0 578 visningar

16 svar

Berg av Vin....

svampstaff

10 jun 2009 kl. 18:53

bergssnäckor!
Tydligen trivs dom ypperligt i ekhagarna, man kunde knappt sätta ner fötterna.Tur man inte ser pengar i allt:)

0

NadaL, Umeå

10 jun 2009 kl. 19:46

Snyggt svamstaff!!!!!
Dina bilder är bättre för varje gång!
Förtsätt bara!

0

svampstaff

10 jun 2009 kl. 20:08

Tack du!
Fast jag använder bara telezoom, även på små svampar.Man får backa lite bara:)

0

Pau

10 jun 2009 kl. 20:15

Är de ätliga?? Har ngn ätit dem ngn gång?

0

Blåbär

10 jun 2009 kl. 20:38

oui oui Escargot provencale är ju en klassisk fransk rätt….eller Escargot de bourgogne
Visst har jag ätit sniglar!

0

BirgittaD

10 jun 2009 kl. 20:44

fast vitlökssmöret är godast

0

Bo Reyer

10 jun 2009 kl. 21:18

Man kan äta vinbergssnäckan, men proceduren är ganska omständig. Här i Sala formligen kryllar det av dem, så jag gissar att det var kalkrik mark/berggrund där svampstaff fann dem. Återigen bra bilder!

0

Ewa lilliesköld

10 jun 2009 kl. 22:41

Mums….visst ser de väl läckra ut!! :D

0

Tomaten

11 jun 2009 kl. 08:24

Trodde faktiskt alla ätit sniglar ! och vaddå omständig procedur ?????? finns ju färdiga att äta att köpa !!!

0

Bo E

11 jun 2009 kl. 11:40

Fantasin sätts i rörelse…kanske man ska marinera dem i vitt vin?
Läckra ser de ut, och bilderna är jättefina.
Här är de inte fullt så vanliga, men jag har sett dem i typ sommarstugeområden krypandes i mindre välfriserade gräsmattor.
Nä...jag tycker de ska få vara ifred, de blir säkert mums för räven och grävlingen.
Utan omständig tillagning…

0

Helena i Lund

11 jun 2009 kl. 12:37

Mmmmm, det var längesen jag åt sniglar… så sugen jag är nu! Men jag gör som Tomaten, köper färdigaattäta i affären.

0

Bo E

11 jun 2009 kl. 13:06

Jag tycker om att marinera musslor i vitt vin med vitlök och örtkryddor.
Är det nåt åt det hållet som gör att sniglarna blir ätbara?

0

BirgittaD

11 jun 2009 kl. 15:08

Först måste man svälta dom i flera veckor tror jag så de tömmer ut allt innehåll, sedan all tillagning

0

Bo E

11 jun 2009 kl. 15:14

svälta?
Låter märkligt, blir det nån mat kvar då?
Eller är det skalen man äter?
Normalt brukar man väl göda den animaliska produktionen?

0

"JAS" Helsingborg

11 jun 2009 kl. 16:11

Här finns lite om hur man går till väga vid tillagning/förberedelser av dessa godsaker. Som man av de restauranger (lite finare) som har dem på menyen kan få upp till en 250- 300:-/kg för vilda svenska åtminstone för en 5 år sedan då jag plockade på de Viksjö/Järfälla och i Sala, det blev en skön slant. Så det går att tjäna pengar på dem om man vill, jag vill inte längre.
http://www.hallekis.com/xx080513e.htm

0

BirgittaD

11 jun 2009 kl. 17:38

ok då svälta o svälta diet var det i alla fall.

0

Bo E

16 jun 2009 kl. 13:03

Ha ha!

Det dröjde innan poletten föll ned…
Såhär var det:

Härom veckan var jag ute i regnigt väder, hade gått långt och var på väg mot närmaste buss för hemfärd med ett tiotal vårmusseroner i bagaget.

Då mötte jag tre tonårskillar som gick med käppar och petade i buskar och snår och gräskanter vid gångstigen jag kom på.
Jag hade lite bråttom till bussen och hejade bara på dem i förbifarten.
Trodde de oxå var ute o letade svamp för de bar en påse med något som verkade betydligt mer än mina musseroner.
Tänkte fråga vad de hittat men jag såg bussen därframme och kom mig inte för att stanna till.

Ganska excakt en vecka senare passerar jag samma plats och vad ser jag - jo vinbergsnäckor i stor mängd längs stigen!
Jag fick en aning om vad killarna hade i påsen!
De såg ut att kunna vara från en fransk kulturbakgrund och hade säkert bättre koll på ätliga sniglar än jag hade då jag mötte dem.
Nu vet jag ju bättre tack vare detta inlägg på guiden!

Häpp!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone