Hittade i söndags en vitaktig rödsporig skivling, den saknade ring men hade en strumpa/slida vid fotbasen.
Har förgäves kollat fakta om slidskivlingar i databasen, klas jaederfeldts svampbok och Nya svampboken av Holmberg-Marklund?
Undras om de är ovanliga eftersom de inte tas upp, jag tyckte ju vid första anblicken att jag hittat en högrest men lite spenslig champinjon…men den saknade all antydan till champinjonarom i doft eller smak.
Nån som har mer kunskap om vad det kan ha varit?
Den växte i gräskant vid gångväg, ungefär samma ställe som åkerskivlingar. Lite sank mark med djurbete och inga träd inom en 50-meters radie typ…
Ha ha! När jag googlade på “slidskivling” kom jag till
“Några sätt att avliva svärmor”
av Klas Jaederfeldt!!!!
Intressant läsning om giftsvampar, men inte relevant just för min undran nu.
Nästa träff gav en startsida men när jag klickade på “bilder” kom det bara upp en gigantisk svartruta!
Ingen tur idag tydligen…
Jag hittade en del bilder, varav de flesta exemplen var alldeles för mörka och klockformade.
Men visst kan det ha varit ett rejält utväxt exemplar av den.
Färgerna var i alla fall mycket påminnande om en champinjon i sin bästa utvecklingsfas, men jag kände ingen speciell arom överhuvudtaget och det kan ju stämma med vit slidskivling.
Ätlig verkade den ju oxå, så det är ju ingen fara att ta den för champinjon, om än troligen en ganska smaklös art som matsvamp betraktat.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.