0 435 visningar

24 svar

svamp i Fällfors

Lena J

7 jun 2009 kl. 19:14

Hej !
Har varit i stugan för första gången för i år i helgen.
Tag en skogspromenad vid älven och vid en bäck i närheten.
Några bilder : först miljöbilder sedan svamp (kom gärna med förslag på svamparna,några tror jag mej veta men inte alla)

0

Lena J

7 jun 2009 kl. 19:17

på sälg:

på sälg

0

Lena J

7 jun 2009 kl. 19:20

svampserie 2:

0

Lena J

7 jun 2009 kl. 19:22

svampserie 3

sista bilden:växer på al

0

Lena J

7 jun 2009 kl. 19:25

sista serien,4
på sälg

0

Lena J

7 jun 2009 kl. 21:29

Ingen som har några förslag?

0

svampstaff

7 jun 2009 kl. 21:39

Jodå:)
Tycker mig se, blåticka,kantöra ev.tvåfärgsticka, vår/sommarticka och klibbticka.Men det är ju bara gissningar förståss.

0

Enelie, Linköping

7 jun 2009 kl. 21:41

Gissningar:
Serie 2:2,2:3, Sommarticka.
Serie 3:3, Phellinus alni.

Vilken härlig natur du har vid stugan. Det lär nog bli många skogsturer där i sommar.

0

Lena J

8 jun 2009 kl. 10:19

Tack för förslag svampstaff och Enelie!
Kantöra,cinnobergömming,vår/sommarticka,klibbticka och eldticka på sälg gissar jag finns med på bilderna ,övriga är jag osäker på.
Stämmer svampstaffs och Enelies förslag?
Någon “blåstjärna” som kan hjälpa mig?

0

BirgittaD

8 jun 2009 kl. 12:50

Har du inte med kuddticka och borstticka någonstanns också

0

Var ligger Fällfors

gunhild i Kåddis

8 jun 2009 kl. 16:11

Det finns ju några platser som heter så.

0

Var ligger Fällfors

Lena J

8 jun 2009 kl. 17:17

Hej gunhild!
“Mitt” Fällfors ligger vid Byskeälven i Norra Västerbotten ungefär 3 mil från Byske.
Fällfors är nog mest känt för sitt laxfiske och Marranäsvältan- ett “mini-Grand Canyon” där en underjordisk bäck fått stora sand/jordmassor att rasa i älven.
Några bilder:
1:Visningsfiske i Fällfors ,juli-08
2: Marranäsvältan
3:Fällforsen 12 maj-08

Bilder från Fällfors

0

Var ligger Fällfors

gunhild Nordås

8 jun 2009 kl. 18:21

Tack Lena vad fint det är hos er. Det finns ett Fällfors här i närheten också, vid Lögdeälven där det också finns fina laxar.

0

Var ligger Fällfors

Bo E

9 jun 2009 kl. 11:51

Oj vilken mäktig vårflod!

Stiligt!

0

Lena J

10 jun 2009 kl. 08:01

Hej!
Har jobbat de två senaste nätterna och inte haft möjlighet att kolla upp min tråd.

Har ju fått en del förslag på vad som finns mina svampbilder men vore tacksam om någon “blå-stjärna” kunde “säga sitt” om bilderna!

PS Vårfloden-08 var en av de större i Byskeälven,årets var betydligt lugnare. DS

0

Bo E

10 jun 2009 kl. 13:05

Med mina något begränsade kunslaper om tickor gissar jag
3:1 borstticka
3:2 klibbticka
4 sälgticka

0

Irene A

10 jun 2009 kl. 13:49

De återstående frågetecknen gäller väl första och sista svampbilden.
Den första har jag ingen uppfattning om.
Den sista kan vara kuddticka eller en resupinat sälgticka.  Jag skulle gissa på den senare, för den ser inte lika småporig ut som kuddtickan - men det är svårt att få rätt uppfattning om storleken på svamparna här.

0

NadaL, Umeå

10 jun 2009 kl. 14:00

Den första kan vara rökticka.

0

Lena J

10 jun 2009 kl. 14:01

Ska tillägga att i svampserie 3 är
bild 1 och 2(klibbtickan)på granlåga, bild 3 på (grå)al.

0

NadaL, Umeå

10 jun 2009 kl. 14:06

När det gäller serie 3 tycker jag att det är:violticka och klibbticka på granlåga och eldtickor på gråal.

0

Bo E

10 jun 2009 kl. 14:48

Då tar jag tillbaka borstticka.
Den växer väl helst på lövved?

0

Lena J

10 jun 2009 kl. 14:51

Tack för svar Irene och Nada!

Är också själv inne på att det är eldticka på sälg på alla bilderna i sista serien.
Bifogar en bild där ett granbarr finns med som man kan jämföra porstorleken mot.

0

Lena J

10 jun 2009 kl. 23:17

Hej igen !
Upptäckte att jag läste svaret från Irene slarvigt.

Kan man avgöra på porstorleken på sista bilden om det är kuddticka eller sälgticka?

0

Helena i Sthlm

13 jun 2009 kl. 11:33

Hej Lena!
Jag har inga svampförslag, blev bara så till mig av bilderna från stugan. Har själv stuga i Källbomark, så Fällfors är bekant område. ÅÅh, nu vill jag åka upp dit. =)Längtar!

0

Lena J

13 jun 2009 kl. 13:42

Hej Helena i Sthlm!
Om du har stuga i Källbomark så är vi nästan grannar, för jag bor i Åbyn:)!
Välkommen till Västerbotten!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone