Jag var ute första turen med min svampkurs på studiefrämjandet i helgen.
Deltagarna fick provlukta och smaka lite på ett större utvuxet ex. av vårmusseron.
De flesta omdömena var - god aromatisk doft - grönsak - gurka - squash.
Sen hittades en liten upptorkad kotteskivling och några torra tickor på lövved som jag helst tar hjälp från guiden att identifiera, detsamma gäller en ganska ålderstigen hätta, liten och späd men fin i närbild…
Förslag…
foto: Bo E-son
Vi var i ett område med mycket torrgran.
Dessa tickor fanns lite överallt, och jag fick förstås frågor på dem.
Många tickor var snustorra, men denna var lite mjukare och hade en särpräglad frisk svampdoft.
Jag kunde bestämt säga, ticka men ej matsvamp, men vad heter den?
Förslag?
foto: Bo E-son
Tack klas!
Trodde klibbtickan var brunare, men det var ett ganska gammalt grånat exemplar, om än inte helt trähård än.
För övrigt många positiva omdömen om kursboken.
De flesta deltagarna är ganska nya på andra arter än de vanligaste matsvamparna kantareller och soppar.
Vårmusseronen blev i alla fall en ny trevlig bekantskap att leta vidare efter på egen hand.
De finns ju här och där i trädgårdar och parker nu…
Kursboken är klas jaederfeldts “Svampboken”.
Svampkursen har vi inte “hittat” utan initierat från Studiefrämjandet.
Vi har en svampbok till varje deltagare och jag har lagt ett förslag till aktivitetsschema för sommar - höst.
Jag handleder gruppen och tillhandahåller dem med lite lokalkännedom runt de platser vi besöker, kartmaterial (så vi inte går bort oss…ha ha) mm.
Vackert väder och fina svampfynd kan jag bara önska….
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.