det blev inte så mycket matsvamp igår men en hel del annat, en del har jag i andra trådar, Ögonskål och (dumt nog) Vargsmör!?. Men här kommer några frågetecken och en del som jag mig tror veta. Serie 1 borde jag veta förståss men icke, vad?
Serie 7, Stark doft av mjöl, insektsangripen men klen fot och ingen häxring eller likande, ett ex, har jag att göra med en förväxlingssvamp eller är det en Vårmusseron i så fall min första och ända fyndet efter 4 tim. runt Järavallen i gräsmark och kalkhaltig sandjord!
1: Varför borde du kunna den, den är sällsynt, jag gissar mörk åkerskivling, Agrocybe erebia.
2: Troligen gulkraging, Stropharia semiglobata.
3: Kan ej bläcksvampen, som vanligt.
4: Ja den var lättare, veckbläcksvamp Coprinus (Parasola) plicatilis (eller möjligen gräsbläcksvamp C. hemerobius.
5: Osäker.
6: Gul åkerskivling, Agrocybe pediades.
7: Ja nog är det vårmusseron, Calocybe gambosa.
Tack Hans! Jag trodde på någon vanligare art så klart på 1an. det här var ju mycket roligare.
Herlene! Tiden räckte inte till för Teckomatorp men skickade dit en polare som bor i Trää men han hittade inget. Åker nog ner dit en sväng på Ons. eller Tors. så får vi se om jag har bättre tur.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.