0 349 visningar

8 svar

inte svamp - gök

Bo E

26 maj 2009 kl. 11:57

I söndags hörde jag vårens första gök vid Hjälmarens strand strax öster om Örebro.

Trevliga nyheter på guiden idag om fynd av både champinjoner och ostronmussling.

Kanske inte bara vårmusseron och murkla att söka i alla fall.
Är väl senaste regnen som satrt fart på dem.

0

Lena M

26 maj 2009 kl. 17:56

Jag hörde göken för några dagar sedan.
Och det mörknar på himlen, kan man hoppas på det utlovade regnet tro.
Svamparna jag sett på stubbar har torkat bort så det behövs mycket av det våta.

0

Bo E

26 maj 2009 kl. 18:25

här har det regnat, både mycket de senaste vardagarna förra veckan, och lite grann i dag.
men en fin söndag blev det, med både svamp och gök, fiskgjuse och tofsvipa!
vädervärk får man stå ut med, bra att vätan kommer ned.

0

Enelie, Linköping

26 maj 2009 kl. 22:19

Jag blir lite avis på dig, Bo.
Här verkar göken inte hålla till av någon anledning.
De kanske trivs bäst i granskog. (?)

0

Bo E

27 maj 2009 kl. 11:44

När jag härom året hade glädjen att hitta trädet där göken satt och gol, så var det faktiskt uppe i en grantopp, och det var långt ute i rena storskogen.

Men helgens gök hördes ur strandskogen vid Hjälmarstranden mellan Hjälmarsberg och naturreservatet Oset. Där finns inte någon direkt granskog, möjligen kan han ju ha suttit i en av de få grantoppar som finns där, men en björk eller alm är troligare i detta fall.

0

Totte Gbg

27 maj 2009 kl. 19:24

Jag bruka höra göken ute på öarna men har inte hört den än. Däremot pratade jag med en av de äldre som håller till där jag har min båt o hans historia var att han hade en gök i sin trädgård men den sa bara ett enstavigt ljud…ko :) Göken hade väl tappat det andra ko:et eller nåt ;-)

0

Helena i Lund

28 maj 2009 kl. 05:25

Jag har i alla år vid sommarstugan haft en gök som kokoat i en enorm lönn, men har inte hört den än. Ungefär samtidigt som näktergalen hör jag den, undrar var den tog vägen?

0

Boman

28 maj 2009 kl. 08:57

Ingen gök här heller, än. Men väl en försiktigt sjungande näktergal. Den harklade sig liksom, prövade sången i stormvindarna igår kväll. Och nu regnar det så markerna får sitt efterlängtade vatten.
Vildsvinen har kultingar, väldigt olika stora med söta ändå.

0

Lena J

28 maj 2009 kl. 09:06

Hej!
Häruppe i norra Västerbotten har jag hört göken vid två tillfällen hittills.
Den 22 maj hörde jag två gökar i Degerforshedens naturreservat och även igår hörde jag en på samma ställe.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone