Midsommardagens kväll fick jag tillåtelse att göra en liten utflykt på egen fot; faktiskt den första efter exkursionen 19/4!
I en lund med mest hassel, asp och sälg växte serie 1 på en sedan länge barklös, nedfallen sälgstamdel.
Trodde först det var ett par fågelskitar, men icke! Storlek/bredd 8.6 mm, det näst minsta i tickväg jag sett. Det allra minsta var kompisen som bodde några meter bort på samma låga. Tyvärr hittade jag inte den bortskurna vedflisan med denna, betydligt mindre ticka. Den försvann helt i grönskan!
Luddet på undersidan bör väl vara en annan organism. Det syns dock porer nära kanten… Vad säger ni?
Klas klagade över ”småleken” på den Oligoporus leucomallellus han bestämde åt mig i januari. Undrar just…
Serie 4
En skogsfibbla, Hieracium, med grant fläckade blad. Det finns c 1300 arter inom Hieracium, sect. Hieracium.
I ’Den nya nordiska floran’ står att de ibland har mörkt violettfläckiga blad…
Det här är nog en rostsvamp, Puccinia. Rätt så snyggt i alla fall!
ack Irene, men jag kan inte hitta något påtagligt om den, förutom att den FINNS MED bland 140000007 (eller så) septoria”arter” på cybertruffle’s oändliga organismlista!
Men jag skulle väldigt gärna vilja få någon synpunkt - av någon - på de något mera påtagliga svamparna,; den lilla 8 mm-tickan t.ex., och de andra…
Den första har ju inga porer, så det är ingen ticka. Jag tror att det kan vara raggskinn.
Trådingen påminner om hjorttråding, Inocybe cervicolor (om man bortser från att den brukar vara mycket fjälligare på hatten). Inget jag skulle artbestämma utan mikroskopering i alla fall.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.