Nej, inte ek, men bl.a. här finns info.
http://www.s-weeds.net/familjer/woodies/juglandaceae/jugmand2.html
Det är möjligen jag som är farfar till plantan i artikeln!
Vi bodde nämligen i Mariehäll c 1970-74. Jag plockade nedfallna frukter i Skogisparken i Frescati -72 eller -73 och planterade/grävde ner dem ”BL.A.” i vårt trdgland där. Vid flytten -74 fick en del plantor följa med i en hink till U-a, där hinkens innehåll sattes i en ’klump’ för vidare omplanteringar. Det blev inga såna ALLS, utan hela den ”medtagna” gruppen blev kvar och bildar nu ett snyggt, mångstammigt träd som ger rikligt med frukt varje år - om blommorna inte fryser. Och vi har skänkt bort (floraförfalskning) massor av nötter (dock även att färga med) och självsådda plantor – rena ogräset…
Bilderna visade nedfallna hanhängen. Honblommorna ser ut som på den lilla dåliga här!
De gulnande musseronerna har aldrig tidigare (på 35 år) visat sig här före augusti, flest frk i september, då en del brukar få åka på utställning. Hoppas att inte min höst kommer lika tidigt! Omen?…
Och ja, jag äter dem ibland. Inte så goda som vårmussar, men hyggliga.
Jamen det är ju en valnöt! Nu känner jag mej ganska fånig… I trädgården i min sommarstuga växer en rödek och ett valnötsträd ganska tättintill. Nedanför träden har jag räfsat såna här hängen under våren, och tänkte säkert därför på ek! Associationsproblem helt enkelt! ;)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.