0 917 visningar

5 svar

2 från idag

klas jaederfeldt

17 jun 2009 kl. 23:23

Melanoleuca strictipes sommarmusseron och blekskål

0

oätlig sommarmusseron

Bo E

18 jun 2009 kl. 11:50

Sommarmusseronen betraktas väl som oätlig medan silkesmusseronen rekommenderas.
Är smak och doft på silkesmusseron liknande vårmusseron medan sommarmusseronens är mer oaptitlig?

0

oätlig sommarmusseron

klas jaederfeldt

18 jun 2009 kl. 16:26

sommarmusseronen luktar lite illa,silkesmusseronen smakar lite å mjölhållet vårmusseronen smakar mjöl.

men fast alla tre kallas musseroner är de inte släkt med varandra

Sommarmusseron = Melanoleuca
Silkesmusseron = Tricholoma
Vårmusseron = Calocybe

så namnet musseron är ett samlingsnamn på många släkten

0

oätlig sommarmusseron

Bo E

18 jun 2009 kl. 17:18

OK!
Det var nytt för mig.
Märkligt då att de ändå är tämligen lika till utseendet.

Vad är det då för mjöl som luktar så?
Mjöl är så svårt för mig att definiera, vetemjöl och rågmjöl tycker jag luktar helt olika, för att inte tala om stenmjöl…ha ha!

Jag tycker vårmusseronen närmast luktar gurka, eller squash som en av mina kursdeltagare föreslog, fast det var ett rätt gammalt exemplar av vårmusseron.

Tack i alla fall för lite ny kunskap om “musseronfamiljen”!

Glad midsommar!

0

oätlig sommarmusseron

klas jaederfeldt

18 jun 2009 kl. 22:45

alla luktar vi olika, jag luktar illa (menar att jag har ett taskigt luktsinne) men “mjöl-lukten” (musseronlukten) säger de som vet att den skall vara som nymalet mjöl. men har man lärt sig hur lukten luktar vare sig det är mjöl eller annat,så känner man igen det nästa ggr.

0

oätlig sommarmusseron

klas jaederfeldt

18 jun 2009 kl. 22:57

visst är de lika, det är det som gjort att de kallas musseroner på svenska, skillnaderna finns om man tittar i mikroskop,
Melanoleuca har amyloida sporer som blir blå i jodlösning och de har knottriga sporer, samt cystider
tricholoma har släta sporer som inte färgas i jod,

Calocybe har släta ej amyloida sporer, de har basidier som färgas röda i (tror jag,“hjärnsläpp,“i sulfovannelin)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone