Det kommer ALLTID Karl-Johan, mer eller mindre, det är avhängigt huruvida sommaren blir torr och varm, (och att det regnar i slutet av sommaren, rätt så mycket)
ju varmare och torrare somrar, ju mer Karl-Johan.. kan man i princip säga.
Det där med varannat år har jag också hört, liksom varte 5:e och vart 7:e,
Om vart 7:e stämmer ska det bli enormt med Karl-Johan i Västergötland i år, om jag nu räknat rätt,
(vilket inte alls är säkert)
Det enda som är säkert är att Karl-Johansvampen är mycket känsligt då den utvecklas, kommer det rikligt med regn på en varm och torr sommar,, blir det Karl-Johan så det räcker för hela Europa, men det där med regnet under utvecklings-stadiet är helt avgörande.
TEX
Förra året kunde man i följa Karl-Johan-förekomsten på de ställen runt Vänern där det fallit rikligt med Åsk-regn ett par dagar i Augusti, dvs sommaren var varm o torr här nere men Vänern tryckte bort de värsta åskskurarna till Laxå-kanten, Karlskoga och uppåt Molkom.. och det var alltså där man hade den största förekomsten förra året..
Så är det med det!!, fortsatt trvlig midsommar på er alla..
Ps.. jag föreslår att ni som nu tänkt er att plocka Karl-Johan nu i höst, förenar er och tar kontakt med de firmor som köper in svamp i området där ni bor och gör upp avtal om hämtning och priser..
Priserna per kilo är helt beroende på hur mycket KJ det blir, vissa år köps inte ens klass 3 in, eftersom det finns tillgång på mycekt av den bättre kvaliteten av Klass 1 och 2.
Detta är betydligt säkrare än att nappa på ngn som inte ens kan skriva ut vilka priser han avser köpa in svampen för.. det är väl Ola i Kil som är den seriösa svamphandlaren här på forumet, han skriver nog gärna ut inköpspriser ang detta, då det är dags, alltså om ngn månad eller två. DS
Orsakerna till att jag inte har skrivit ut priser är tre:
1) Jag vet i nuläget inget om tillgången och kvalitén
2) Det är en förhandlingsfråga där man väger in transportkostnader och andra kostnader som avgör slutpriset
3) Det är skillnad på kilopris om man köper t.ex. 1, 5, 10, 50 eller 100 kg
Av dessa orsaker kan jag inte prisförhandla med allmänheten utan slutpriset görs upp individuellt mellan mig och säljaren.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.