0 308 visningar

7 svar

identifiering av "krukskivling"

Bo E

1 jun 2009 kl. 14:13

Här kommer bilder på dagens krukfynd på min arbetsplats!

Växte med palm i kruka med jord och mycket multnande växtdelar.
Doft, aromatisk, aptitlig svampdoft.
Konsistens, köttig, trådig.
Skivor, ljusare grå, med inrullad kant.
Fot, gråstrimmig i samma riktning som trådigheten, mörkare alldeles under hatten, ljusare grå nedåt.
Hatt, brun, brunsvart, på det större exet med tydligt uppsprucken hatthud.

foto: Tobba Andersson och Bo E-son

0

identifiering av krukskivling

Bo E

1 jun 2009 kl. 14:18

ha ha

första försöket med digitalkamera…
bra att öva lite inför alla frågor vi kommer att samla på vår svampkurs…(??)

fick förminska deras bredd några gånger innan den accepterades…

0

Irene A

1 jun 2009 kl. 15:44

Ett steg till inför svampkursen när nu svampen ändå är plockad…:

Ta sporprov. Använd hatten som foten redan är avbruten på, lägg den med skivorna nedåt på en bit tunn, klar plast. Stjälp en mugg eller ett glas över för att behålla fukten. Vänta några timmar och titta om den har fällt några sporer - och i så fall vilken färg de har.

0

identifiering - Irene

Bo E

1 jun 2009 kl. 15:59

hhhmmm…
tack för att du är pedagogisk, jag gör sålunda (fast jag vet redan hur man gör även om jag bara gjort det på papper, men plast kanske är bättre om det är vita sporer…

vilket det lutar åt, nu när jag kollat skivorna på den största av svamparna ser jag att det inte finns några tecken till mörkfärgning av dem, de är mycket ljust gråvita äöven på den med sprucken hatthud.

Mer tips, tack, fast helst på krukväxande släkten…

Men du har rätt, det blev en liten extra “svampkurs” idag för personalen här på studiefrämjandet…uppskattas!

0

identifiering - Irene

Hans v E

1 jun 2009 kl. 16:39

Ser ut som en Collybia.

0

identifiering - Hans

Bo E

1 jun 2009 kl. 16:46

Tack, inte omöjligt.
Googlade och fann den vara en amerikansk art, skogs- och / eller vedlevande, oätlig.

Inte helt olik bilder jag googlat fram, men bilderna är i så fall på betydligt ljusare ex. än våra. Det kanske varierar.

Väntar med spänning på sporprovet.

0

identifiering av krukskivling - Irene

Bo E

2 jun 2009 kl. 12:10

Nu har jag kollar sporprovet.
Det var mycket sparsamt men gråvitt.

Doften inne i muggen jag ställt över det hade faktiskt förstärkts till en närmast mandelliknande nyans, fortfarande mycket aptitlig men då det närmaste förslaget inte betecknas som ätligt så får den väl återvända till jorden.
Dock verkar den ju inte giftig eftersom det stod “oätlig” och inte “giftig”?!
Man undrar ju om nån provat?

0

Bo E

2 jun 2009 kl. 15:16

efter lite googlande och söknycklande på amerikanska sidor hittar jag
Caulorhiza umbonata och
Xerula rubrobrunnescens
som möjliga, eller i varje fall besläktade arter.

Även en flammulina mexicana hade likheter, men jag tror den borde vara mer lik vår vinterskivling än denna är.

Inget av det jag hittat är betecknat som ätligt, så jag kanske har fel gällande den aptitretande doften…men å andra sidan verkar det inte vara matsvampsletare utan mykologer som forskar i dessa släkten.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone