Helena, din tråd väcker många minnen till liv. På 70- och 80-talen jobbade jag tidvis i och omkring Fyledalen; Tågra mosse, Sjöbo Ora och andra platser. Minns gladorna som bodde nära vägen från Tannhuset-Pälsahuset upp mot Oran. Måste försöka ta mig ner och återuppleva en del…
Kul att ni gillade bilderna från ett av mina smultronställen! Hela Fylan är så skapandes grann! Hagarna med unik flora och ett synnerligen rikt fågelliv, bokskogen som klättrar upp för branterna är rik på vilt, och att promenera på skogsvägarna i maj är berusande! Jag har aldrig sett så mycket ramslök! Kilometer efter kilometer sträckte den sej genom skogen och längs med bäcken…. PLockade riktigt mycket, har hackat och frusit in.
Kul det där med gladorna, när jag var liten drog farmor med mej åt Tomelillahållet, för där hade minsann skådats glador! Nu är de (efter inplanteringsprojekt?) så vanliga att vi gödslar med dom! ;) Ett fågelminne till är på vintrarna i mitten på 70-talet, då matades örnar i Fyledalen… spännande men kallt att stå och spana i kikare!
Nej, inte inplantering, men utfodring. Skåningarna var ett tag så “renliga” att man höll på att bli av med sin landskapsfågel. Matningen av ashungriga kungsörnar och glador gjorde susen!
(När jag var liten fanns glada vid några sörmlandsgods. Brun glada finns dock t.o.m. HÄR.)
Uppriktigt sagt så har jag inte riktig koll på hur det är med svamp, måste kolla läget senare i år! Jag har lite “småskogar” i närheten, svampställen jag ärvt efter min gammelfaster. Men de delar jag inte med mej till nån! ;) Eller jo det kanske jag visst gör, men en annan dag! :)
Helena här nere i Skåne är vi lite försiktiga med att lämna ut sina"ställen” det är jag med ,jaf hade en myckett trevlig uplevelse för många år sedan en myckett gammal dam visade mig “sina” ställen som hun inte kunde komme åt längre det var en trevlig oplevelse hun så att jag var verkligt interesered i svampe. jag med har “mina” ställen så länge det varar till nån annan har hittat ,jag var interesered i smabandet ramslök och svamp
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.