säger en svampkännare.
“Torkan kan ju vara bra för svampen. Värmen lagras i marken och vid regn skapar de tillsammans ideala förhållanden.”
Det låter väl bra ?
Här i Gästrikland fick vi rejält med regn under kvällen, akompanjerat av rejäla åsksmällar. Och väderkartan visar skurar hela veckan.
Önskar er detsamma ! Lena
Kan nog stämma för vissa arter. Värme och regn i kombination gynnar visserligen tillväxt av mycelen, men också parasiter och nedbrytning av fruktkropparna.
Se upp i så fall med snyltingangrepp på t.ex. karljohan. Många andra arter brukar också kunna bli mögelangripna.
Nu blir jag riktigt avis Lena.
Här i krokarna är det så torrt i markerna så det dammar om en när man är ute och går.
SMHI har lovat regn här men ICKE sa Nicke.
Jag tänker på sången: “meterologen är en luring ja en riktig luring, meterologen är en luring och det är vi allihop”...etc.
Jag får snart panik om det inte kommer regn snart!
Inget regn i mina trakter heller. Avlägsen åska i morse men det försvann åt nåt annat håll tyvärr. Nu är det bara hett och TORRT!!!!!! Kollade på mina halvmogna hjortron som snart kommer att torka bort tillsammans med allt annat.
Fast jag minns att det var så här sommaren 94 och sen blev det en otrolig massa svamp på hösten. Så hoppas kan man ju…..
Livet är orättvist!! Jag åkte till Enköping 8 mil bort i morse. Rejält åskoväder där vid 9.30 med en massa regn. På väg hem passerade jag genom ett antal regnskurar. Väl hemma i Malmköpingstrakten kunde jag konstatera att det inte fallit en droppe här. Men nu är himlen full med svarta moln och åska hörs avlägset så kanske…..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.