Vet att det här är ett svampforum men många har ju kunskap om så mycket annat i vår natur så jag tänkte be om hjälp här i alla fall!
Har varit på utflykt till två naturreservat här i Skellefteå kommun idag.(Blylodmyran och Brännberget)
Bägge är främst kända för sina orkidéer men även andra kalkgynnade växter finns här + mycket annat
Guckuskon känner jag igen men vad är de andra för blommor?
Bilderna:serie 1
Serie 2, bild 3: björnbrodd, Tofieldia pusilla
Serie 4 och 5, Dactylorhiza-arter.
Den utan fläckar på bladen brukar kallas ängsnycklar, Dactylorhiza incarnata var. incarnata (men det svenska namnet brukar också användas som ett samlingsnamn för hela gruppen med snarlika blommor och blomställningar).
De som har fläckiga blad har jag själv gett upp om att kunna artbestämma, tycker inte att det finns någon tydlig gräns mellan sumpnycklar, skogsnycklar, lappnycklar etc..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.