0 408 visningar

7 svar

3 från idag.

"JAS" Helsingborg

15 jun 2009 kl. 00:15

Idag fick jag några timmar över och drog till skogs fort som tusan. Hittade en hel del små rackare men de kommer kanske i morgon. Nu tänkte jag ta dessa 3.
Serie ett, nej förresten alla 3 växte på murken ved. Ok, här kommer serie 1 i alla fall. Vad är det?

0

"JAS" Helsingborg

15 jun 2009 kl. 00:16

Serie 2.

0

"JAS" Helsingborg

15 jun 2009 kl. 00:18

Serie 3. Tyvärr är jag som vanligt lite snuvig så smak och lukt är meningslöst för mig:(.

0

"JAS" Helsingborg

15 jun 2009 kl. 00:20

Serie 4 vet jag att jag inte skulle ta nu men jag måste ändå. Vad är detta, växte på undersidan av en gammal boklåga, ca: 10mm långa, gummikonsistens,

Delfinsvamp???

0

Michael Krikorev

15 jun 2009 kl. 00:58

Hej JAS!

1: Borstskölding, Pluteus umbrosus

2: En till Pluteus-art, kanske småskölding (Pluteus nanus), eller gulfotad skölding (Pluteus romelli) som oftas har gul men ibland vit fot. Behövs mikroskopering för närmare identifiering.

3: Det ser ut som både hatt och fot har cystider (synliga som en daggvit beläggning på dina bilder). Det är förmodligen en hätting (Conocybe), men vågar inte gissa på vilken art det kan vara.

4: Ingen aning :-o

0

"JAS" Helsingborg

15 jun 2009 kl. 07:15

Hej Michael! Tack för hjälpen så långt. Skall tillbaka idag för att kolla utvecklingen hos en stiftsvamp så då tar jag med en kollekt på svampen i serie 2. Svampen i 3an har jag hemma och ett sporprov visar på bruna sporer. serie 4 är en skum sak!?

0

Serie 4

Irene A

15 jun 2009 kl. 13:23

Kan det vara ett ensamt exemplar av långgömming, Bombardia bombarda?!

0

Serie 4

"JAS" Helsingborg

15 jun 2009 kl. 20:36

Jaha du Irene! Det hade ju varit fantastiskt kul om det är den:) Får se om det går att få den bestämd, får se om Sven-Åke har tid innan jag åker till Västervik nästa måndag.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone