Stjärnhovstryffel Choiromyces venosus:
Detta är vad man kallar en ”hypogeé” en underjordisk svamp, som kryper upp över jordytan, och som alla i denna grupp så vill dom spridas genom att bli uppätna och utskitna av något däggdjur.
Därför är dessa svampar luktlösa när de är omogna, för då vill de inte bli uppätna, när sedan sporerna mognat så vill svampen sprida sig, och börjar lukta (ibland illa) för att den skall bli hittad och uppäten. Den kan hittas på sommaren till hösten.
Ett av ställena jag sett den på var i gräs/mossa under ekar, svamparna växte där gyttrat (många tillsammans) och innan de kom upp i ytan kunde man känna att marken var hårdare där de fanns.
Stjärnhovstryffeln är en gulbrun svamp som i köttet är marmorerad vit/vitare, den startar under jordytan och kommer upp på ytan, den kan bli knytnävsstor och jag har hittat en som vägde 8 hg. Fast jag bor i närheten av dess ena område har jag bara sett den tre gånger på 25 år, så jag upplever den som sällsynt
Stjärnhovstryffeln har fått sitt namn efter som den är vanligare i trakterna runt Stjärnhov i Södermanland, det finns även rapporter om många fynd i Lindköpingstrakten.
Att göra aromsmör på omogen svamp ger en härlig nötsmak, men mogen svamp måste man lära sig att äta (precis som surströmming
Tack Per för bilderna
Jag, som varande en icke-expert på svamp men dock en ivrig amatör, hittade ett exemplar av Stjärnhovstryffel längs Östgötaleden strax utanför Linköping.
Jag håller koll på det stället varje år sedan dess, men jag inte hittat något. Kan man vänta sig att den växer där igen, förutsatt att betingelserna är samma?
Jag smakade lite på den rå, och den smakade nötigt, men inte alls tryffligt. Den var dock knaprig och omogen.
Visst Peter, mycelet finns ju kvar , så visst kan den komma tillbaka , kanske inte exakt på samma ställe, eftersom den är en Ascomycet så måste det till en parning för att det skall bli frk, och det beror var svamptrådarna träffas, konstigt egentligen att ascomyceter måste para sig för varje fruktkropp, och hör basidiomyceterna räcker det med en gång i svampens liv
Tack för ett synnerligen informativt svar. Jag fortsätter att ta en titt där jag brukar, och kanske kan markera upp platsen med GPS eller annat för svampkännare som vill ta sig en titt på den rara arten.
Det låter helt klart mer sympatiskt att tillhöra ascomyceterna än basidiomyceterna.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.