0 2148 visningar

8 svar

Myskgräs

klas jaederfeldt

16 jun 2009 kl. 23:28

Myskgräs Hiricloe odorata är en jättefin brännvinskrydda som jag var och plockade i kväll på södra Mörkö,fick ihop så det räkte några år

0

"JAS" Helsingborg

16 jun 2009 kl. 23:35

Ha nu blev man avis igen, det är flera år sedan jag gjorde snapps på detta gräs.( Snodde faktiskt det från Fredriksdals Friluftsmusems botamn då) Gottgottigottgott. grattis till det Klas;)

0

Jan A, Uppsala

17 jun 2009 kl. 06:00

Jag har betydligt enklare vanor! Även om myskgräset Hierochloë odorata finns både här och både där – och dessutom är lättodlat från frö – så använder jag det kryddgräs som bl.a. finnar och ryssar lägger i vodka och vissa andra också i likör, den mycket vanliga och lättillgängliga (och mera lättstavade) ’vårbrodden’, Anthoxanthum odoratum. Den tillfredsställer gott och väl mitt lilla behov av kumarin!

0

Peter, Linköping

17 jun 2009 kl. 20:21

Jan, hur mycket vårbrodd tar du till för att krydda en halva?

0

Jan A, Uppsala

17 jun 2009 kl. 22:07

Det är dags att skörda nu! Till en halva räcker ett strå. Blir det för starkt får du späda ut med en halva till!;) Prova först genom att göra en riktigt liten provsats (några dl) med ETT strå; en essens som kan spädas.
Kumarinet är inte helt ofarligt!
http://www.shenet.se/ravaror/kumariner.html

0

klas jaederfeldt

17 jun 2009 kl. 23:31

jag vet att kummarin inte är ofarligt, det är inte svamp eller sprit heller,testade en gång med vårbrodd (flera) strån ,tyckte inte att det smakade så mycket,så jag tar av det mera smakande Myskgräset ca 8 strån till en halvliter, dö skall vi alla men det smakar gott.

0

Peter, Linköping

17 jun 2009 kl. 23:32

Ett strå!

Jag upptäckte det som liten, kallade det “kolagräs”. Att det hade sån potential visste jag inte. Fast då tänkte jag heller inte så mycket på sprit.

Ett strå! Hur länge låter du det dra?

0

Jan A, Uppsala

18 jun 2009 kl. 01:59

Har låtit strået ligga i så där en 5-6 dagar; vet inte hur länge det BÖR/SKA vara i. Men det finns ju flaskor MED strå att köpa…  Du får väl prova - du också Peter!

0

Jan A, Uppsala

18 jun 2009 kl. 10:22

Jag har en favoritbok när det gäller mlm (il)legala tillverkningar; Tommelstad, Odd, 1969 (andra uppl 1971!): ‘Kungsgrogg och rallarjuice’. Är rädd att svärsonen har den nu. Ska kolla med honom i morrn!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone