Hej allihopa!
Någon som vet om det finns någon information någonstans om när det har brunnit i olika områden?
Ska skriva ett projektarbete om ett skogsområde och i området jag valt finns det ganska stora brandljud på de största asparna. Skulle gärna vilja ha med i mitt arbete när det brann där.
Det finns knappast någon samlad information om det. Man får söka i olika forskningsrapporter eller borra i tallar. Var ligger ditt område?
Du bör ju också kunna räkna ut ungefär när det brann. Om det finns brandljud i de äldsta asparna har det uppenbarligen brunnit senare. Det bör ha uppstått en ny generation asp i samband med branden. Går den att urskilja? Kan du uppskatta dess ålder?
Höjden över marken säger ingenting om åldern. Däremot blir jag lite misstänksam om skadornas uppkomst. Är du säker på att det inte är gamla älgskador?
Man åldersbestämmer ju träd säkrast genom att borra med tillväxtborr, men jag har aldrig gjort det på lövträd och vet inte hur lätt det är. Om det finns tall i beståndet kan man i stället borra i dessa, dels i den oskadade delen av stammen, dels i själva brandljudet, och därigenom avgöra hur länge sedan det var det brann.
Ett annat alternativ är ju att försöka hitta en markägare eller annan person med lokalkännedom och fråga om de vet när det brann i området.
I skogen används bland fackfolk många gamla konstiga, beskrivande ord. Ljud, ljuder, juder och lyra är olika varianter och det handlar om skador. Tyvärr hittar jag inte min skogsordlista i oredan just nu, men vet att lyra (och ljud)översätts till “callus” på bl.a. engelska.
Ur Svenska Akademiens Ordbok:
“Jfr sv. dial. ljuder, juder, gammalt, ärrat, igenvuxet sår på träd; sannol, av germ. leuda-, leudra-; jfr got. liudan, växa.
Ett annat ord är LYRA, skada på träd, vilket ord eg. avser den ljusa fläck som uppstår, då barken avlägsnas o. veden skiner igenom.”
Det var verkligen skumma skador! Det på tallbasen är säkert från brand - bränderna går ju ofta efter marken. Ljuden bildas på läsidan, där lågorna slickar stammen. Hade du en trädborr skulle du kunna borra i den där tallen och få veta när det brann.
Tallen ser ju inte så väldigt gammal ut, så det borde inte vara mer än några decennier sedan branden.
Det på aspbasen bör också vara en brandskada.
Men på de övriga asparna sitter skadorna så högt att jag tror mer på älg. Det vore en märklig brand som bara gick i den höjden.
Dock har du också en gran med en ganska högt sittande skada, och det kan knappast skyllas på älgen… Frågan är om den skadan har ett helt annat ursprung (en maskin eller liknande)?
Det finns ju folk som är experter på sånt här, men de är inte så många. Vi övriga får gissa och försöka resonera oss fram till vad som är rimligt.
I alla fall så ser det ut som om du har ullticka på en stående gran, vilket inte är så vanligt.
Tack så mycket för ditt svar Skogsfrun i Obbola.
Ullticka, vad spännande. Är ju perfekt om jag hittar lite udda arter att skriva om.
Blev inte så bra bild, men tror du det här är samma svamp?
Ska åka tillbaka igen. Blev lite fundersam på formen på tickorna på den döda aspen som hackspetten bor i. Fick självklart slut ström i kameran sist jag var dit så jag fick inga närbilder.
Ja, jag tror det är samma. Alternativet är stjärntagging, om den inte har porer utan taggar. Men den brukar växa på mer nedbrutna stammar.
Ullticka är inte så oerhört sällsynt i sig, även om den är en god indikatorart, men man ser den väldigt sällan på stående träd.
Inga vandringsleder i närheten. En öde skog som jag tror få människor hittar till. Ligger mellan några myrar.
En bit bort ser det ut som om att det har plockats ut några träd för väldigt länge sedan.
Skogsvägen som leder förbi området lagades i fjol och en del skog på andra sidan om skogsvägen plockades ut pluss att de gjorde några hyggen lite längre in.
Är ju förståss orolig att de ska komma tillbaka och börja härja även här så i tillägg till att jag ska skriva om området skulle det vara bra om man kunde hitta något skyddsvärt. Skulle verkligen bli ledsen om den här skogen försvann. Tror de äldsta granarna är flera hundra år gamla.
Såna rödmarkeringar på träden kan betyda lite olika saker. Oftast betyder det en planerad avverkning. Träden kan antingen ha markerats för att avverkas - eller för att sparas, det beror på om det handlar om gallring, plockhuggning eller mer omfattande avverkning.
Du kan ju kontakta skogsvårdsstyrelsen och höra vad de vet om området. Tillhör marken något skogsbolag, vänd dig direkt dit.
Jag håller väl i stort med om det skogsfrun svarat, men jag tror man kan ta med skador från äldre avverkning som lika troliga som att skylla på älgen.
Traktor med lyftanordningar användes väl ganska långt innan nutidens monster till skogsmaskiner, och det kunde säkert uppstå “sår” på träd typ asparna på bilderna.
Jag har även sett brandskadade träd från andra typer av bränder än ren “stor” skogsbrand, typ att några enstaka föremål eldats upp för nära träden.
Hoppas verkligen att det inte är avverkning på gång. Finns i varje fall inga snitselband på träden så jag hoppas det är ett tag kvar om det ska avverkas så man hinner lära sig lite mer om vad som är skyddsvärt som man kan titta efter.
Just det området som det växer mest asp i ser faktiskt väldigt orört ut, men det är klart om aspar växer fort så kan väl spåren vara utplånade.
Skogen runtomkring ser ut att ha varit plockhuggen någon gång för länge sedan.
Det finns gott om lågor och döda stående träd.
Några växter som jag hittade där runt omkring var bl.a. Harsyra,Kärrviol, Torta, Ormbär, Liljekonvalj, Ekorrbär och Jungfru Marie nycklar mm.
Får man reda på vem som äger skogen om man ringer skogsstyrelsen?
Lite liv finns det kvar.
Områden med mycket asp är ofta gammal öppen mark som fått växa igen naturligt, inte genom plantering, då är det oftast gran som gäller.
Typiska aspbevuxna platser som jag hittat kan vara gamla åkerlyckor inne i skogen, igenväxt betesmark eller även gammal tomtmark. Mindre begränsade ytor med mycket asp brukar kunna dölja spår av gammal borttagen bebyggelse. DEt kan finnas gamla husgrunder, rester av jordkällare mm på såna platser.
Bästa tiden att leta sånt är förstås tidigt på våren innan växtligheten börjar komma upp och dölja spåren…
Jag vet inte om Skogsstyrelsen har skyldighet att tala om vem som är markägare, men de kan i alla fall tala om ifall området har undersökts i samband med inventeringar av nyckelbiotoper eller liknande, eller om det finns någon avverkningsanmälan. Sådana måste göras om en avverkning planeras för ett sammanhängande område som är större än 0,5 ha.
Om man besöker ett lantmäterikontor kan man få veta vem som är markägare. Det är allmän handling och de brukar så gärna hjälpa till.
Har du tillgång till ett GIS-program kan du ladda ned en fil med avverkningsanmälningar från Skogsstyrelsen här:
http://www.skogsstyrelsen.se/minskog/templates/svo_se_vanlig.asp?id=10440
Har tyvärr inte sett att man kan se motsvarande info på nätet.
(AnithaU! Rodnar och niger!)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.