0 429 visningar

48 svar

Behöver träna! Inte svamp....

Helena i Lund

8 jun 2009 kl. 16:36

Jag måste träna på att hantera bilder i datorn, och kommer i fortsättningen att försöka lägga ut nya lite då och då, även om de är helt irrelevanta. Det har blivit så glest mellan gångerna, att jag aldrig riktigt har fått kläm på det, och det stör mej! ;) Så bit ihop, snälla, och låt mej få hållas ett tag!

Mina älskade pioner….

0

Helena i Lund

8 jun 2009 kl. 16:41

Lite mer, jösses vad det frodas!

0

Helena i Lund

8 jun 2009 kl. 16:49

Och det här är en rolig en, och stark! ;)

andra bilden är ju bara ful… :)

0

Helena i Lund

8 jun 2009 kl. 16:51

Nu räcker det för idag. Tack för ert tålamod! :)

0

anithau

8 jun 2009 kl. 16:59

Träna på, detta var ju en fröjd för ögat. Jag blir INTE störd.
De på sista bilderna var både kul och ful.

Vad har du för kamera?

0

Helena i Lund

8 jun 2009 kl. 17:37

Gott att höra Anitha! :) Jag har en Samsung L73 som jag köpt på Tradera för 400. Har hyfsad (nåja) koll på kameran, det är när bilderna sörplats in i datorn som jag inte riktigt hänger med! Äh jag testar en gång till… Min nya chiliplanta, Yellow banana!

Gud så smutsigt fönstret är!!

0

anithau

8 jun 2009 kl. 18:11

Om inte du fattar så verkar kameran göra det.
Bra.

0

Gunhild

8 jun 2009 kl. 19:03

Jag behöver också träna så det är bra att du skriver ut namnen på dom fina blommorna du fotat.

0

Fråg Ande

8 jun 2009 kl. 19:14

Om du nu behöver träna på att hantera bilder i datorn så behöver du väl inte publicera dom här hela tiden.

0

Helena i Lund

8 jun 2009 kl. 19:55

Nämen GUD så dumt av mej…  Läs rubriken för @$%&, och se sen om du kan förstå vad jag menade med mitt inlägg!?! Jag måste nog ändå förklara mej, i hanteringen ingår även förminskning av foton, för att kunna laddas upp här på Svampguiden. Alltså hela processen från början tills bilden ligger här. Och än en gång ber jag så himla mycket om ursäkt, snälla förlåt, herre gud alltså..... Förresten, Fråg Ande, har du nån lämplig rubrik jag kan använda som gör att du INTE läser mitt inlägg?

0

Grethe F

8 jun 2009 kl. 19:58

Jag kan inte lägge in bilder Helena, det är jobbigt så träna på du bara ,jag fick ge up jag har inte tålemod till alla forsök

0

Behöver träna! Gunhild!

Helena i Lund

8 jun 2009 kl. 20:05

Serie ett är ju mina älskade pioner, den vita doftar, och är så ståtlig med över 50 blommor i år! Den röda doftar också, men den rosa luktar inge gott. Har inga artnamn på dom. Serie 2 börjar med en ny i rabatten, en vit digitalis som är så tjusig tycker jag! I mitten honungslök, nectaroscordum, egentligen inte särskilt vacker, men cool ändå. Tredje bilden är en Kashmirakleja, som doftar helt fantastiskt! Blek blek som månsken, men dryga metern hög står den över det mesta i rabatten!
Tredje serien: Peter’s pepper, (lånad bild) som jag har en liten planta av i köksfönstret, och en nakenråtta? Fulaste djuret jag sett i hela mitt liv! ;)

0

Helena i Lund

8 jun 2009 kl. 20:06

Tack Grethe, det är tur att de som stör sej inte är så många trots allt….

0

anithau

8 jun 2009 kl. 20:47

Helena, be inte om ursäkt. Det är inget fel med det du gör.

Det är bara gnällspikar och fega avundsjuka människor som beter sig på detta sätt.

Fortsätt, Helena. Du hjälper många.

0

svampstaff

8 jun 2009 kl. 20:51

Inget att bry sig om Helena!
Publicera du så mkt. du orkar.
Mkt. fina bilder tycker jag.Bättre med bilder än ingenting alls.

0

Fråg Ande

8 jun 2009 kl. 21:02

Jag ber om ursäkt då jag inte visste att du även skulle träna på förminskning och publicering.

0

Tina Nordberg Kolsva

8 jun 2009 kl. 21:04

Det är så kul att få se andras bilder. Dina är 3 F: fina, fula och fräcka.

0

Bo E

9 jun 2009 kl. 11:35

Hej!

