0 488 visningar

40 svar

Vad ska jag välja?

anithau

9 jun 2009 kl. 19:08

För ett tag sedan har jag för mig att det diskuterades om hur man ska spara bilder externt för att inte mista dem vid datorkrasch.

Ni snackade om, tror jag, extern/extra hårddisk.

Vill någon berätta lite mer om det för mig.
Hur den funkar, kapacitet - utrymme och ungefärliga prisnivåer.

Tacksam för svar.

0

Helena i Lund

9 jun 2009 kl. 20:06

Jag köpte en i vintras, kostade inte så mycket (600?), och rymmer 500 Gb. Det blir en hiskelig massa foton! Man stoppar in usb-sladden i datorn, datorn känner av att ny maskinvara finns där, man får väl installera maskinvaran (?? så jädra dåligt minne jag har! ;)) och sen kan man liksom tanka in det man vill spara i den externa hårddisken. Det var inte så svårt faktiskt, jag bara har glömt hur jag gjorde!

0

Dieter Endom

9 jun 2009 kl. 20:06

jag gör alltid säkerhetskopior på CD-skivor och sedan lägger jag över bilderna på en extern hårddisk. Jag köpte en på 500 GB för PC. Den koppla jag bara om jag vill titta på bilderna annars är den avstängt.
Aktuella bilder har jag kvar i datorn ett tag innan de flyttas till den externa hårddisken.

0

Helena i Lund

9 jun 2009 kl. 20:18

Ja det glömde jag att säja, jag kopierar mapparna till den externa, sen drar jag också ur sladden. Däremot använder jag inte cd-skivor,  är det bättre kanske?

0

anithau

9 jun 2009 kl. 20:23

Tack för svaren!
Då vet jag nog hur jag ska göra.

Jag har idag suttit och fört över till USB-minne. Men jag har så mycket bilder att det förslog inte långt.
Nu går jag och köper en extern hårddisk.

Bilderna i den externa hårddisken, de håller väl samma kvalitet hela tiden? Kanske en dum fråga, men när man inte vet.

0

Östgöten

9 jun 2009 kl. 20:39

Hej anitha
Nej, bilderna tappar inte i kvalitet när man kopierar dem till andra lagringsmedia.

Jag har en extern hårddisk + USB-minne som jag köpte på Kjell & Company, de hade ett 16 GB för 199 kr, då får man plats med runt 1600 bilder från en bra kamera.

USB-minnet är smidigt om man vill ta med bilderna och visa för kompisarna.

0

Helena i Lund

9 jun 2009 kl. 20:41

Ja, bilden håller den kvaliten som den befinner sej i när du stoppar in den! Tyvärr blir den inte bättre heller… ;) Och vad gäller dumma frågor, jag säjer till dej som du till mej, stå på dej! Du är klok stark och vacker! Ja ungefär så brukar du säja… ;)

0

Helena i Lund

9 jun 2009 kl. 20:45

Men du ska lyssna på Östgöten Anitha, hon/han är en jäkel på det här med datorer! :)

0

Östgöten

9 jun 2009 kl. 21:17

Jo, jag är allt en han :-)
Och Helena, du kan få människor att växa, den egenskapen delar du med anithau.

Svampforum har många goa, kloka deltagare. Det är en förmån att få vara med här tycker jag.

0

Helena i Lund

9 jun 2009 kl. 21:22

(Rodnar) Jaha, och vad i hela friden svarar jag på det?

0

anithau

9 jun 2009 kl. 21:53

Helena!
Vi säger väl tack och bock till östgöten.

Jag säger även tack till dig Helena.

Jag har fyllt ett 16 GB minne idag plus 1 GB samt 128 MB och ändå har jag bilder kvar som ska kopieras/överföras. Därför inser jag att extern hårddisk är nog ett alternativ i kombination med USB-minne. Den externa hårddisken har väl ingen begränsning på antal bilder som den kan ta emot???

Jag ska ju till Vuollerim till helgen och då tar jag USB-minnet med mig och tankar över.

0

Hasse

9 jun 2009 kl. 21:57

Även en extern hårddisk har givetvis en yttre gräns för hur mycket de kan lagra. Men köper du en som rymmer 500 GB så får du in fantastiskt mycket bilder, blir svårt att lyckas fylla så mycket minne med bara bilder.

Det går att via nätet köpa vanliga USB-minnen som rymmer hela 64 GB.

