0 553 visningar

9 svar

Kan det vara vårmusseron

Lena M

24 maj 2009 kl. 11:11

Grannen ville jag skulle titta på svampar i hans gräsmatta och eftersom jag aldrig hittat vårmusseronen blir jag osäker.
Tyvärr var de flesta sönderkörda men två ex. är på G som jag bevakar, han är åtsagd att inte klippa gräset :-))
De doftar svagt av mjöl men smaken har jag svårt att beskriva.

0

Jan A, Uppsala

24 maj 2009 kl. 15:04

Det ser så ut! Tillräckligt “maskäten” tyx den stora vara också.
Leta rätt på en mogen hatt och ta sporprov. Vita ska de vara.

0

Lena M

24 maj 2009 kl. 17:52

Okey Jan det skall jag göra, det blir intressant att se resultatet.

0

Irene A

24 maj 2009 kl. 18:09

Det ser ut som någon av de tidiga varianterna av rödskivlingar. Mörkrödling, Entoloma clypeatum har mycket varierande hattfärg. En luring, eftersom den också kan ha en svag mjöldoft - men om jag inte är ute och cyklar borde det bli ett rött (eller snarare smutsrosa) sporprov.

0

Hans v E

24 maj 2009 kl. 18:47

Jajamen! Rosa skivor = inte vårmusseron. Ät dem ej.

0

Jan A, Uppsala

24 maj 2009 kl. 19:10

Tror inte den har rosa skivor i verkligheten, men vi får väl se…

0

BirgittaD

24 maj 2009 kl. 19:10

Tyckte också att skivorna stötte i rosa. Hur är giftigheten gentemot Bolmörtskivlingen Entoloma eulividum. Bolmörtskivling?

0

Lena M

24 maj 2009 kl. 19:24

Återkommer imorgon och talar om vad sporprovet säger !

0

Bo E

25 maj 2009 kl. 12:00

Är inte bolmörtskivlingen ytterst sällsynt i Lena M:s trakter?

Jag tycker det ser ut som vårmusseron.
Tuktad gräsyta är tydligen deras favoritväxtplats.

Lite synd för de flesta såna ytor är ju inte lämpliga att klampa in på då de oftast ligger på tomtmark nära bebodda hus.

0

Lena M

25 maj 2009 kl. 19:52

Det blev knappt några sporer av svampresterna men det lilla som fanns såg rosa ut med hjälp av förstoringsglas.
Mörkröding då kanske ?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone