I söndags hörde jag vårens första gök vid Hjälmarens strand strax öster om Örebro.
Trevliga nyheter på guiden idag om fynd av både champinjoner och ostronmussling.
Kanske inte bara vårmusseron och murkla att söka i alla fall.
Är väl senaste regnen som satrt fart på dem.
När jag härom året hade glädjen att hitta trädet där göken satt och gol, så var det faktiskt uppe i en grantopp, och det var långt ute i rena storskogen.
Men helgens gök hördes ur strandskogen vid Hjälmarstranden mellan Hjälmarsberg och naturreservatet Oset. Där finns inte någon direkt granskog, möjligen kan han ju ha suttit i en av de få grantoppar som finns där, men en björk eller alm är troligare i detta fall.
Jag bruka höra göken ute på öarna men har inte hört den än. Däremot pratade jag med en av de äldre som håller till där jag har min båt o hans historia var att han hade en gök i sin trädgård men den sa bara ett enstavigt ljud…ko :) Göken hade väl tappat det andra ko:et eller nåt ;-)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.