0 438 visningar

15 svar

Lite skålar från igår och idag.

"JAS" Helsingborg

15 jun 2009 kl. 22:39

är osäker på om det är samma art i 1an och 2an men misstänker 2 arter, vad säger ni? Här kommer serie 1. på boklåga helt utan fot.

0

"JAS" Helsingborg

15 jun 2009 kl. 22:40

Serie 2 på andra sidan lågan mer direkt på veden och plattare, gulare och något större.

0

"JAS" Helsingborg

15 jun 2009 kl. 22:42

Serie 3 Ögonskålar en eller flera arter, det är frågan det?

0

"JAS" Helsingborg

15 jun 2009 kl. 22:43

Serie 4 på stående men murken sälg.

0

"JAS" Helsingborg

15 jun 2009 kl. 22:46

Serie 5 kan vara samma och är väl det antagligen men denna är mindre och växer på boklåga.

0

"JAS" Helsingborg

15 jun 2009 kl. 22:49

I morgon skall jag ut igen och följas upp några myxomyceter, så skall vi få se vad som har hänt under 3 dygn, spännande är det:) det får bli en bild idag bara.

0

"JAS" Helsingborg

16 jun 2009 kl. 20:53

Ingen som har någon komentar om skålarna?

0

Mikael n

16 jun 2009 kl. 20:57

Den sista bilden där, det är nog ett negativ på rysk kaviar JAS :-)

0

Irene A

16 jun 2009 kl. 21:29

Spännande med den gula skålen, har aldrig sett något liknande..

När det gäller ögonskålar, bör man alltid misstänka något annat än scutellata om färgen inte är klarröd, eller om ögonhåren är blekare eller kortare än vanligt.

Småskålarna (kallas gråskålar har jag för mig), är Mollisia-arter.
Det kanske går att känna igen någon art utan mikroskopering, men de här vågar jag inte gissa på.

0

"JAS" Helsingborg

16 jun 2009 kl. 22:13

Jo Irene, den gula är lite spännande och bild 2, ögonskålarna misstänker jag någon annan än scutellatan, får se efter mikroskoperingen senare och en eller två Mollisia är det säkert men samma där, får se vad Sven-Åke har att säga. Får se om han har tid på torsdag, nu har jag en hel drös med kollekter att gå igenom. Tack för ditt visade intresse i alla fall. Hans verkar ha tagit semester och det är han värd men han kravlar säkert omkring i skogen:)

0

Irene A

17 jun 2009 kl. 00:07

Jo, skålsvamparna är ju Hans v E:s område. Själv har jag inte semester än, men under midsommarhelgen är jag AFC (away from computer)..

0

Mikael n

17 jun 2009 kl. 17:57

Hej JAS, förlåt en amatör, jag har sett att det ibland står “låga”, här “boklåga”, är det trät som har brunnit tro?

0

"JAS" Helsingborg

17 jun 2009 kl. 20:28

Hej Mikael n! Nej det är ett träd som har gått och lagt sig, alltså ett som fallit och ligger ner, det har blivit lågt. Jag vet faktiskt inte ursprunget till detta uttryck.

0

Mikael n

17 jun 2009 kl. 23:46

Tack JAS för den nya kunskapen jag fick där.

0

Hans v E

19 jun 2009 kl. 14:24

Serie 2 är väldigt intressant. Det enda som dyker upp hos mig är gulköttig storskål men den går inte på ved.
Är den verkligen så där gul?
Spara, torka, mikroskopera!

0

"JAS" Helsingborg

19 jun 2009 kl. 14:51

Ja Hans den är så gul och jag har tagit ett kollekt. Jag har en hel drös med olika kollekt som Sven-Åke får kolla på om några veckor. jag skall till Västervik och jobba i 2,5 veckor så det får bli efter det.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone