Jag har betydligt enklare vanor! Även om myskgräset Hierochloë odorata finns både här och både där – och dessutom är lättodlat från frö – så använder jag det kryddgräs som bl.a. finnar och ryssar lägger i vodka och vissa andra också i likör, den mycket vanliga och lättillgängliga (och mera lättstavade) ’vårbrodden’, Anthoxanthum odoratum. Den tillfredsställer gott och väl mitt lilla behov av kumarin!
Det är dags att skörda nu! Till en halva räcker ett strå. Blir det för starkt får du späda ut med en halva till!;) Prova först genom att göra en riktigt liten provsats (några dl) med ETT strå; en essens som kan spädas.
Kumarinet är inte helt ofarligt!
http://www.shenet.se/ravaror/kumariner.html
jag vet att kummarin inte är ofarligt, det är inte svamp eller sprit heller,testade en gång med vårbrodd (flera) strån ,tyckte inte att det smakade så mycket,så jag tar av det mera smakande Myskgräset ca 8 strån till en halvliter, dö skall vi alla men det smakar gott.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.