0 402 visningar

14 svar

Skivling, lyckas inte...

Enelie, Linköping

11 jun 2009 kl. 23:46

...knäcka denna trots ‘nyckling’ mm
Tacksam för förslag.

Den växer troligen i jord i en ihålighet i lövträdslåga.
Hatt: 4 cm. Fot: 5x0,5 cm.
Doft: liknande klorin.
Sporpulver: vitt.

Efter några dagar så antog foten delvis en mer grå-blå färg.
Det unga exet har också blå-grå ton.

5 bilder.

0

Enelie, Linköping

11 jun 2009 kl. 23:48

Fler bilder.

0

Fel bild.

Enelie, Linköping

11 jun 2009 kl. 23:51

Det blev visst dubbelt av en bild.
Här kommer den som skulle varit med

0

svampstaff

12 jun 2009 kl. 00:30

Hej Enelie.
Undrar om det är samma luring jag hittade idag, på lövträdsstubbe?
dom stora svamparna till höger i bild.
Hade bara en taikonkamera idag tyvärr, så det blev lite suddigt.

0

svampstaff

12 jun 2009 kl. 00:30

Ja så var det bilden då:)

0

Enelie, Linköping

12 jun 2009 kl. 00:50

Om du menar dem längst ner i bilden så tror jag inte det är samma men jag har inget bra förslag på vad du kan ha hittat.
Kanske någon nagelskivling?

Tänk att det ska vara så svårt:(
Men det blir ju ganska knepigt nu när man har börjat leta annat än matsvamp.
F.ö. så är det så torrt så en 2-timmarstur gav bara den här + en ticka som jag inte heller har lyckats med än.

0

svampstaff

12 jun 2009 kl. 01:26

Är nästan säker på strecknagelskivling, dom stora till höger på min bild, och ev.dina på stubbe.

0

Sommarhätta

Hans v E

12 jun 2009 kl. 09:35

Mycena abramsii (tidigare praecox).

0

Sommarhätta

"JAS" Helsingborg

12 jun 2009 kl. 11:25

Jag var oxå inne på någon hätta men hittade ingen bra så här års. Hans varför tror du så säkert på Sommarhätta? Enelies har vad jag kan se inget av det vita “håret” längst ned på foten och jag hittar inget om att de unga ex:n skall ha blåton i foten som Enelies har?

0

Sommarhätta

Hans v E

12 jun 2009 kl. 12:40

Därför att sommarhättan är den hätta man brukar hitta på försommaren och att jag känner igen den. Grå, fårad hattkant, klorlukt, växer på lövved.

0

Sommarhätta

"JAS" Helsingborg

12 jun 2009 kl. 12:43

Bra svar Hans, det köper jag ;)

0

Sommarhätta

Enelie, Linköping

12 jun 2009 kl. 12:44

Tack Hans!
Jag har kollat vidare på ditt förslag.

Enl. den norska Hättasidan så är det en svamp som kommer tidigt på sommaren (och även hösten) så det verkar stämma bra.
Om jag har förstått rätt med min knaggliga engelska översättning så utvecklas håret/fjunet främst på äldre ex.
Blåtonen kan jag dock inte förklara. Kanske att kameran har spelat ett spratt?
Jag tog tyvärr inte hem något ungt ex.

0

Sommarhätta

Michael Krikorev

15 jun 2009 kl. 00:45

Hej Enelie. Det skulle kunna vara sommarhätta som Hans säger, men jag skulle heller inte utesluta blek rynkhätta (Mycena niveipes):
http://home.online.no/~araronse/Mycenakey/niveipes.htm

Den har ofta blå ton på foten som ung, och stämmer i övrigt ganska väl med exemplaren dina bilder. För att vara helt säker krävs dock mikroskopering.

Blek rynkhätta är ett dåligt svenskt namn eftersom den sällan är rynkig eller speciellt lik rynkhättan.

0

Sommarhätta

Bo E

15 jun 2009 kl. 13:03

Vad tror ni i så fall om denna?

Jag tror det kan ha varit en sådan hätta, eller nära släkting, som mörknat under en torrperiod?
Funnen 7 juni.

foto: Bo E-son 090607

0

Sommarhätta

Bo E

15 jun 2009 kl. 13:06

Liknande grå hättor har jag annars funnit på höstarna, främst på gamla ekar, typ sprickor i barken, men även på hassel samt på död lövved.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone