0 381 visningar

21 svar

Besök i naturreservat

Lena J

22 maj 2009 kl. 23:19

Hej!
Har varit till Degerforshedens naturreservat som ligger i norra Västerbotten nu i afton.
Hittade inte så många svampar idag (några björktickor och fnösktickor)men på några ställen satt dessa “anordningar” uppspikade.
Någon som vet vad det är,har aldrig sett något liknande.
I brist på svamp så fotade jag lite annat…         
Serie 1:vad är det på första bilden?
sedan miljöbilder/naturbilder

Degerforshedens naturreservat

0

Lena J

22 maj 2009 kl. 23:22

några fler bilder…

0

Totte Gbg

22 maj 2009 kl. 23:32

Härliga bilder du tagit :D
Ska bli spännande o se om någon vet vad anordningarna är till för.

0

Rickard

22 maj 2009 kl. 23:35

Pippin är en tornfalk.

0

svampstaff

22 maj 2009 kl. 23:41

Tänk så våra landskap skiljer sig, så här såg det ut idag hemmavid.

0

Karin

23 maj 2009 kl. 00:09

Anordningen är en s.k. fönsterfälla, som används för att fånga insekter. Insekterna flyger mot fönstret och ramlar ner i aluminiumformen som innehåller någon konserverande vätska. Eftersom fällan sitter på en tall är man förmodligen ute efter tallinsekter, kanske knutna till något åtgärdsprogram.

0

klas jaederfeldt

23 maj 2009 kl. 12:16

det värsta med dessa fällor är att vätskan ofta är Glykol, som är mycket sött och som förstör levern på de däggdjur som får den i sig

0

Lena J

23 maj 2009 kl. 14:27

Tack för svar!
Fällan satt ca 130-140 cm ovan marknivå så förhoppningsvis så är det inte så många däggdjur som når så pass högt upp.

0

klas jaederfeldt

23 maj 2009 kl. 14:32

älg och rådjur gör det, dessutom kan fällan släppa från trädet, jag har pratat med flera entomologer om detta problemet, men de tycker att glykol förvarar insäkterna så bra, att de inte behöver vittja varje dag och fylla på det vatten som dunstar

0

"JAS" Helsingborg

23 maj 2009 kl. 14:41

Humm, för mig verkar fönsterfällan väl amatörmässig. Är det såhär våra forskare jobbar med ett som jag upplever det, undermåligt material/fälla? Någon konstruktör av högre dignitet har ju inte varit i farten i alla fall. Mycket fina bilder i alla fall Lena, vad heter blomman?

0

Lena J

23 maj 2009 kl. 15:14

Kan hålla med om att det ser lite “amatörmäsigt” ut med fällorna.
Det var vårens första besök i området och jag har ingen aning hur ofta de vittjas heller eller vem som satt ut dem.
Det vore ju tragiskt om fällorna innebär risker för större däggdjur som kan lockas av dem.
Det kan ju knappast vara tanken i ett naturreservat kan man tycka.

Blomman är rosling, Andromeda polifolia

0

"JAS" Helsingborg

23 maj 2009 kl. 20:02

Ååå en Rosling, har nog inte sett den i det tidiga stadiet innan för de påminner ju annars om ett mellanting av blåbärsblommor och lingonblommor. Fin är den och så röd!

0

Bo E

25 maj 2009 kl. 12:40

Har sett liknande fällor på lind vid Myrö herrgård strax nordost om Örebro.
Där fanns även en skylt med förklarande text. De forskade i lindarnas betydelse för förekomsaten av sällsynta skalbaggar.

Fällorna satt ca 3 - 4 meter upp i träden, men farligt då för t ex. ekorrar och fåglar?

0

Besök i naturreservat Rosling/Lena

Eva K

25 maj 2009 kl. 13:01

Tack Lena =)
Jag har en liten kvist i fönstret som jag tänkte jag skulle ta reda på namnet på. Inte behövde jag köpa någon bok, denna gången heller.

Rosling! Den har så väldigt vacker färg.

0

Besök i naturreservat 2

Lena J

27 maj 2009 kl. 23:53

Åkte till naturreservatet igen nu ikväll.
Hittade lite fler svampar idag både i och strax utanför reservatet

Bilderna:
serie 1:violtagging?

violtagging?

0

Besök i naturreservat 2

Lena J

27 maj 2009 kl. 23:58

serie 2:
Kan det vara tallticka?
Växte inne i reservatet på tall.
(vissa tallar i området är upp till 250-300 år gamla)

tallticka?

0

Besök i naturreservat 2

Lena J

28 maj 2009 kl. 00:01

serie 3:
på björkstubbe

på björkstubbe

0

Besök i naturreservat 2

Lena J

28 maj 2009 kl. 00:04

sista serien:
1-2 sprängticka inne i reservatet
3 ?

0

Besök i naturreservat 2

svampstaff

28 maj 2009 kl. 00:11

Var är sprängtickan?
eftersom jag letat själv i snart ett år, ser ingen sprängticka?

0

Besök i naturreservat 2

svampstaff

28 maj 2009 kl. 00:16

Violtagging och phellinus pini verkar ju stämma i alla fall:)

0

Besök i naturreservat 2

Lena J

28 maj 2009 kl. 16:34

Visst stämmer det att det är violtagging och tallticka i de två första serierna?

Tickan på björkstubben är det snövit ticka,zonticka eller är det något annat?

3:e bilden i sista serien är jag också osäker på!

0

Besök i naturreservat 2

Irene A

28 maj 2009 kl. 16:38

Tickan på björkstubben kan vara sammetsticka, Trametes pubescens, inte så ovanlig på björk, och blir oftast fort uppäten av larver.

Den sista tror jag är styvskinn.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone