0 634 visningar

5 svar

Egenodlat?

Cecilia

12 jun 2009 kl. 21:45

Är det någon som har provat att odla själv? Hittade detta: http://www.graines-baumaux.fr/catalogue.php?cat=47&sscat=361
En fransk frö & växtfirma som också verkar sälja svampmycel(?) Min franska är något begränsad…

Har någon på forumet testat?

0

"JAS" Helsingborg

12 jun 2009 kl. 22:46

Men för ca:100skr + frakt, hur mycket svamp kan det bli av det men det är klart det är alltid roligt att försöka att odla. Det finns mycel att köpa av svenska företag, vilket jag skulle föredra att göra.

0

Lena M

13 jun 2009 kl. 07:57

Nog vill jag minnas att det är några som provat att odla svamp men med vilket resutat minns jag inte.
Grannen envisades att försöka så jag skickade efter mycel till honon ( champinjoner ) men har intet hört hur det går. Fick även lite som blivit liggande och nu börjar mögla såg jag.
I.af var det en svensk firma som imp. ifrån England, en förpackning kostade 95:- + frakt på 25, skall väl fråga, titta hur det går för honom.

0

"JAS" Helsingborg

13 jun 2009 kl. 08:20

Det var flera här på forumet som odlade ostronmussling på toapappersrullar med lite skiftande resultat om jag inte mins fel och det mycelet kom väl från någon svensk leverantör.

0

Cecilia

13 jun 2009 kl. 12:35

Tack för svar! Snubblade på sidan när jag surfade fröer och blev nyfiken!

0

Michael

13 jun 2009 kl. 15:27

Hej
¨Jag köpte mycel (ostronskivling)från tynderö förra våren. Började med att testa på toarullar, när detta fungerade fixade jag 4 björkstubbar där jag ympade in mycelet. Tog nu ca 5-6 månader innan det blev något. Stubbarna står nu ute i trädgården och det kommer frukt på dessa just nu. Om man skall odla för att få några större mängder skulle jag rekomendera att odla på stock. Betydligt mer jobb med toarullar samt mindre skörd. Skall nu kolla med grannen om vi kan ympa in lite i några döda träd i hanns skog.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone