Hej!
Var igår i naturreservatet Degerforsheden igen.
Såg där på en gammal björk vad jag tror är sprängticka.(Eller verkningarna av den)
Om det inte är det ,vad är det då?
(Fler bilder i tråden “Besök i naturreservat”)
Bilderna:
sprängticka?
Det är inte säkert att man hittar porlagret även om det är sprängticka. Om angreppet är gammalt kan det ha torkat ihop till oigenkännlighet, svartnat och bara vara ett par millimeter tjockt, och till slut har det lossnat. Faktum är att det är sällan man får chansen att se fräscha porlager på angripna björkar.
Så det där med “utan porer, ingen sprängticka”, får man allt ta med en nypa salt.
Läs mer om sprängtickan här:
http://www.pallin.nu/pdf/projekt_vedsvamp.pdf
Klas !
Vilka förslag har du till vad som har åstadkommit skadorna om det inte är sprängticka?
Det har inte brunnit i reservatet på minst 120 år, och sedan 1960 har det varit först Domänreservat och sedan 1997 naturreservat så inga “moderna skogsmaskiner” har “härjat” där.
jag har inga förslag alls vad som kan ha orsakat skadorna (skogsmaskin, klåfingriga ungar eller sprängticka)
men vad jag tycker är fel är att många tycker att dom har sprängticka för att konken finns, jag tycker att man skall ha den fertila fruktkroppen för att säga sprängticka.
att bara rapportera konken som sprängticka , är att jämföra att man tittar ut över en äng och rapporterar gul vaxskivling
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.