0 3336 visningar

26 svar

Hur gör man kantarell stuvning

Fredrik Langanger

23 jul 2006 kl. 16:01

Jag tycker att det är svårt att få fram kantarell smaken när jag gör kantarell stuvning.
Är det någon som har något bra tipps. Själv har jag provat att göra det på alla sätt jag kan komma på. Från att förvälla bort allt vatten till att inte förvälla bort någonting. Hoppas någon har det perfekta sättet. Längter efter en kantarell stuvning som smakar och luktar kantareller.

0

Bengt Saxmark

23 jul 2006 kl. 16:22

Jag och mina gäster brukar vara nöjda när jag gör stuvning på följande sätt: Stek kantarellerna i smör tillsammans med ett par finhackade charlottenlökar.Ta en rjäl klick smör så det räcker till mjölredningen. Låt vattnet koka bort under stekningen så att du efterhand får lite stekyta på svampen. Tillsätt klippt persilja och veva runt. Tillsätt vetemjöl, veva runt ordentligt och tillsätt kall vätska. Jag brukar ta hälften mjölk och hälften grädde. Fortsätt veva tills det börjar tjockna till. Låt stuvningen koka minst 5 minuter så att mjölsmaken försvinner. Jag brukar krydda lite olika men en slatt madeira, torr vermuth, vitt vin eller en skvätt whiskey brukar fungera bra. Annars bara grovmalen svartpeppar och flingor av havssalt. Ibland så tar jag också lite grönsaksbuljong eller sky från något jag lagat och lägger i. Lycka till!

0

Bo Reyer

23 jul 2006 kl. 16:33

Fräs den färska svampen först i ÄKTA smör, Absolut inte vegetabiliskt växtslem som vissa kallar margarin. När vätskan kokat in så blandar du i några matskedar vetemjöl (beroende på svampmängd) och späder med VISPGRÄDDE till önskad konsistens. Smaksättt sedan med salt samt något kryddmått vitpeppar.

0

Evus

23 jul 2006 kl. 16:49

Jag gör som Bo….men jag använder inte alltid vispgrädde, det funkar även bra med Kelda. Äkta smör är viktigt!!

0

Bo Reyer

23 jul 2006 kl. 17:52

Jag glömde en liten detalj - Några droppar äkta kinesisk soya kan göra underverk!

0

Evus

23 jul 2006 kl. 18:36

Soya? nej, det har inte jag i min stuvning. Jag vill inte “dölja” kantarellsmaken.
Fast det kanske förhöjer den?

Sen är det ju så att smaken är som baken..delad.

0

per d

23 jul 2006 kl. 21:27

varför vill ni förstöra kantarellerna med att koka sammen dem med mjölk och mjöl ?? smörstekta med färska kryddörter, salt, vitpeppar och en aning socker och kanel passar bättre tycker jag.

0

Evus

23 jul 2006 kl. 21:34

Jomen per d, nu frågade ju Fredrik i denna tråd om recept på stuvning.

0

Tina Nordberg

23 jul 2006 kl. 21:59

En stor panna SMÖRSTEKTA kantareller av valfri färg.Salt o peppar. Häll i 2 burkar cremefraise, låt koka en liten stund. Inget mjöl, eller mjölk. MUMSA

0

Lena M

23 jul 2006 kl. 23:08

Per d

Socker och kanel ???
Inte är det väl risgrynsgröt du tänker på, de accusionerna får jag. lena

0

sasse

23 jul 2006 kl. 23:36

ett litet tips bara stek kantarellerna (helst gula ) i extra salta SMÖR sen salta och peppra efter önske mål med helst vitpeppar sedan slå på grädde låt koka ihop till en krämig konstistens sen har du världens goaste stuvning.Kom ihåg att njuta av svampen med lite fetare ingridienser då den färska svamp säsongen är så kort att man kan unna sig det , bättre att vara i skogen och söka dessa goa svampar en timme om dan och att andvända lite fetare produkter till tillredning ;-)

0

Fia A

24 jul 2006 kl. 07:45

Brukar smula i lite svampbuljongtärning som ersättning till lite av saltet, det blir toppen!

Kanel är en höjdare på att ta fram svampsmaken, men det ska bara vara en knivudd. Själva kanelsmaken ska inte kännas i anrättningen.

0

Bo Reyer

24 jul 2006 kl. 08:07

Jag ska testa kanel nästa gång!

0

Birgitta

24 jul 2006 kl. 08:23

Varför mjöl när grödde reder lika bra. Låt kantarellerna puttra länge i grädden så avges mer smak.

0

per d

24 jul 2006 kl. 11:26

lena m, där ser du själv. kanel är inte alls så dumt till kantareller. och en liten smula socker är allmänt känt som smaksförstärkare. kan också ge dem rätt som söger att kantarellerna skall puttra in i grädde ! men vad mjölk och mjöl har med kantareller att göra förstår jag sannerligen inte !

0

Lena M

24 jul 2006 kl. 11:33

Ja, jag har läst att några av er smaksätter med kanel, låter konstigt men jag skall prova.
Bara grädde tycker jag blir godast, men som sagt, smaken är ju olika.

0

Bengt saxmark

24 jul 2006 kl. 12:45

Mjölet behövs för att göra stuvning, stuvning är tjock, är det sås så kan man ju självklart utesluta det. Creme fraiche funkar bra som förtjockning annars.

0

Göran H

24 jul 2006 kl. 20:21

Ni är underbara. Kan bara konstatera att abstinensen slagit till med full kraft.

0

Birgitta

24 jul 2006 kl. 22:20

Sjuder du tillräckligt länge i vispgrädde blir det stuvning, man får inte ha för bråttom.

0

Bengt S

24 jul 2006 kl. 22:42

Den blir rejält fet då...Vispgrädde håller 40 % fett och kokar man bort hälften borde man komma upp i nådiga 60. Lite väl häftigt för mig, men ok, ska de va ska de va ordentligt

0

Bo Reyer

25 jul 2006 kl. 00:04

Lena med m:et. glöm aldrig någonsin bort att smaken är som baken. d.v.s. Delad. -Ha en fortsatt bra vecka / sommar önskar den smått knasiga Bo i Sala.

0

Elsi

25 jul 2006 kl. 03:09

Men hur ofta äter man svampstuvning daha, det är ju presis som med Gädda och Abbore , extra saltat smör ska det vara när man steker dom, MM MM MMM, får väl ta en extra sväng i motionspåret då, för samvetetskull om det ska vara på det viset.

0

per d

25 jul 2006 kl. 09:44

och man får ju exakt lika mycket fett och kalorier i sig öven om man kokar bort hälften av vattnet i grädden !!!

0

Tina Nordberg

25 jul 2006 kl. 10:27

Bengt,
tänk inte så mycket på %-en. Det ska va gött o leva. Om du dricker några glas vatten till, så sjunker den åter till 40%..........eller ?

0

Bengt S

25 jul 2006 kl. 14:39

Jo det stämmer ju och 2 öl eller en snaps blir samma effekt men med mindre volym med snaps.

0

Tina Nordberg

25 jul 2006 kl. 18:59

Tar man en kantarellsnaps är väl cirkeln sluten.

0

Bengt S

25 jul 2006 kl. 22:14

om du lyckas få fram en kantarellsnaps så är jag en given kund, första gången i alla fall.., kanske omvänt, snapsstuvning och kantarellsnaps, året runt!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone