...knäcka denna trots ‘nyckling’ mm
Tacksam för förslag.
Den växer troligen i jord i en ihålighet i lövträdslåga.
Hatt: 4 cm. Fot: 5x0,5 cm.
Doft: liknande klorin.
Sporpulver: vitt.
Efter några dagar så antog foten delvis en mer grå-blå färg.
Det unga exet har också blå-grå ton.
5 bilder.
Om du menar dem längst ner i bilden så tror jag inte det är samma men jag har inget bra förslag på vad du kan ha hittat.
Kanske någon nagelskivling?
Tänk att det ska vara så svårt:(
Men det blir ju ganska knepigt nu när man har börjat leta annat än matsvamp.
F.ö. så är det så torrt så en 2-timmarstur gav bara den här + en ticka som jag inte heller har lyckats med än.
Jag var oxå inne på någon hätta men hittade ingen bra så här års. Hans varför tror du så säkert på Sommarhätta? Enelies har vad jag kan se inget av det vita “håret” längst ned på foten och jag hittar inget om att de unga ex:n skall ha blåton i foten som Enelies har?
Tack Hans!
Jag har kollat vidare på ditt förslag.
Enl. den norska Hättasidan så är det en svamp som kommer tidigt på sommaren (och även hösten) så det verkar stämma bra.
Om jag har förstått rätt med min knaggliga engelska översättning så utvecklas håret/fjunet främst på äldre ex.
Blåtonen kan jag dock inte förklara. Kanske att kameran har spelat ett spratt?
Jag tog tyvärr inte hem något ungt ex.
Hej Enelie. Det skulle kunna vara sommarhätta som Hans säger, men jag skulle heller inte utesluta blek rynkhätta (Mycena niveipes):
http://home.online.no/~araronse/Mycenakey/niveipes.htm
Den har ofta blå ton på foten som ung, och stämmer i övrigt ganska väl med exemplaren dina bilder. För att vara helt säker krävs dock mikroskopering.
Blek rynkhätta är ett dåligt svenskt namn eftersom den sällan är rynkig eller speciellt lik rynkhättan.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.