0 1345 visningar

12 svar

Stjärnhovstryffel 2

klas jaederfeldt

22 jul 2006 kl. 14:01

Stjärnhovstryffel Choiromyces venosus:

Detta är vad man kallar en ”hypogeé” en underjordisk svamp, som kryper upp över jordytan, och som alla i denna grupp så vill dom spridas genom att bli uppätna och utskitna av något däggdjur.
Därför är dessa svampar luktlösa när de är omogna, för då vill de inte bli uppätna, när sedan sporerna mognat så vill svampen sprida sig, och börjar lukta (ibland illa) för att den skall bli hittad och uppäten. Den kan hittas på sommaren till hösten.
Ett av ställena jag sett den på var i gräs/mossa under ekar, svamparna växte där gyttrat (många tillsammans) och innan de kom upp i ytan kunde man känna att marken var hårdare där de fanns.

Stjärnhovstryffeln är en gulbrun svamp som i köttet är marmorerad vit/vitare, den startar under jordytan och kommer upp på ytan, den kan bli knytnävsstor och jag har hittat en som vägde 8 hg. Fast jag bor i närheten av dess ena område har jag bara sett den tre gånger på 25 år, så jag upplever den som sällsynt

Stjärnhovstryffeln har fått sitt namn efter som den är vanligare i trakterna runt Stjärnhov i Södermanland, det finns även rapporter om många fynd i Lindköpingstrakten.

Att göra aromsmör på omogen svamp ger en härlig nötsmak, men mogen svamp måste man lära sig att äta (precis som surströmming

Tack Per för bilderna

0

Lena M

22 jul 2006 kl. 14:12

Vad jag förstår finns den bara längre söderut, upp till södermanland kanske ?
Inte ser den aptitlig ut, men för det kan den smaka bra, det gör ju surströmming.

0

Evus

22 jul 2006 kl. 15:28

Det var intressant och fina bilder.
Vad använder man den till annat än att göra aromsmör?

Vi brukar plocka svamp i närheten av Stjärnhov (Ånhammar)....ja inte i år ännu då...

0

klas jaederfeldt

22 jul 2006 kl. 16:06

vet inte men jag exprimenterar med vinkokt tryffel nu samt tryffelolja, men får se vad det smakar

0

Helena

22 jul 2006 kl. 16:41

Du Evus, hojta när du ska åt Ånhammar för det är inte speciellt långt från mej. Kankse kan ta det där priset då eller så.......

0

Evus

22 jul 2006 kl. 16:52

Hej Helena.
Okidoki…tackar, jag hojtar, jag lovar! Så tar jag med mig “vinnarfikat”.

Bara det blir regn någon gång!!!!

Klas lycka till med brygderna.

0

klas jaederfeldt

22 jul 2006 kl. 22:47

Vinkokad tryffel var en miss, all smak fanns i vinet, inget kvar i tryffeln, kanske skulle jag gjort en sås med vinet som bas, hur som helst jag vinkokar inte mer

0

Frågvis

22 jul 2006 kl. 23:12

Vad gjorde Per med sina stjärnhovstryffel? Eller fick du alltihop Klas?

0

klas jaederfeldt

23 jul 2006 kl. 00:44

han har några kvar som han troligtvis skulle kasta för han gillade inte lukten när de mognade

0

Peter

24 jul 2006 kl. 11:09

Jag, som varande en icke-expert på svamp men dock en ivrig amatör, hittade ett exemplar av Stjärnhovstryffel längs Östgötaleden strax utanför Linköping.

Jag håller koll på det stället varje år sedan dess, men jag inte hittat något. Kan man vänta sig att den växer där igen, förutsatt att betingelserna är samma?

Jag smakade lite på den rå, och den smakade nötigt, men inte alls tryffligt. Den var dock knaprig och omogen.

0

klas jaederfeldt

24 jul 2006 kl. 16:43

Visst Peter, mycelet finns ju kvar , så visst kan den komma tillbaka , kanske inte exakt på samma ställe, eftersom den är en Ascomycet så måste det till en parning för att det skall bli frk, och det beror var svamptrådarna träffas, konstigt egentligen att ascomyceter måste para sig för varje fruktkropp, och hör basidiomyceterna räcker det med en gång i svampens liv

0

Peter

24 jul 2006 kl. 19:38

Tack för ett synnerligen informativt svar. Jag fortsätter att ta en titt där jag brukar, och kanske kan markera upp platsen med GPS eller annat för svampkännare som vill ta sig en titt på den rara arten.

Det låter helt klart mer sympatiskt att tillhöra ascomyceterna än basidiomyceterna.

0

Göran H

24 jul 2006 kl. 20:54

Men varför just på dessa platser ? Nå´n mineral som påverkar ?
Vore intressant att veta.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone