0 225 visningar

14 svar

Fin Bild på Vaxskivling ?

Bengt S

23 jul 2006 kl. 01:17

Scannat in en fin bild på vad jag tror är en vaxskivling från en broschyr jag hittat på en biograf i Manchester. Hoppas den inte är för stor (1mb) Har följt ert forum under en längre tid och kan sälla mig till svampentusiasternas skara.  Hoppas kunna komma med på svampkonsulent kurs i höst. Det finns många Bengtar på forumet har jag sett men mitt namn är Bengt Saxmark och kommer framledes bli Bengt S

0

Lena M

23 jul 2006 kl. 07:32

Verkligen en vacker bild !

0

Bengt S

23 jul 2006 kl. 14:31

Kul att du gillade den, har den som skrivbordsunderlägg ett tag nu

0

Bo Reyer

23 jul 2006 kl. 15:22

Jag kan bara instämma med Lena med M:et Vacker bild!!!

0

Tina Nordberg

24 jul 2006 kl. 12:08

Mycket vackert.
Hoppas vi får se dem på riktigt i år åxå.

0

Bengt S

24 jul 2006 kl. 12:40

Där jag bor finns massor av både ängsvaxskivling och scharlakansröd hela hösten, riktigt lyxigt

0

Lena M

24 jul 2006 kl. 17:07

Hej Bengt S !
Har du något emot att jag har din bild på skrivbordet ett tag ?

0

Bengt S

24 jul 2006 kl. 19:11

Inte alls, varsågod Lena. Du som varit med ett tag, vet du om det är en Vaxskivling?

0

Lena M

24 jul 2006 kl. 19:36

Tack för det !Ja, nog är jag nästan säker på det men arten törs jag inte säga. Kanske någon av våra experter kan tipsa.

0

Tina Nordberg

24 jul 2006 kl. 22:14

Hej, på tal om vaxskivlingar.
Två år i rad har vi haft en vaxing som är större o kraftigare än Ängvaxingen. Ska jag våga tro att det är Lundvaxing. Den växer i gräset nära Ek, Hassel, Lind, Björk o Lönn.

0

Bengt S

24 jul 2006 kl. 22:38

Tina, menar du svampen på bilden nu, att den kan vara Lundvaxing?

0

Tina Nordberg

24 jul 2006 kl. 23:59

Hej Bengt,
jag uttryckte mig kanske klumpigt. Menar inte den på bilden.Utan den jag beskrev som lik Ängxvaxing men större o kraftigare,
tyvärr har jag ingen bild.Goda var de, plockade inte alla.Kommer de i år ska jag fota o skicka bild.

0

Bengt S

25 jul 2006 kl. 14:35

Tina, gärna. Här finns också mkt kraftiga ängsvaxingar, jag har hittat exemplar som mäter 10 cm i diameter

0

Tina Nordberg

25 jul 2006 kl. 18:52

Tack Bengt, då kan jag med gott samvete plocka o äta dem OM de skulle dyka upp i år.Hoppas verkligen de gula o röda vaxingarna kommer, de är så vackra i trädgården.Brukar ni andra plocka dem?

0

klas jaederfeldt

25 jul 2006 kl. 19:52

klart att det är en hygrocybe ängsvaxingar sp, . men om man e lite händig i Photoshoop så kan man lätt göra sådaana bilder

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone