Hej!
Har varit till Degerforshedens naturreservat som ligger i norra Västerbotten nu i afton.
Hittade inte så många svampar idag (några björktickor och fnösktickor)men på några ställen satt dessa “anordningar” uppspikade.
Någon som vet vad det är,har aldrig sett något liknande.
I brist på svamp så fotade jag lite annat…
Serie 1:vad är det på första bilden?
sedan miljöbilder/naturbilder
Degerforshedens naturreservat
Anordningen är en s.k. fönsterfälla, som används för att fånga insekter. Insekterna flyger mot fönstret och ramlar ner i aluminiumformen som innehåller någon konserverande vätska. Eftersom fällan sitter på en tall är man förmodligen ute efter tallinsekter, kanske knutna till något åtgärdsprogram.
Humm, för mig verkar fönsterfällan väl amatörmässig. Är det såhär våra forskare jobbar med ett som jag upplever det, undermåligt material/fälla? Någon konstruktör av högre dignitet har ju inte varit i farten i alla fall. Mycket fina bilder i alla fall Lena, vad heter blomman?
Kan hålla med om att det ser lite “amatörmäsigt” ut med fällorna.
Det var vårens första besök i området och jag har ingen aning hur ofta de vittjas heller eller vem som satt ut dem.
Det vore ju tragiskt om fällorna innebär risker för större däggdjur som kan lockas av dem.
Det kan ju knappast vara tanken i ett naturreservat kan man tycka.
Blomman är rosling, Andromeda polifolia
Har sett liknande fällor på lind vid Myrö herrgård strax nordost om Örebro.
Där fanns även en skylt med förklarande text. De forskade i lindarnas betydelse för förekomsaten av sällsynta skalbaggar.
Fällorna satt ca 3 - 4 meter upp i träden, men farligt då för t ex. ekorrar och fåglar?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.