0 3674 visningar

17 svar

Vad växer i gödselstacken?

Madde Småland

12 jun 2009 kl. 14:12

Hej allihopa.

Har idag hittat en del som är nytt för mig som växte vid gödselstacken. En del växte mitt på, andra i nederkanten där det är tunnare bädd av gammal hästgödsel och spån.

Jag blir tacksam för alla förslag som ni kan ge mig. Det blir 7 bildserier och första serien är på en liten söt som växte mitt på stacken.
Tack på förhand:)

0

Madde Småland

12 jun 2009 kl. 14:15

Nästa svamp växte i nederdelen av stacken.

0

Madde Småland

12 jun 2009 kl. 14:17

Även den här växer längst ner.

0

Madde Småland

12 jun 2009 kl. 14:20

Kommande 2 serier kan det vara samma sort? Växte mitt på stacken med en meters mellanrum

0

Madde Småland

12 jun 2009 kl. 14:21

2 bilder på den andra

0

Madde Småland

12 jun 2009 kl. 14:24

Här kommer bilder på ngt som passerat bäst före men kanske ngn ändå kan känna igen den? Även den på gödsel men med brännässlor 20cm ifrån.

0

Madde Småland

12 jun 2009 kl. 14:27

Här kommer nu äntligen de sista bilderna:)
Dessa växte dock inte på samma ställe utan i granskog. Såg ut att växa upp ur granrötter. Kan det vara Blek nagelskivling, eller har jag helt fel?

0

"JAS" Helsingborg

12 jun 2009 kl. 15:35

Hej Madde! Jag satt faktiskt bara för några sekunder sedan innan jag öppnade forumet och undrade hur det är med dig, hoppas att det är ok. Jag kan nog hjälpa dig på serie 1, som jag ser det så är det en, GRÅBROKING Panaeolus sphinctrinus.

0

Enelie, Linköping

12 jun 2009 kl. 15:46

Välkommen tillbaks Madde!
Jag har tittat på dina bilder men de är nog lite för svåra för mig.
Jag hade tänkt att gissa på någon sprödskivling på serie 1.
Men JAS har nog bättre koll på det.

0

Madde Småland

12 jun 2009 kl. 17:50

Hej Jas och Enelie.

Tack det värmer och nu är det bättre:)

Tack för förslaget, ska kolla mer info och bilder senare men har fullt upp nu ikväll med att sitta barnvakt åt en väns busiga små pojkar:)

0

Helena i Lund

12 jun 2009 kl. 23:46

Jag har inte en susning om vad som tittar upp ur stacken, men jag är väldigt glad att du är tillbaka hos oss på forum! Kram på dej Madde!

0

SvenD

13 jun 2009 kl. 00:17

Bild 3 (med linjalen) tycker jag ser ut som en Högbroking (Panaeolus acuminatus).

0

"JAS" Helsingborg

13 jun 2009 kl. 08:44

Jag antar efter bilderna att det mest handlar om hästgödsel för jag ser att det innehåller en hel del kutterspån och då hamnar man ju i det läget att svamparna kan även vara sådana som har trä som substrat. Jag är lika nyfiken son du på vad det kan vara vi får hoppas att någon stjärna dyker upp snart.

0

Irene A

13 jun 2009 kl. 10:17

Jag har inte så mycket att komma med här, tar det jag känner igen:

1. gråbroking
3-5. Conocybe, en eller flera arter…
7. blek nagelskivling

0

Madde Småland

13 jun 2009 kl. 23:55

Hej igen

Tack allihop för svaren och tack Helena för kramen. Självklart skickar jag en tillbaka till dig:)

Har suttit och kollat runt men det finns så mkt:) Det är svårt också när det växer på gödselstacken och spånet kan vara från vilket trädslag som helst.

Gråbroking kan jag bara hålla med om och det var skönt att höra att jag iaf lärt mig Blek nagelskivling.

När det gäller förslaget Conocybe är det värre. Det finna så många i olika färger så det tar tid att kolla igenom alla. Jag ska gå ut igen i morgon och kolla närmre. Vad jag kunde se så var det inte ngn som hade ring eller “tänder”.

Fick en fundering på om en eller flera av svamparna 3-5 kan vara av släktet Psathyrella. Jag har säkert helt fel som vanligt men då får ni gärna säga det och hur jag lättast ser skillnad på de 2 släkterna:)

Tack på förhand och ha nu en trevlig helg

0

Irene A

14 jun 2009 kl. 00:07

Hej igen Madde - ett givet sätt att se skillnad mellan Conocybe och Psathyrella, är förstås att ta sporprov (Psathyrella nästan svart, Conocybe blekare, gulbrunt).

Men annars är den strimmiga ludenheten upptill på foten en vanlig karaktär hos de flesta Conocybe-arter.

0

Madde Småland

14 jun 2009 kl. 00:24

Tack Irene. Det hade jag missat men det ser jag nu:) Får kolla mer på svamparna i morgon och se om jag kan lyckas klura ut vilka det är i släktet Conocybe jag hittat. 

0

Madde Småland

14 jun 2009 kl. 21:29

Nu har jag varit tillbaka och kollat i gödselstacken. Tyvärr låg kameran i bilen och min sambo åkte iväg så det blev inga nya bilder.

Gråbrokingen såg likadan ut förutom på skivorna som nu blivit helt svarta:)

Svamparna 3-5 Hade antingen blivit torra och skrumpna eller ruttnat till svarta, blöta små högar.

Svamp 2 hade nu fått sällskap av en mindre som precis börjat titta upp ur sin strumpa. Skivorna på den på kortet har nu övergått till laxrosa.
Jag tror att det är ngn Volvariella, precis som Irene föreslog på Ewas dyngsvamp.

Den gamla saken är i ännu sämre skick nu så där blir det inte fler kommentare:)

Tack alla för hjälpen

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone