0 337 visningar

10 svar

Bombmurklans alla ansikten...

Michael Krikorev

15 jun 2009 kl. 02:42

Är sent hemkommen från Vuollerim, därav det sena nattsuddandet :-)

Vi har haft en fantastisk resa med Mats Karström och alla deltagare på svampekologikursen. Här kommer ett kollage med bombmurklans alla ansikten. Några är tagna igår i Vuollerim (de nedersta närmast övermogna fruktkropparna), andra bilder är från tidigare i år (bl. a. Uppland). Notera den stora variationen!

Sedan en bild på den häftiga “långfotade stenmurklan” eller “gyllenfotade stenmurklan” som diskuterats här tidigare:
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=144155

Kanske är det Gyromitra splendida eller G. longipes. Förhoppningsvis kommer de insamlade exemplaren att studeras med molekylära metoder för att nå klarhet.

Återkommer med fler svampbilder från Vuollerimresan så småningom!

0

BirgittaD

15 jun 2009 kl. 08:49

Gläder mig mycket att ni hade en fantastisk resa.

0

gunhild i Kåddis

15 jun 2009 kl. 10:12

Spännande Michael med den långfotade! Hoppas vi kan reda ut om det är samma sort g.splendida och g.longipes. Kjell tittar fortfarande på mina ex. för att bli riktigt säker. Hittade ni många exemplar?

0

Annamaria, Dalarna

15 jun 2009 kl. 11:40

Haha, komma hem sent är ju en sak… Men bara en ÄKTA nörd sätter sej och lägger in bilderna på svampguiden då =))

0

Splendida ?

gunhild i Kåddis

15 jun 2009 kl. 17:57

Är det ngn som mikroskoperat den “långfotade”?

0

Splendida ?

"JAS" Helsingborg

16 jun 2009 kl. 08:33

Vi är inte nördar vi är ENTUSIASTER och då spelar klockan ingen roll =).

Kul att ni hade en bra tripp Michael och just bildserie.

0

Splendida ?

Michael Krikorev

16 jun 2009 kl. 12:26

Hej Gunhild, jag tog ingen kollekt av den långfotade stenmurklan, Mats tog hand om dem och förhoppningsvis kommer de att undersökas med DNA-teknik så småningom.

Jag tar det som en komplimang att bli kallad en “äkta” svampnörd :)

0

Michael

Birgitta D

16 jun 2009 kl. 18:33

Jag tror det var din entuiasm över Voullerim som inte kunde hålla sig still, Varav hjärtat är fullt etc.

0

Elisabeth Bååth

18 jun 2009 kl. 19:08

Härliga bilder!
Spännande att följa murklans öde.Gunhild har ju en del från Umetrakten.I svampväg är senaste fynden Lyophyllum i en trädgård här i Umeå.
Glad midsommar

0

svampstaff

18 jun 2009 kl. 21:42

Undrar hur en “falsk svamnörd” ser ut?
Är det dom som kan allt, vet allt, men som aldrig är ute i naturen:)
fina bilder Micke.

0

anithau

19 jun 2009 kl. 02:34

Go kväll ut i etern!
Här kommer en svampnörd till.
Har just anlänt från Gällivare och har inte kollat forumet på en vecka.

Micke, snygga bilder och tack för senast.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone