I höstas hittade jag ängsmusseroner i en kohage. De växte i mer eller mindre öppna häxringar. Kan det vara så att vårmussar skulle kunna trivas på samma plats? Där växte även många stolta fjällskivlingar, och läderbollar. Fasen att jag inte kom att tänka på det förrän idag, nu är väl våren över…
För ca 2-3 år sedan hittade jag mina första vårmusseroner i en beteshage.
Det var många i stora häxringar.
Jag var dock så rädd för bolmörtsskivling på den tiden att jag inte vågade plocka dem.
Sedan dess har jag lärt mig vårmusseronen, men det har inte funnits några på de platser i hagen där de fanns för ett par år sedan.
Antingen är de så nyckfulla och vissårsvis förekommande, eller så är det kor som fått smak på dem?
Icke ett smack hittade jag i den stora hagen! Jo en massa vackra blommor, och en å annan ilsken ko. Tvärs över grusvägen ligger ett strövområde, och jag hann tyvärr inte in och snoka där. Det grämer mej VÄLDIGT mycket, för i söndagens Sydsvenskan var en artikel om 2 killar som just där hittat 2 liter fina kantareller…. Jag är INTE missunsam, men jäkligt avundsjuk! ;)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.