Som jag sökt denna svamp men till slut givit upp och så står den bara där i barrmattan i slingrande rader. Du fick rätt Jan A, den växer även i den miljön och i Gästrikland. Fick med mig 2,8 kg hem , resten hämtas imorgon :).Nu skall här frossas !
Men vad blir bäst, torka eller förvälla/ frysa ? Kanske hälften av var ?
Grattis Lena, lita på mig, det lönar sig! Jag tycker att du bör förvälla och frysa in allt. Dels är svampen minst sagt “vattenrik” just nu; har själv fått ta hand om en bra sats som hundpatrullen släpat hem idag, dels tycker jag att vårmusseronen FÖRLORAR i smakvärde genom torkning.
Skickar med några bilder på dagens - i olika storlekar och färgnyanser, den gulaste från ett dike i den allra tätaste granskogen.
Den största är ganska stor…
Jadå, farsan plockade vårmusseroner hemma på sin gräsmatta i lördags (Borlänge).
Ingen välskött gräsmatta - men kalkad för att gynna diverse ängssvampar!
Jag minns ett par platser till utanför Borlänge där de brukade dyka upp (i mitten av juni ungefär).
I de kalkrika områdena runt Siljan borde det också gå att hitta vårmusseroner.
Grattis Lena! Ja det sket sej för mej också, men jag får skylla på tidsbristen, en synnerligen häktisk vår! Har bara varit ute nån enstaka kort sväng, (förutom en heldag i Fyledalen) och där jag var, var inte vårmusseronerna! Nästa år får jag planera och prioritera bättre, för vad är viktigare än att plocka svamp?? :o)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.