0 607 visningar

17 svar

Kronskål äntligen.

svampstaff

16 jun 2009 kl. 19:11

Det var dom jag sökte:) och fann i kalkbarrskog.Lite dåliga bilder, då jag hade fågelobjektivet på.

0

svampstaff

16 jun 2009 kl. 19:13

Det växte även en murkla ihop med kronskålarna? Totalt hittade jag sex skålar.

0

Michael Krikorev

16 jun 2009 kl. 19:30

Kronskålen har jag aldrig sett så den vågar jag inte uttala mig om, men murklan ser ut att vara pokalmurkla.

0

svampstaff

16 jun 2009 kl. 19:51

Klart det är kronskål:)
Hade inte så mkt. att gå på, mer än ett namn, källstad.Men det löste sig ju:) Rackarns svåra att se bara.

0

svampstaff

16 jun 2009 kl. 20:00

Vill du se dom är det bara att säga till, dom sitter kvar:)
den största var nämre 20cm?!

Bild1 ser man omberg från fyndplatsen.

0

svampstaff

16 jun 2009 kl. 20:11

Måste ändå dit för bättre bilder, blev för upphetsad, och då funkar det inte med fågelobjektiv tyvärr.

0

NadaL, Umeå

16 jun 2009 kl. 20:42

Verkligen intressant! Grattis svampstaff!
Min man och jag ska till Omberget i slutet av månaden och undrar om du har några tips?

0

svampstaff

16 jun 2009 kl. 20:44

O ja! Hur många tips som helst:)
Du som gillar gran o barrskog måste då till storpissan bl.a
När du ändå ska dit, kan du ju besöka kronskålarna.Du ska få en exact position av mig om du vill.

0

"JAS" Helsingborg

16 jun 2009 kl. 20:50

Grattis svampstaff, hittar inget på svenska om Sarcosphaera coronaria när jag googlar. har du mer info att ge?

0

svampstaff

16 jun 2009 kl. 20:55

Det enda jag gick på var en bild på artportalen.Där stod ett fynd från källstad ÖG och en prick på kartan:)
Jag drog då till källstad och letade bland tallar på maden.Och efter 30min. satt dom där hehe.

0

Irene A

16 jun 2009 kl. 20:56

“JAS”, kan det här vara nåt av intresse?
http://www.artdata.slu.se/rodlista/Faktablad/sar_coro.PDF

Grattis svampstaff! Den där har jag haft länge på min önskelista..

0

NadaL, Umeå

16 jun 2009 kl. 20:59

Det är bokskog som vi saknar mest, men har inget emot barskog. :)
Har får du min e-mail adress:
zlipovac45@hotmail.com

0

svampstaff

16 jun 2009 kl. 21:00

Ja den satt fint:)
Det där är ju marker man normalt sett inte letar svamp i:)

0

svampstaff

16 jun 2009 kl. 22:29

Ljög för er! Bilden är inte från artportalen, utan från ryman/holmåsens fälthandbok.Där finns en bild på kronskål, och där står källstad östergötland.

0

"JAS" Helsingborg

16 jun 2009 kl. 23:05

Tack Irene och svampstaff nu har man mera utflyktsmål att sikta på:)

0

Kronskål + pokalmurkla

Hans v E

18 jun 2009 kl. 14:48

Jag har också funnit den kombinationen så man kan undra om de är beroende av varann eller av någon anledning gillar varandras sällskap.

0

Kronskål

Hans v E

18 jun 2009 kl. 15:04

Jag gratulerar också, har hittat den på en förut känd lokal på Gräsö (+ pokalmurkor). Men dina bilder med fågelobjektiv är ju bättre (bl. a. bättre skärpedjup)!

0

Kronskål

svampstaff

18 jun 2009 kl. 18:22

Tack Hans:) Jo jag tror absolut dom lever i nån form av symbios, dom satt ju i princip ihop.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone