0 237 visningar

24 svar

I dagens tidning

Lena M

22 jul 2006 kl. 08:36

säger en svampkännare.
“Torkan kan ju vara bra för svampen. Värmen lagras i marken och vid regn skapar de tillsammans ideala förhållanden.”
Det låter väl bra ?
Här i Gästrikland fick vi rejält med regn under kvällen, akompanjerat av rejäla åsksmällar. Och väderkartan visar skurar hela veckan.
Önskar er detsamma ! Lena

0

klas jaederfeldt

22 jul 2006 kl. 11:29

tveksamt

0

Bo Reyer

22 jul 2006 kl. 12:01

Jag håller helt med Klas. De senaste veckornas värme har i det närmaste torkat ur jorden totalt. Här i Sala fick vi några mm. igår kväll, men den mycket varma marken gör att det mesta ångar bort och inte kommer svampmycelet till godo.

0

Irene A

22 jul 2006 kl. 12:10

Kan nog stämma för vissa arter. Värme och regn i kombination gynnar visserligen tillväxt av mycelen, men också parasiter och nedbrytning av fruktkropparna.
Se upp i så fall med snyltingangrepp på t.ex. karljohan. Många andra arter brukar också kunna bli mögelangripna.

0

Lena M

22 jul 2006 kl. 13:58

Jag hoppas att ni har fel och han rätt ! Och som du säger Irene, snyltingangrepp på karljohan, NEJ.
Det hade vi förra året, inte många fräscha ex. Lena

0

Evus

22 jul 2006 kl. 15:35

Nu blir jag riktigt avis Lena.
Här i krokarna är det så torrt i markerna så det dammar om en när man är ute och går.

SMHI har lovat regn här men ICKE sa Nicke.

Jag tänker på sången: “meterologen är en luring ja en riktig luring, meterologen är en luring och det är vi allihop”...etc.

Jag får snart panik om det inte kommer regn snart!

0

Helena

22 jul 2006 kl. 15:42

Inget regn i mina trakter heller. Avlägsen åska i morse men det försvann åt nåt annat håll tyvärr. Nu är det bara hett och TORRT!!!!!! Kollade på mina halvmogna hjortron som snart kommer att torka bort tillsammans med allt annat.
Fast jag minns att det var så här sommaren 94 och sen blev det en otrolig massa svamp på hösten. Så hoppas kan man ju…..

0

Birgitta

22 jul 2006 kl. 16:07

Fast när det kommer regn är det inte med måtta heller. Hörde på radion förut att det hade regnat så fasligt i Dalarna sådet var översvämning.

0

Evus

22 jul 2006 kl. 16:58

Ja sommaren 94 kommer jag i håg, puh….“fotbollsommaren”...då VI tog brons.
Då finns det hopp:-))

0

Lena M

22 jul 2006 kl. 19:37

Enligt kvällens väderleksrapport uppehåll i morgon och regn måndag.

Olka falla ödets lotter!  Även
Sandviken, Gävle hade fått bra med regn igår, så ni får kanske dra er hit och söka svamp framöver.
Nej då, det kommer till er också vad det lider.

0

Lena M

23 jul 2006 kl. 07:30

Mera regn föll natten till idag, så nu kanske det börjar att hända saker ute i naturen ?

0

Bo Reyer

23 jul 2006 kl. 10:36

Det föll mycket regn i samband med åska även i Salatrakten på morgonen. På grund av mitt underbett var jag väldigt nära att drunkna i morse under min dagliga cykeltur på morgonen.

0

Göran H

23 jul 2006 kl. 11:45

Sitter på altanen och njuter av att höra regnsmattret på markisen. Hittills 5 mm men det verkar fortsätta ett tag till eftersom det är helt igenmulet.
Åskan gick tidigare under morgonen. Hoppet lever i högsta grad.

0

Tina Nordberg

23 jul 2006 kl. 12:59

Har ni dansat regndans eller ?
Inte en droppe här i Kolsvatrakten.

0

Bo Reyer

23 jul 2006 kl. 16:44

En liten fråga till Tina Nordberg: Vad gör du i Kolsva? Du skulle ju befunnit dig i Sala i morse och njutit av åskan och regnet!!

0

Helena

23 jul 2006 kl. 17:10

Livet är orättvist!! Jag åkte till Enköping 8 mil bort i morse. Rejält åskoväder där vid 9.30 med en massa regn. På väg hem passerade jag genom ett antal regnskurar. Väl hemma i Malmköpingstrakten kunde jag konstatera att det inte fallit en droppe här. Men nu är himlen full med svarta moln och åska hörs avlägset så kanske…..

0

Tina Nordberg

23 jul 2006 kl. 20:48

Var på Ålandskryss igår, många svampar på båten….......

0

Lena M

23 jul 2006 kl. 20:50

Var det ät- eller giftsvampar ?

0

Tina Nordberg

23 jul 2006 kl. 21:07

Inte helt säker, de var duktiga på att dricka o äta.
En del hade röda näsor.Är det tecken på gift?

0

Lena M

23 jul 2006 kl. 21:18

Tina !
Nu är det kväll och för mig börjar tankeverksamheten att avta.
Återkommer imorgon om jag har någor svar på deras symtom med b.l.a röda näsor.

0

Irene A

23 jul 2006 kl. 21:20

En gul ring brukar vara tecken på gift

0

Bo Reyer

24 jul 2006 kl. 08:13

Irene! Inlägget om den gula ringen var en höjdare.

0

Lena M

24 jul 2006 kl. 08:22

Och jag fattar ingenting ???

0

Lena M

24 jul 2006 kl. 08:47

Aha, nu ramlade tjugofemöringen ner !

0

Tina Nordberg

24 jul 2006 kl. 22:06

Min 25-öring med.
Tack för tipset om ringen, det var bra.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone