Är relativt nybörjare på svamp. Innan har jag plockat alla sorters kantareller, gul/vit taggsvamp, blodriska, fjällskivling, bläcksvamp.
Vad ska man leta efter så här års? Gärna några bra nybörjarsvampar eftersom jag inte är så erfaren med artbestämning.
Ja, det är ju det där. Ska erkännas att jag är lite byxis att aäkerställa arter med bara riktlinjer ifrån bilder på nätet. Så champinjoner, Vårmusseron och nejlihbroskskivling känner jag mig lite osäker på. Men björksoppen skall väll rätt så okej att söka efter?
//Mattias
jajjemen, men så himla käck är den ju faktiskt inte som matsvamp tycker jag. Ta bara de minsta rackarna och låt de andra vara.
Eftersom stenmurklor inte är att tänka på (fast väldigt goda..) så ge dig ut efter de bleka istället och ha tålamod… Sommaren drar snabbt förbi och blottar snart höstens godsaker.
Bilder på svampen i olika vinklar och utvecklingsstadier och beskrivningar av exempelvis typiska växtplatser, symbios med olika träd etc. är bra kriterier vid bestämning, men lika viktigt är att lära känna artens specifika doft (champinjon, nejlikbroskskivling och vårmusseron är exempelvis säkrast identifierade när man lärt känna doften, tycker jag) och smak, samt även konsistens (kremlor t ex).
ett tips inför hösten: läs in dig på rimskivlingen! Ibland förundras man över hur ofta folk låter denna godsak få stå kvar…
Enkel att lära sig, och har du ett fuktigt talle i din omgivning kommer du att bli rikt belönad. Lärde mig denna förra året och har tagit hem åtskilliga kilo av den, jättegod!
Instämmer med fyffes om rimskivlingen, men jag hade oxå en stor tvekan innan jag efter många jämförelser och studier av olika skivlingar, främst spindelskivlingar, lärde mig den.
Men att sitta hemma och läsa om höstsvampar kanske inte precis är vad man vill göra, om man är sugen på skogsvandring.
Jadå fyffes det stämmer bra det:)
Angående bevakning så är det ju en känslig fråga, i och med sekretess. I och med SSM´s höjda säkerhetskrav kan jag säga så pass mycket att det inte finns någoting på okg som inte är bevakat. Fiskeförbudet börjar vid vattenintaget så ja det är fiskeförbud vid kylvattensutsläppet. Däremot går det bra att fiska vid CLAB/SKB´s vattenintag.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.