0

anithau- anitha i umeå

9 jun 2009 kl. 21:57

Östgöten!
Törs jag i all ödmjukhet fråga vad du heter - förnamnet räcker bra. Det blir mindre anonymt.
Tack på förhand.

0

Östgöten/Mikael

9 jun 2009 kl. 22:12

anithau, jag heter Mikael

Kände att jag ville komplettera lite om hårddiskarna.

För varje GB som hårddisken har, så ryms det ca 1000 bilder om
kameran är av skaplig kvalitet.

Den externa hårddisken, kanske man mer har stående vid hemmadatorn.
Sen finns det bra portabla hårddiskar, de är mindre och inte riktigt lika snabba.

Den här är en portabel hårddisk på netonet för 799:- som är vettig:

http://www.netonnet.se/index.asp?iid=107151

Om man klickar på “Klicka här för att se fler bilder” under bilden,
så syns det hur smidig den är.

Den rymmer ca 250 000 bilder då.

0

Östgöten/Mikael

9 jun 2009 kl. 22:18

Där blev det fel på nollorna,
nu tror jag att jag räknar rätt.

1 GB = 100 bilder

250 GB = 25 000 bilder

0

anithau

9 jun 2009 kl. 23:23

Tack Mikael!
Nu klarnade det lite mer.

God natt och sov gott

0

Mikael

10 jun 2009 kl. 00:07

Då önskar jag dig en God natts sömn anitha
Jag kommer att använda mitt namn Mikael, men vet inte om det kanske är någon annan som heter Mikael här?
Men det ger sig väl kan jag tro.

0

Helena i Lund

10 jun 2009 kl. 05:32

Trevligt att träffas Mikael från (antar jag) Östergötland!
Ha en trevlig resa Anitha, hoppas solen lyser på dej!

Kanske skulle skaffa mej ett större usb-minne…?

0

Svampe

10 jun 2009 kl. 07:04

Att spara på en extern hårddisk är ett steg åt rätt håll om man vill ha kvar bilderna. Om man vill göra det ännu säkrare är att lägga bilderna på en DVD också. En CD är betydligt känsligare än vad en DVD är.
Sen något att inte förglömma. En backup är inte värd så mycket om den inte verifieras då och då.

0

Svampe/Vad ska jag välja?

Dieter Endom

10 jun 2009 kl. 07:17

Även en extern hårddisk kan krascha så en rutinmässig backupp på CD är den billigaste och enklaste åtgärden för att säkrar sina bilder.

0

Svampe/Vad ska jag välja?

"JAS" Helsingborg

10 jun 2009 kl. 07:29

Jag har nämnt det innan, jag har 4st externa, på en ligger bara svampbilder, på en ligger alla övriga bilder, på de övriga 2 ligger alla mina bilder + övriga dokument och så sparar jag mycket på USB-minnen. Det kanske verkar lite överarbetat men har man blivit av med allt någon gång så vet man vad det innebär och vill inte vara med om det en gång till. Vid ett tillfälle pajade både den stationära + den externa och det var inte kul:((

0

anithau

10 jun 2009 kl. 07:37

God Morgon!
Tack Ni alla som har engagerat sig i min fundering.

Min konklusion blir:

1 Extern hårddisk
2 Komplettera med USB-minne
3 och DVDskiva.

Spara ALLA bilder i samtliga alternativ, då blir jag så garderad det går att bli.

Då blir det till att anfalla affärerna idag.

0

Helena i Lund

10 jun 2009 kl. 13:00

Shoppa loss Anitha! :)

0

Mikael

10 jun 2009 kl. 13:48

Jo, östgöte är jag allt.
Instämmer glatt i ditt “Shoppa loss Anitha! :)

0

anithau

10 jun 2009 kl. 15:26

Jag var in på Kjell och Company och pratade lite om extern hårddisk. De hade en som de rekommenderade pris 1299:- på 1 Tb. Märke: Verbatim. Jag köpte inte, måste kolla mer.
Men är det någon som känner till den el något annat märke med vettigt pris.
Tacksam för svar

0

Mikael

10 jun 2009 kl. 16:03

Jodå, det finns en Mikael till. Kanske ska kalla mig västgöten Mikael då?

0

Anithau/Vad ska jag välja?

Dieter Endom

10 jun 2009 kl. 16:09

Jag köpte en “iomega” Desktop Hard Drive (Hi-Speed USB 2.0 500GB för ca 600:- hos Siba.
Den rekommenderades av IT-chefen på min frus jobb. Jag (vi) är mycket nöjde med den.
Den har avstängningsknapp och behövs inte kopplas från datorn efter användningen. Lycka till med din shopping hälsar

0

"JAS" Helsingborg

10 jun 2009 kl. 17:25

Jag är av den uppfattningen att 500GB räcker gott, nästan i största laget, bättre att dela upp sina bilder/mappar på fler då det är som Dieter skriver “även en extern kan krascha” så därför har jag mina dokument/bilder på fler ställen.

0

Mikael n

10 jun 2009 kl. 17:33

Hej anitha, man kanske kan börja med att köpa DVD skivor,
och kopiera bilderna till dem, som svampe och Dieter tipsade om,
så kan man i lugn och ro fundera lite på det här med den bästa externa hårddisken.

Hej Mikael (västgöten), jag kommer att kalla mig Mikael n,
det kallar sig ingen annan här?

0

Tina N Kolsva

10 jun 2009 kl. 18:07

En extern hårddisk blir det för oss nu med. Datorns hårddisk är nu inne på återställningsförsök. Har fått rapport från snabbgenomgången och prognosen lyder: 30% chans till lyckad återställning. Låter hyfsat.
Hjälp till att hålla tummarna.(Om
ni inte har nävarna fulla med svamp förstås.)
Besked kommer i morgon.
Hittade nejlikbroskskivling,tidig åkerskivling (tror jag) och veckad bläcksvamp i gräsmattan.
Det har börjat nu när det regnar dagligen.

0

anithau

10 jun 2009 kl. 18:20

Hej Alla”
JAg har DVD-skivor ska bara installera programmet. Jag kopierar över de som inte rymdes på USB-minnena. Nu åker jag till Vuollerim - tickornas, lavarnas och mossornas förlovade land.

Därefter tar jag beslut. Ni har hjälpt mig jättemycket.

STORT TACK till ER ALLA

0

"JAS" Helsingborg

10 jun 2009 kl. 18:56

Det finns ytterligare ett sätt att spara sina filer/bilder på och det är på någon server där ute ex. Telia. Jag har ingen aning om hur det funkar och vad det kostar men det är ett alternativ. Någon som vet?

0

Diino.com

gunhild i Kåddis

10 jun 2009 kl. 19:33

Kolla in den här den är rekommenderad.
http://www.diino.com/c/default-sv

0

Mossning

10 jun 2009 kl. 19:46

JAS, jag har tidigare i någon tråd tipsat om Telias server. Har man Telias bredband så kan man spara bilder på deras server. Jag har otroligt mycket bilder där. Enkelt är det också.

Logga in på din sida på Telia så kan du läsa vidare.

0

Mossning

10 jun 2009 kl. 19:47

Glömde: Gratis är det också.

0

"JAS" Helsingborg

10 jun 2009 kl. 21:58

Ok Mossning, tack för det.

0

Mossning

anithau

10 jun 2009 kl. 21:58

Jag har Telia Bredband, hur menar du att jag ska kolla det?

I bland går skallen trögt.

0

Mossning

Mossning

10 jun 2009 kl. 22:08

Hej Anithau, du loggar in dig på Mina Sidor Privat på Telias hemsida. (Alla som har Telias bredband har fått hem inloggningsuppgifter, annars ringer du till Telia).

Därefter går du till Administrera och vidare till Logga In På Säker Lagring.

Läs vidare där för fortsättning.

0

Mossning

Helena i Lund

11 jun 2009 kl. 06:09

Vet du om andra bredbandsbolag har samma tjänst? Jag byter om någon vecka till Bredbandsbolaget, men har inte fått mina inloggningsuppgifter än.
Lämnar Telia någon garanti på det man lagrar på deras server?

Anitha, hoppas du får en härlig utflykt med många spännande fynd!

0

Mossning

anithau

11 jun 2009 kl. 06:33

Tack igen Mossning!

Helena!
Jag ska försöka njuta så mycket som möjligt. Rapport kommer.

0

Svampe

11 jun 2009 kl. 15:20

Använd flera DVD i första hand, därefter extern hårddisk, sen intern hårddisk. Sen finns det en uppsjö av andra olika sätt att spara data, där man har olika kontroll över.

Tänker på hur historielös vår tid kommer att vara för eftervärlden. Det finns hur mycket data som helst som har sparats men ingen kan läsa detta efter ett antal år. Utveckling eller invecklat?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone