Jag tycker att det är svårt att få fram kantarell smaken när jag gör kantarell stuvning.
Är det någon som har något bra tipps. Själv har jag provat att göra det på alla sätt jag kan komma på. Från att förvälla bort allt vatten till att inte förvälla bort någonting. Hoppas någon har det perfekta sättet. Längter efter en kantarell stuvning som smakar och luktar kantareller.
Jag och mina gäster brukar vara nöjda när jag gör stuvning på följande sätt: Stek kantarellerna i smör tillsammans med ett par finhackade charlottenlökar.Ta en rjäl klick smör så det räcker till mjölredningen. Låt vattnet koka bort under stekningen så att du efterhand får lite stekyta på svampen. Tillsätt klippt persilja och veva runt. Tillsätt vetemjöl, veva runt ordentligt och tillsätt kall vätska. Jag brukar ta hälften mjölk och hälften grädde. Fortsätt veva tills det börjar tjockna till. Låt stuvningen koka minst 5 minuter så att mjölsmaken försvinner. Jag brukar krydda lite olika men en slatt madeira, torr vermuth, vitt vin eller en skvätt whiskey brukar fungera bra. Annars bara grovmalen svartpeppar och flingor av havssalt. Ibland så tar jag också lite grönsaksbuljong eller sky från något jag lagat och lägger i. Lycka till!
Fräs den färska svampen först i ÄKTA smör, Absolut inte vegetabiliskt växtslem som vissa kallar margarin. När vätskan kokat in så blandar du i några matskedar vetemjöl (beroende på svampmängd) och späder med VISPGRÄDDE till önskad konsistens. Smaksättt sedan med salt samt något kryddmått vitpeppar.
ett litet tips bara stek kantarellerna (helst gula ) i extra salta SMÖR sen salta och peppra efter önske mål med helst vitpeppar sedan slå på grädde låt koka ihop till en krämig konstistens sen har du världens goaste stuvning.Kom ihåg att njuta av svampen med lite fetare ingridienser då den färska svamp säsongen är så kort att man kan unna sig det , bättre att vara i skogen och söka dessa goa svampar en timme om dan och att andvända lite fetare produkter till tillredning ;-)
lena m, där ser du själv. kanel är inte alls så dumt till kantareller. och en liten smula socker är allmänt känt som smaksförstärkare. kan också ge dem rätt som söger att kantarellerna skall puttra in i grädde ! men vad mjölk och mjöl har med kantareller att göra förstår jag sannerligen inte !
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.