0 496 visningar

11 svar

Vad är detta?

Mari

6 jul 2003 kl. 23:13

Tillbringade helgen i Hälsingland och gjorde givetvis en tur ut i skogen. Hittade något jag aldrig sett förut.. Trodde först att det var kantareller, men såg sedan att de hade fel konsistens. De här svamparna var mer vaxartade, samma färg och form som kantareller, men ändå inte. Har aldrig sett något liknande… Någon som vet vad det kan vara? De växte väl samlade på en murken trästam.

0

Eva

7 jul 2003 kl. 01:21

Hej, vad lustigt! Det såg vi också i går när vi var ute i skogen här i Sörmland. Har heller aldrig sett dessa förr. Hoppas någon vet.

0

Michael Krikorev

8 jul 2003 kl. 09:21

Hej!
Det är inte gullnavling ni menar?
En klassisk förväxlingssvamp till trattkantarell:
http://svampguiden.com/art/visa/omphalina_chrysophylla

0

Mari

8 jul 2003 kl. 20:54

Nej, inte alls. De vi hittade var riktigt kantarellgula, exakt samma färg faktiskt. Även formen stämde överens. Trattformade med skivor som löpte ner på foten. Konsistensen var dock lite vaxartad.

0

Eva

8 jul 2003 kl. 23:03

Hej igen. Jaa, jag kan bara hålla med Marie. Jag kände dock inte på dom.  Troligtivis kommer vi att uppsöka detta ställe i helgen igen och då ta kan jag ta en bild.

0

Daniel Persson

9 jul 2003 kl. 17:43

Kan det vara så enkelt att det är narrkantarell? Falsk kantarell kallas den ibland också. Betydligt sladdrigare i konsistensen än vanlig kantarell, men ganska lik innan man rört vid den.

0

Monica Alfrida Swenson

10 jul 2003 kl. 08:56

Det kan vara kantarellmussling.Den har jag funnit på vintern här i Värmland.
se Ryman Holmåsen

0

Eva

12 jul 2003 kl. 23:41

Hej gott folk.
I dag var vi tillbaka i området, men tyvärr så fann jag inte på stället. Dom växte på en gren som låg på marken och såg ut som riktiga kantareller fast kanske lite kortare/kompaktare. Dom såg inte ut som dom “falska” rackarna som lurat en mången gång.
Kantarellmussling vet jag inte hur den ser ut…finns det bild någonstans?
MVH
Eva

0

Michael Krikorev

13 jul 2003 kl. 02:45

Hej!
Det låter inte som en kantarellmussling. Det är en mycket liten svamp (sällan större än 2 cm bred), och har en kort sidoställd fot. Av det svenska namnet att döma kan man tro att det är en släkting till kantarellen, men den hör inte alls till kantarellsvamparna.

Av en händelse råkar jag ha ett par bilder av kantarellmusslingen från tidigare i år:
http://svampguiden.com/div/temp/plicaturopsis_crispa_01.jpg
http://svampguiden.com/div/temp/plicaturopsis_crispa_02.jpg

Då tror jag hellre på narrkantarellen. Den kan vara riktigt lurig ibland, men det är svårt att säga utan en bra bild.

0

Eva

13 jul 2003 kl. 13:12

Hej.
Nej kantarellmussling var det inte. Den hade precis samma färg och form och utseende som gula kantareller. Jag jag har alltid kameran med mig och om jag stöter på dom igen skall jag ta kort.

0

monica.svensson@informedia.nu

14 jul 2003 kl. 08:55

Narrkantareller kan som Michael saeger vara luriga ibland. Jag bor i Haelsingland och har ibland stoett paa exemplar som har varit fasta och fina och som har lurat mig aenda tills jag kaent paa foten.
Haelsningar fraan Monica Svensson, just nu paa internationellt svampfaergarsymposium i Denmark, Australien.

0

saija

27 jul 2003 kl. 23:07

Hej Michael! När jag såg din bild på  Gullnavling, blev jag fundersam. Jag har kanske plockat sådana som trattkantareller. Är de farliga?
Saija

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone