0 567 visningar

17 svar

Söker kantarell-leverantör

Christer

18 jun 2009 kl. 11:55

Hej!

Jag söker kontakt med framtida leverantörer av kantareller. Maila mig till christer.z@telia.com

0

Nyfiken

18 jun 2009 kl. 12:38

Vad betalar du?

0

Berat

18 jun 2009 kl. 16:26

Jag vill ha stora mángder svamp.. karl- johan eller kantareller spelar inte sá mkt roll. Befinner mig i Holland.

Har ni annat svamp ocksá, hór av er

berat84@hotmail.com

0

Också nyfiken

18 jun 2009 kl. 19:55

Vad betalar du?

0

svampstaff

18 jun 2009 kl. 20:46

Hur löser man leveransen smidigast?
Och hur stora kvantiteter vill du ha av kantarell,svart trumpet?
Karl johan blir det inga i år tror jag tyvärr.

0

Christer

18 jun 2009 kl. 22:39

Det bästa är om du/ni mailar mig på christer.z@telia.com så ska du få all info.

0

Inga Karljohan?

Lill

19 jun 2009 kl. 08:51

Varför tror du att det inte blir Karljohan i år?

0

Inga Karljohan?

"JAS" Helsingborg

19 jun 2009 kl. 08:56

Ja det undrar jag oxå

0

Inga Karljohan?

svampstaff

19 jun 2009 kl. 23:38

Hoppas jag har fel:)
Men i mina trakter har det dom senaste 20åren bara varit bra KJ-år vartannat år, och förra året var ett kanonår, vi får se om teorin håller i sig.

0

Inga Karljohan?

Jonnie

20 jun 2009 kl. 10:47

Det kommer ALLTID Karl-Johan, mer eller mindre, det är avhängigt huruvida sommaren blir torr och varm, (och att det regnar i slutet av sommaren, rätt så mycket)
ju varmare och torrare somrar, ju mer Karl-Johan.. kan man i princip säga.

Det där med varannat år har jag också hört, liksom varte 5:e och vart 7:e,
Om vart 7:e stämmer ska det bli enormt med Karl-Johan i Västergötland i år, om jag nu räknat rätt,
(vilket inte alls är säkert)

Det enda som är säkert är att Karl-Johansvampen är mycket känsligt då den utvecklas, kommer det rikligt med regn på en varm och torr sommar,, blir det Karl-Johan så det räcker för hela Europa, men det där med regnet under utvecklings-stadiet är helt avgörande.

TEX
Förra året kunde man i följa Karl-Johan-förekomsten på de ställen runt Vänern där det fallit rikligt med Åsk-regn ett par dagar i Augusti, dvs sommaren var varm o torr här nere men Vänern tryckte bort de värsta åskskurarna till Laxå-kanten, Karlskoga och uppåt Molkom.. och det var alltså där man hade den största förekomsten förra året..

Så är det med det!!, fortsatt trvlig midsommar på er alla..

Ps.. jag föreslår att ni som nu tänkt er att plocka Karl-Johan nu i höst, förenar er och tar kontakt med de firmor som köper in svamp i området där ni bor och gör upp avtal om hämtning och priser..
Priserna per kilo är helt beroende på hur mycket KJ det blir, vissa år köps inte ens klass 3 in, eftersom det finns tillgång på mycekt av den bättre kvaliteten av Klass 1 och 2.

Detta är betydligt säkrare än att nappa på ngn som inte ens kan skriva ut vilka priser han avser köpa in svampen för.. det är väl Ola i Kil som är den seriösa svamphandlaren här på forumet, han skriver nog gärna ut inköpspriser ang detta, då det är dags, alltså om ngn månad eller två.  DS  

0

Christer

20 jun 2009 kl. 11:40

Orsakerna till att jag inte har skrivit ut priser är tre:

1) Jag vet i nuläget inget om tillgången och kvalitén

2) Det är en förhandlingsfråga där man väger in transportkostnader och andra kostnader som avgör slutpriset

3) Det är skillnad på kilopris om man köper t.ex. 1, 5, 10, 50 eller 100 kg

Av dessa orsaker kan jag inte prisförhandla med allmänheten utan slutpriset görs upp individuellt mellan mig och säljaren.

0

Jonnie

20 jun 2009 kl. 11:44

Du har aldrig skrivit ut priser Christer…

och det här är väl knappast “allmänheten” , har du ett företag med F-skattebevis??,
Namnet på firman??

0

Jonnie

20 jun 2009 kl. 11:54

Christer??? your call??

0

Christer

20 jun 2009 kl. 12:33

Jag är också lite sur idag men det är mest på vädret med åska och hagel som var så stora att larmet drogs igång på min bil när de slog mot rutan. Usch, bara att hoppas på bättre väder i morgon då vi ska gå på konsert med Elton John.c

0

nyfiken

20 jun 2009 kl. 17:25

Intressant att inget svar kommer på Jonnies fråga om företag o f-skattebevis!

0

Christer

20 jun 2009 kl. 17:27

Maila mig, nyfiken, så ska du få svar.

0

renat

24 aug 2010 kl. 22:27

hej, vi har kantarell-

0

Annika

24 aug 2010 kl. 23:14

Vet inte om du uppmärksammat att det är mer än ett år sedan som annonsören sökte svamp?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone