Jag måste träna på att hantera bilder i datorn, och kommer i fortsättningen att försöka lägga ut nya lite då och då, även om de är helt irrelevanta. Det har blivit så glest mellan gångerna, att jag aldrig riktigt har fått kläm på det, och det stör mej! ;) Så bit ihop, snälla, och låt mej få hållas ett tag!
Mina älskade pioner….
Gott att höra Anitha! :) Jag har en Samsung L73 som jag köpt på Tradera för 400. Har hyfsad (nåja) koll på kameran, det är när bilderna sörplats in i datorn som jag inte riktigt hänger med! Äh jag testar en gång till… Min nya chiliplanta, Yellow banana!
Gud så smutsigt fönstret är!!
Nämen GUD så dumt av mej… Läs rubriken för @$%&, och se sen om du kan förstå vad jag menade med mitt inlägg!?! Jag måste nog ändå förklara mej, i hanteringen ingår även förminskning av foton, för att kunna laddas upp här på Svampguiden. Alltså hela processen från början tills bilden ligger här. Och än en gång ber jag så himla mycket om ursäkt, snälla förlåt, herre gud alltså..... Förresten, Fråg Ande, har du nån lämplig rubrik jag kan använda som gör att du INTE läser mitt inlägg?
Serie ett är ju mina älskade pioner, den vita doftar, och är så ståtlig med över 50 blommor i år! Den röda doftar också, men den rosa luktar inge gott. Har inga artnamn på dom. Serie 2 börjar med en ny i rabatten, en vit digitalis som är så tjusig tycker jag! I mitten honungslök, nectaroscordum, egentligen inte särskilt vacker, men cool ändå. Tredje bilden är en Kashmirakleja, som doftar helt fantastiskt! Blek blek som månsken, men dryga metern hög står den över det mesta i rabatten!
Tredje serien: Peter’s pepper, (lånad bild) som jag har en liten planta av i köksfönstret, och en nakenråtta? Fulaste djuret jag sett i hela mitt liv! ;)
Hej!
Jag behöver oxå träna, för jag har debuterat med att lägga ut egenproducerade digitalbilder då jag fått låna en digitalkamera till min svampkurs (se annat inlägg).
Eftersom jag inte fått svar på alla bilder där så tränar jag att lägga ut dem här oxå.
Ett väldigt pusslande med storlekar blev det, och en del har jag beskurit och klistrat in i nya filer för att centrera motiv etc.
Sååå...vad kan detta föreställa?
1. ticka på gammal lövved
2. växt i sandig, torr stenig mark
foto: Bo E-son 090607
Jag har tidigare mest lagt ut bilder som min kompis fotografen skickat via hotmail, och de är ju redan anpassade för att publiceras. Egna bilder direkt ur digitalkameran in i datorn blir ju så jättestora att man får pussla med formaten i flera omgångar innan man lär sig ungefär hur mycket som behövs göras.
Välkommen att låna bilden Bo! Själv använder jag den som visningsbild på facebook, hahaha! På engelska heter den molerat, eller sandpuppy(!) och finns tydligen i östafrika. Den ser verkligen ut som en snopp med framtänder, jag gillar den skarpt, just för att den är så osannolikt ful, och ändå har den ett syfte tydligen! Annars hade den väl dött ut antar jag…
Hur fick du in den på Facebook?
Jag fick detta svar när jag försökte lägga den i ett bildspel på myspace…
“Bilden du försökte ladda upp har avvisats eftersom den strider mot våra användningsvillkor. Vanliga orsaker till avvisning är: nakenhet, våldsamt eller stötande innehåll eller upphovsrättintrång. Se vår bildpolicy och våra användningsvillkor för mer information”
Lite småroligt eller…?
Nämen vad säjer du?? Jag har samlat på fuldjursfoton ett tag, och har flera av dom i facebook, nakenråttan har jag använt från och till sen i vintras! Sök på molerat, det kanske inte väcker anstöt, hahaha! Eller googla på “ugly animals”, men var beredd på FRUKTANSVÄRDA bilder! ;)
Detta är en annan favorit!
Jag har programmet Adobe Photoshop Elements (tror jag fick med det när jag köpte datorn) och i det funkar det enkelt att förminska foton! Jag kan ha ett stort foto i kameran, jag öppnar det i Photoshop, väljer bild - ändra bildstorlek och ändrar till max 1200 pixlar på bredaste ledden (om jag ska lägga in här) och sen väljer jag spara för webben och där anger jag storleken. Klart! Sen är det bara att publicera här! Kan rekommendera programmet! Det här fotot var 1,7 Mb i kameran och med ett par enkla moment minskade jag ner den till tillåten storlek här. Finns säkert massor med andra program men jag tycker Photoshop är jättebra!
Håller med Tajna så komplicerat är det väl inte.
Ladda ner t ex Microsoft Photo Editor (gratis)
http://www.brothersoft.com/microsoft-photo-editor-128651.html
Öppna ett foto, välj Image, Resize och ställ in 1024 pixlar på längsta sidan, spara om och lägg ut!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.