0 1823 visningar

17 svar

Fyledalen....

Helena i Lund

7 jun 2009 kl. 19:50

Kristihimmelfärdshelgen var jag i Fyledalen, det har jag nog redan skrivit här. Nu har jag fått tillbaka min kamera som jag glömde i Ystad, och vill gärna visa den skira grönskan från hörnet av Österlen.

Lökbrosking!

0

Helena i Lund

8 jun 2009 kl. 05:33

Oj då, blandar ihop bilderna visst… Fler kommer här

Här kommer den skira grönskan!

0

Helena i Lund

8 jun 2009 kl. 05:40

Piggplätt?

0

anithau

8 jun 2009 kl. 05:44

God morgon!
Det var snyggt som tusan.

0

BirgittaD

8 jun 2009 kl. 09:17

Oj oj vad ramslök. Visst är det underbart vandra genom hav av ramslök. Vilken doft. Upplevde den på Kinnekulle igår och kokade min första soppa av den Underbart god.

0

anithau

8 jun 2009 kl. 09:52

BirgittaD
Vad är det för doft på ramslöken?

0

BirgittaD

8 jun 2009 kl. 12:51

svagt vitlök, underbart, inte unket utan fräsch. Och nu när den blommar är den helt fantastisk vacker.

0

Jan A, Uppsala

8 jun 2009 kl. 12:59

Helena, din tråd väcker många minnen till liv. På 70- och 80-talen jobbade jag tidvis i och omkring Fyledalen; Tågra mosse, Sjöbo Ora och andra platser. Minns gladorna som bodde nära vägen från Tannhuset-Pälsahuset upp mot Oran. Måste försöka ta mig ner och återuppleva en del…

0

Helena i Lund

8 jun 2009 kl. 13:08

Kul att ni gillade bilderna från ett av mina smultronställen! Hela Fylan är så skapandes grann! Hagarna med unik flora och ett synnerligen rikt fågelliv, bokskogen som klättrar upp för branterna är rik på vilt, och att promenera på skogsvägarna i maj är berusande! Jag har aldrig sett så mycket ramslök! Kilometer efter kilometer sträckte den sej genom skogen och längs med bäcken…. PLockade riktigt mycket, har hackat och frusit in.

0

Fyledalen....Jan

Helena i Lund

8 jun 2009 kl. 13:12

Kul det där med gladorna, när jag var liten drog farmor med mej åt Tomelillahållet, för där hade minsann skådats glador! Nu är de (efter inplanteringsprojekt?) så vanliga att vi gödslar med dom! ;) Ett fågelminne till är på vintrarna i mitten på 70-talet, då matades örnar i Fyledalen… spännande men kallt att stå och spana i kikare!

0

Fyledalen....glador

Jan A, Uppsala

8 jun 2009 kl. 13:45

Nej, inte inplantering, men utfodring. Skåningarna var ett tag så “renliga” att man höll på att bli av med sin landskapsfågel. Matningen av ashungriga kungsörnar och glador gjorde susen!
(När jag var liten fanns glada vid några sörmlandsgods. Brun glada finns dock t.o.m. HÄR.)

0

Fyledalen....Jan

Grethe F

8 jun 2009 kl. 13:46

Helena så vackert det är ,jag så många ramslök på Bornholm ,jag har alldrig i den skog du har tagit bilderne i alldeles för långt att åka ,hur ser det ut mad svamp

0

Fyledalen....Jan

Bo E

8 jun 2009 kl. 14:53

Gladan har jag tyvärr aldrig sett, inte örn heller, fast det lär finnas både havsörn och kungsörn vid Hjälmaren.

Jag har bara koll på fiskgjuse, kärrhök och ormvråk, och i går träffade vi på en stor uggla som ljudlöst svepte bort genom skogen…

0

Fyledalen....Grethe

Helena i Lund

8 jun 2009 kl. 16:29

Uppriktigt sagt så har jag inte riktig koll på hur det är med svamp, måste kolla läget senare i år! Jag har lite “småskogar” i närheten,  svampställen jag ärvt efter min gammelfaster. Men de delar jag inte med mej till nån! ;) Eller jo det kanske jag visst gör, men en annan dag! :)

0

Fyledalen....glador, Jan

Helena i Lund

8 jun 2009 kl. 16:31

Aha, det var så det var! Jag har nog blandat ihop lite med pilgrimsfalksprojektet… men så var jag ju inte så gammal på sjuttitalet, får skylla på det!

0

Fyledalen....glador, Jan

BirgittaD

8 jun 2009 kl. 17:34

Grethe när du är och tittar på tranorna är det ju inte lånt till Kinnekulle, även om inte ramslöken blommar då så kan man känna doften av bladen på lång väg.

0

Fyledalen....Grethe

Grethe F

8 jun 2009 kl. 18:01

Helena här nere i Skåne är vi lite försiktiga med att lämna ut sina"ställen” det är jag med ,jaf hade en myckett trevlig uplevelse för många år sedan en myckett gammal dam visade mig “sina” ställen som hun inte kunde komme åt längre det var en trevlig oplevelse hun så att jag var verkligt interesered i svampe. jag med har “mina” ställen så länge det varar till nån annan har hittat ,jag var interesered i smabandet ramslök och svamp

0

Fyledalen....glador, Jan

Grethe F

8 jun 2009 kl. 18:03

Oj det ska jag komme ihåg jag tyckte väl jag kände igen namnet från vore ture up där

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone