...kan man ju alltid åka ut till skärgår´n eller till någon sjö och bada. Vilket jag ska göra på fredag (fast det ska visst bli regn..trot den som vill)Fast nu kan man visst inte bada i sjöar/havet, om man har småsår, enligt nyheterna.
Man kan få KOLERA! Småsår har inte alla det?... det har i alla fall jag, från myggbett bl.a.
Stånk och stööön!!
Idag tycker jag det har varit kämpigt med värmen.
Försökte att sitta i skuggan och läsa, gick och la mig en stund, mådde illa.
Få se om det stämmer att regnskurar är på väg, längre söderut och i Skåne fortsätter det varma vädret. Och inte en svamp i sikte mer än på middagsbordet. ( fjolårets )
Jo då Klas, jag är ute och tittar på olika länkar och drömmer om svampar.
Man kan ju alltid ta en uppfriskande promenad i skogen.
Man slipper konka på svampkorgar för tillfället, och det är förhållandevis svalt.
Lite mygg såklart, men de få som finns går att leva med.
Man kanske skulle ta upp fågelskådning om man vill vistas i naturen utan att strosa omkring planlöst.
Finns det fler tips på saker att göra i skogen när svampen lyser med sin frånvaro kanske?
Hej Olle.
Här är det INTE förhållandevis svalt i skogen. Det är hett som i he..etet. Det knastrar under fötterna när man går.
Fågelskådning är intressant..men nej, fåglarna kommer till vår tomt nu för jag har naturligtvis vattenbad åt dom.Men det har väl alla ni andra också?
Normalt är det jätteskoj, särskilt när det skrivs uppmuntrande rader från nöjda vandrare i etappens gästbok. Just nu är det för hett och jag har dåligt samvete för saker som behöver åtgärdas, men jag tror inte att så många är ute och vandrar i hettan. Jobb och jobb…..det är helt ideellt men det brukar bli mängder med svamp utefter leden.
Om det krypar i plockfingrarna kan man ju plocka blåbär i skogen, tänkte jag. I UNT läste jag 2 gånger att det är ett rekordår för blåbär, upp till 1000 bär/kvm. Jag tog min korg på morgonen och gick ut - men jag vet verkligen inte var de räknade dessa bär. Runt Uppsala, Stabby och Hågadalen - ett mycket sämre bärår än förra året. Blåbären räckte knappt för filen. Mycket besviken och svettig gick jag hem igen. Vet nån var de sagolika bärskogar finns? I Östra Svealand?
Obs. ett tipps till en liten uppfriskande sommartårta:
ta en tårtbotten, vispa lite grädde med lite socker och kanel - bred tunnt över botten. Vispa filmmjök ihop med gräddresten, smaksätt med mera socker. Bre över tårtbotten. Strö bär över (Hallon, blåbär, etc) eller strössel (barna blir glada). Färdig!
På tal om fågelskådningHär på forumet är det ju många naturintresserade människor…någon kanske kan hjälpa mig.
Jag har en festlig fågel som dyker upp på min tomt då och då....finns bild och lite förklaringar på min hemsida
http://www.evaslekstuga.se
Blandat/Blandade bilder
Det har kanske inte med svamp att göra..men det är i alla fall natur…
Tack igen Joachim.
Jag hittade intressant information om nötväckan här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%B6tv%C3%A4cka
Då är det är antagligen körsbärskärnor som “min” nötväcka hackar sönder med hjälp av trädets skåror.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.