Hej allihopa.
Har idag hittat en del som är nytt för mig som växte vid gödselstacken. En del växte mitt på, andra i nederkanten där det är tunnare bädd av gammal hästgödsel och spån.
Jag blir tacksam för alla förslag som ni kan ge mig. Det blir 7 bildserier och första serien är på en liten söt som växte mitt på stacken.
Tack på förhand:)
Jag antar efter bilderna att det mest handlar om hästgödsel för jag ser att det innehåller en hel del kutterspån och då hamnar man ju i det läget att svamparna kan även vara sådana som har trä som substrat. Jag är lika nyfiken son du på vad det kan vara vi får hoppas att någon stjärna dyker upp snart.
Hej igen
Tack allihop för svaren och tack Helena för kramen. Självklart skickar jag en tillbaka till dig:)
Har suttit och kollat runt men det finns så mkt:) Det är svårt också när det växer på gödselstacken och spånet kan vara från vilket trädslag som helst.
Gråbroking kan jag bara hålla med om och det var skönt att höra att jag iaf lärt mig Blek nagelskivling.
När det gäller förslaget Conocybe är det värre. Det finna så många i olika färger så det tar tid att kolla igenom alla. Jag ska gå ut igen i morgon och kolla närmre. Vad jag kunde se så var det inte ngn som hade ring eller “tänder”.
Fick en fundering på om en eller flera av svamparna 3-5 kan vara av släktet Psathyrella. Jag har säkert helt fel som vanligt men då får ni gärna säga det och hur jag lättast ser skillnad på de 2 släkterna:)
Tack på förhand och ha nu en trevlig helg
Hej igen Madde - ett givet sätt att se skillnad mellan Conocybe och Psathyrella, är förstås att ta sporprov (Psathyrella nästan svart, Conocybe blekare, gulbrunt).
Men annars är den strimmiga ludenheten upptill på foten en vanlig karaktär hos de flesta Conocybe-arter.
Nu har jag varit tillbaka och kollat i gödselstacken. Tyvärr låg kameran i bilen och min sambo åkte iväg så det blev inga nya bilder.
Gråbrokingen såg likadan ut förutom på skivorna som nu blivit helt svarta:)
Svamparna 3-5 Hade antingen blivit torra och skrumpna eller ruttnat till svarta, blöta små högar.
Svamp 2 hade nu fått sällskap av en mindre som precis börjat titta upp ur sin strumpa. Skivorna på den på kortet har nu övergått till laxrosa.
Jag tror att det är ngn Volvariella, precis som Irene föreslog på Ewas dyngsvamp.
Den gamla saken är i ännu sämre skick nu så där blir det inte fler kommentare:)
Tack alla för hjälpen
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.