I går kom hundpatrullen hem med två vårmusseroner, de minsta fullvuxna jag sett. De bodde på en mager, gräsbevuxen ”bilväg” och tyvärr helt uppätna invändigt.
Det enda matnyttiga var en grankotteskivling från en vacker, avbildad familj. 3½ cm-hatten ligger nu på tork!
Men idag fick jag matnyttiga, helfriska vårmussar att ta rätt på!
Irene, vet du mer om de olika ’typerna/arterna’ än det som går att läsa bl.a. här?:
http://www.mushroomexpert.com/gymnopus_dryophilus.html
http://www.nybg.org/bsci/res/col/levipeds.html#dryophilus
Vårt avbildade gäng har skivor som snarast måste kallas tämligen ljust sämskfärgade (men INTE gula) och har tydligt angenäm doft och smak. Färgen på skivorna gjorde att jag slarvigt antog att det var bleka grankotteskivlingar!
“Mina normala bleka nagelskivlingar” har VITA skivor!
Jag har tyvärr inte så bra koll på dom här nagelskivlingarna. Som jag uppfattar arterna, kan följande uppträda tidigt:
1. Gymnopus dryophilus. De kan vara gula till blekt rödbruna, med vita till blekt sämskfärgade skivor.
2. Gymnopus aquosus. Blekgul, med vita till blekt färgade skivor, starkt hygrofan, torkar till nästan vit, och foten är uppsvälld nedtill, växer på fuktiga, sumpiga platser.
2. Collybia ocior. Vackert rödbrun hatt, som bleknar ur fläckvis, gula till nästan vita skivor, växer ofta i små täta grupper längs stigar och skogsvägar.
Allra tidigast kommer hasselnagelskivling, Gymnopus vernus, men den har jag inte kläm på alls.
Tja, man kanske skulle börja titta på dem i mikroskop, så det blir någon ordning på dem…
Tack Irene - och här finns ytterligare några hundra ”typer”, eller vad de nu ska kallas för!:
Vilgalys, R. (1991, publ. 1992). Speciation and species concepts in the Collybia dryophila complex. Mycologia 83 (6): 758-773.
Vilgalys, R.; Miller, O.K. (1987). Mating relationships within the Collybia dryophila group in Europe. Transactions of the British Mycological Society 89 (3): 295-300.
Man kanske ska lämna in några till Ryman, som nämnde problemen på 80-talet…
Såg nu att jag skrev Collybia ocior, den heter förstås också Gymnopus nuförtiden.
Tack för tips om artiklar, den förstnämnda hittade jag på webben,
ska läsa den vid tillfälle!
Under slutet av 80-talet fick jag för mig att Collybia var ett sånt där lagom litet och gripbart släkte som man kanske skulle kunna lära sig ordentligt. Jag skickade iväg några kollekter som var riktigt avvikande i färgerna för bestämning, men fick alltid samma svar: Collybia dryophila..
Mest frustrerande var nog ändå att det var så tidsödande och tungrott att hitta litteratur och artiklar om svampar på den tiden.
De som är uppväxta med internet har nog svårt att föreställa sig vilken revolutionerande utveckling det har lett till för tillgången till information.
Tack, Jan!
De hittade jag, men inte den här:
“Vilgalys, R.; Miller, O.K. (1987). Mating relationships within the Collybia dryophila group in Europe. Transactions of the British Mycological Society 89 (3): 295-300.”
Den låter iofs inte lika intressant om man är ute efter att lära sig identifiera arterna..
Tydligen fnattade jag till det, sorry…
De här två:
Vilgalys, R.; Miller, O.K. (1987). Morphological studies on the Collybia dryophila group in Europe. Transactions of the British Mycological Society 88 (4): 461-472.
och
Vilgalys, R.; Miller, O.K. (1987). Mating relationships within the Collybia dryophila group in Europe. Transactions of the British Mycological Society 89 (3): 295-300.
måste nog lånas från univ.bibl. Finns iaf i Gbg.
Tydligen fnattade jag till det, sorry…
De här två:
Vilgalys, R.; Miller, O.K. (1987). Morphological studies on the Collybia dryophila group in Europe. Transactions of the British Mycological Society 88 (4): 461-472.
och
måste nog lånas från univ.bibl. Finns iaf i Gbg.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.