I våras fick jag ju följa med en man ifrån länstyrelsen Gävleborg och kolla på rökpipsvampen. Han inventerar sällsynta svampar i länet och har b.l.a hittat blåtryffeln men ville jag skulle hålla ögonen efter “slöjröksvampen “.
Undrar hur stora chanserna är att hitta den, Har du Irene som bott i Dalarna hittat / sett den, eller någon annan av er ?
Jag önskade regn imorse och det fick jag, det skvalar ännu och är 6 grader. Bild på vallmoknopp som börjar bekänna färg !
Slöjröksvamp har jag bara sett på Kinnekulle och på Gotland. De nordligaste fynden är från Uppland, så jag förstår hans tanke, att den skulle kunna hittas längre norrut också i bra kalkmarker.
Det har utarbetats ett åtgärdsprogram för arten
http://www.o.lst.se/NR/rdonlyres/B356F04F-BBFA-48F6-A4F8-095FAA8AA518/0/Sl%C3%B6jr%C3%B6ksvampRemissversi20051024.pdf
men länsstyrelsen i Gävleborg är tydligen inte berörd. Får de hjälp att hitta den, kanske de kan få ett litet anslag för den också :-)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.