Jag behöver oxå träna, för jag har debuterat med att lägga ut egenproducerade digitalbilder då jag fått låna en digitalkamera till min svampkurs (se annat inlägg).
Eftersom jag inte fått svar på alla bilder där så tränar jag att lägga ut dem här oxå.
Ett väldigt pusslande med storlekar blev det, och en del har jag beskurit och klistrat in i nya filer för att centrera motiv etc.

Sååå...vad kan detta föreställa?

1. ticka på gammal lövved
2. växt i sandig, torr stenig mark

foto: Bo E-son 090607

0

anithau

9 jun 2009 kl. 12:36

Växten kan jag inte, fast jag känner igen den.

Tickan blir jag inte riktigt klok på. Kan du beskriva färgerna lite mer noggrant. Ovansidan och porlagret.

0

Bo E

9 jun 2009 kl. 12:58

Ovansidan (vänster i bild) grå, pappkonsistens, torr.
Undersidan uppvänd till höger.
Smutsigt gulbrunt porlager.

Ganska fri från arom eller smak…
Med stor säkerhet övervintrade exemplar.

Substratet troligen sälgved.

0

Helena i Lund

9 jun 2009 kl. 15:52

Välkommen till träningsskolan Bo E! :)
Som du säger, det är ett himla meckande med bilderna, innan de är i skick att läggas ut här! Vi är alla bra på olika saker, en del behöver mer träningstid än andra. Men sen jäklar! ;)

0

Bo E

9 jun 2009 kl. 16:08

Jag har tidigare mest lagt ut bilder som min kompis fotografen skickat via hotmail, och de är ju redan anpassade för att publiceras. Egna bilder direkt ur digitalkameran in i datorn blir ju så jättestora att man får pussla med formaten i flera omgångar innan man lär sig ungefär hur mycket som behövs göras.

0

Behöver träna! Nakenråtta!?

Bo E

9 jun 2009 kl. 16:12

Brr vilken fuling…trodde det var en bäver som fått rävskabb eller i bästa fall manipulerats i PhotoShop….
usch…är den på riktigt är det ett läbbigt djur.
Var lever såna?

0

Bo E

9 jun 2009 kl. 16:13

Får man låna nakenråttan?
Jag har en del vänner som sparar konstiga djurbilder på sina musikhemsidor…som lite ögonfröjd medans man lyssnar på musiken alltså...

0

Helena i Lund

9 jun 2009 kl. 16:57

Välkommen att låna bilden Bo! Själv använder jag den som visningsbild på facebook, hahaha! På engelska heter den molerat, eller sandpuppy(!) och finns tydligen i östafrika. Den ser verkligen ut som en snopp med framtänder, jag gillar den skarpt, just för att den är så osannolikt ful, och ändå har den ett syfte tydligen! Annars hade den väl dött ut antar jag…

0

Helena i Lund

9 jun 2009 kl. 16:58

några minuters träning idag också... får se vad det blir för bilder!?

Örups almeskog nyårsafton-08

0

Nakenråtta

Bo E

9 jun 2009 kl. 17:04

Men visst har den spenar, så ingen snopp där inte?!

Jag tycker ändå den liknar en flådd bäver…lite läbbig, men mindre läbbig nu när man vet vad det är.

0

Behöver träna!

Helena i Lund

9 jun 2009 kl. 17:05

Hmmm vad har jag mer?

Nyårslammsadeln är färdigstekt, och det blev visst lite svamp ändå!

0

Helena - Nakenråtta!?

Bo E

9 jun 2009 kl. 17:14

Hur fick du in den på Facebook?
Jag fick detta svar när jag försökte lägga den i ett bildspel på myspace…
“Bilden du försökte ladda upp har avvisats eftersom den strider mot våra användningsvillkor. Vanliga orsaker till avvisning är: nakenhet, våldsamt eller stötande innehåll eller upphovsrättintrång. Se vår bildpolicy och våra användningsvillkor för mer information”

Lite småroligt eller…?

0

Anstötligt

Bo E

9 jun 2009 kl. 17:15

Kan som jämförelse visa denna bild som inte avvisats ur samma bildspel…

bildtext : grävlingens parningsdans

0

Anstötligt

Bo E

9 jun 2009 kl. 17:17

Jag kallar djuret tvättbjörn och inte grävling, men den bilden kom upp när jag googlade på “grävling”!
Plus denna…

0

Helena - Nakenråtta!?

Helena i Lund

9 jun 2009 kl. 17:19

Nämen vad säjer du?? Jag har samlat på fuldjursfoton ett tag, och har flera av dom i facebook, nakenråttan har jag använt från och till sen i vintras! Sök på molerat, det kanske inte väcker anstöt, hahaha! Eller googla på “ugly animals”, men var beredd på FRUKTANSVÄRDA bilder! ;)

Detta är en annan favorit!

0

Behöver träna!

Dieter Endom

9 jun 2009 kl. 17:21

MUMMMMMMMS, så läcker grisryggen ser ut, med kappa och allt. erveras den ikväll?
Smaklig spis önskas av

0

Behöver träna! Dieter

Helena i Lund

9 jun 2009 kl. 17:49

Tyvärr sedan länge uppäten, jag stekte den till nyårsafton… och det är faktiskt lamm! ;) Men gud så gott!

0

Behöver träna! Dieter

Dieter Endom

9 jun 2009 kl. 18:20

Lamm, då var den ju ännu godare!

0

Lena M

9 jun 2009 kl. 19:48

Den här tråden orkar jag inte ta nu utan tittar imorgon.

0

Lena M

10 jun 2009 kl. 07:35

Nu har jag kollat på dina bilder.Grattis till kameran, det var ett bra pris och trägen vinner, den första bilden tycker jag är läcker.

0

Foton - ett tips

Tanja i Gagnef

10 jun 2009 kl. 14:35

Jag har programmet Adobe Photoshop Elements (tror jag fick med det när jag köpte datorn) och i det funkar det enkelt att förminska foton! Jag kan ha ett stort foto i kameran, jag öppnar det i Photoshop, väljer bild - ändra bildstorlek och ändrar till max 1200 pixlar på bredaste ledden (om jag ska lägga in här) och sen väljer jag spara för webben och där anger jag storleken. Klart! Sen är det bara att publicera här! Kan rekommendera programmet! Det här fotot var 1,7 Mb i kameran och med ett par enkla moment minskade jag ner den till tillåten storlek här. Finns säkert massor med andra program men jag tycker Photoshop är jättebra!

0

Foton - ett tips

Johnny

10 jun 2009 kl. 15:18

Håller med Tajna så komplicerat är det väl inte.
Ladda ner t ex Microsoft Photo Editor (gratis)

http://www.brothersoft.com/microsoft-photo-editor-128651.html

Öppna ett foto, välj Image, Resize och ställ in 1024 pixlar på längsta sidan, spara om och lägg ut!

0

Foton - ett tips

Mikael n

10 jun 2009 kl. 17:59

Hej jonny, undvik www,brothersoft,com, den är gullistad av mcafee site advisor.

0

Mikael n

10 jun 2009 kl. 18:09

Hej Helena, det är jag Östgöten/Mikael.

Det är en forumsdeltagare som använder “Mikael” redan, så jag kallar mig för “Mikael n” nu.
Hoppas att det inte är upptaget :-)

0

Helena i Lund

11 jun 2009 kl. 06:19

Jag ska försöka komma ihåg att du är du Mikael n! :) Jag är värdelös på att komma ihåg ansikten och sätta i rätt sammanhang, men är ganska bra på namn… En slags mental kompensation kanske? ;)

en liten fuling till… snodd bild

0

Jan A, Uppsala

11 jun 2009 kl. 06:31

Jag tycker att det är väldigt bra med en liten hemortsangivelse i signaturen; län, kommun eller exaktare…

0

Behöver träna- fulingar

Bo E

11 jun 2009 kl. 11:52

Men är det där oxå ett djur på riktigt?
Skulle i så fall gissa att den inte heller blir godkänd av myspace, trots klädsel så är den ju lite för oblyg…

0

Behöver träna- fulingar

Helena i Lund

11 jun 2009 kl. 12:34

Ja den är på riktigt, stackarn!

0

Behöver träna- fulingar

Bo E

11 jun 2009 kl. 12:36

Ser ut som en korsning mellan hund och puma…vad kan en sådan ha för släktträd?

0

Behöver träna- fulingar

Helena i Lund

11 jun 2009 kl. 12:40

Det är (hoppas jag har rätt nu) en siames, med extremt utpräglade siamesdrag. Säkert en viss grad av inavel också... Sen gör ju koftan o mössan inte mycket för elegans o skönhet, huva!

0

Helena - kattbilden

Tanja i Gagnef

11 jun 2009 kl. 18:25

Knappast en Siames (de har päls) mer troligt en Sfinxkatt (de är pälslösa) men i vilket fall är den så ful så den är söt! ;-)

0

Helena - kattbilden

Helena i Lund

12 jun 2009 kl. 09:27

Du har helt säkert rätt Tanja, jag drog till med en vild gissning! Jag har faktiskt inte tänkt på att den var pälslös, säkert därför den har kofta o mössa…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone