0 394 visningar

24 svar

Svamp???

Göran Ahlberg

26 jul 2006 kl. 23:55

Vad är deta? Växte mellan jordgubbsplantorna

0

Lena M

27 jul 2006 kl. 06:51

Hej, jag tror att det är någon art av stinksvamp. Oätlig, men en SVAMP.
Jag har gått och tittat i mina grönsaksland efter svampar, för där vattnar jag ju. men icke.

0

lilla my

27 jul 2006 kl. 09:12

Jo, håller med Lena M, det är någon form av Stinksvamp. Läste någonstans att man ska kunna äta riktigt unga exemplar… nån som har provat? De finns även denna sommar såg jag på ett ställe förra veckan, så de verkar inte torkkänsliga heller.

0

Joachim Krumlinde

27 jul 2006 kl. 10:31

Liten stinksvamp (Mutinus caninus)

0

Hans v E

27 jul 2006 kl. 13:38

Grattis! Du har en raritet mellan jordgubbsplantorna. En stinksvamp - släktet Mutinus. Jag tycker närmast det ser ut som M. ravenellii - rödfotad stinksvamp. Den är känd just från trädgårdar. Den andra arten i släktet, M. caninus - liten stinksvamp (dog stinkhorn på engelska) är mest känd från lövskog. Den har en orange grundfärg (förutom det gröna slemmet) medan rödfotad stinksvamp har en karminröd grundfärg.

0

Tony S

27 jul 2006 kl. 19:45

Håller med Hans. Tycker det ser ut att vara Mutinus ravenellii - rödfotad stinksvamp.

0

Tina Nordberg

27 jul 2006 kl. 21:16

Grattis Göran!
Har du smakat på den, och hur är det med doften ?
Väntar med spänning på att få höra om någon smakat stinksvamp.

0

Joachim Krumlinde

27 jul 2006 kl. 21:24

Jo visst kan det vara Mutinus ravenelli, jag tyckte bara det verkade så osannolikt. Hur många fynd finns det i Europa av den?

0

Anki

28 jul 2006 kl. 13:31

Tina Nordlund! Under fliken Aktuellt här till vänster finns en länk till Linköpings Svampklubb och en artikel om hur man äter stinksvamp.
Jag har provat den rå och tycker att smaken påminner om rädisa.

0

Bo Reyer

28 jul 2006 kl. 14:17

Jag tycker att dessa ser ut som den rosa stanksvampen. Under andra världskriget när det var brist på tobak i Storbrittanien rökte Winston Churchill dessa som surrogat till sina cigarrer. Han avled senare i svampförgiftning.

0

Hans v E

28 jul 2006 kl. 19:04

Det måste väl vara lite svårt att tända och få någon rök från rödfotad stinksvamp.

0

Göran H

28 jul 2006 kl. 20:32

Ravanelli betyder väl Rädisa på Italienska, om jag inte miss minner mig. Steget till det latinska ravenelli är inte långt, så smaken av Rädisa verkar väl logisk ur namnsynpunkt.

0

Hans v E

30 jul 2006 kl. 19:44

Nej ravenelii syftar nog på ett egennamn - en person som är tilägnad denna svamp (eftersom artepitetet slutar på ii).

0

Irene A

30 jul 2006 kl. 20:21

Henry William Ravenel 1859 - 1887

Tänk att få en sån svamp uppkallad efter sig! Undrar vad han hade gjort för ont…

0

Jonas P

31 jul 2006 kl. 00:20

Thomas Ravelli 1959 - Måste ha nåt med häxägg och fotboll att göra…

0

Hans v E

1 aug 2006 kl. 13:52

Tack Irene för Ravenel. Men jag tycker nog svampens skönhet väl hedrar honom.

Annars är en mindre långsökt gissning än rädisa korp (=raven).

0

Irene A

1 aug 2006 kl. 14:34

Oops, en miss på årtalen! Ravenel 1814-1887 skulle det ju vara.

Jadå, nog är den rödfotade stinksvampen vacker på sitt sätt, men med tanke på att den liknar en hundpenis, är jag inte säker på att alla (män) skulle känna sig hedrade av att få sitt namn på den…

Det är lustigt ändå att en helt annan svamp med liknande form - en stjälkröksvamp (Calostoma) också har fått epitetet ravenelii. Den är också vacker :-)

http://www.biology.duke.edu/fungi/mycolab/DFMO/duke%20forest%20fungi/calostoma.jpg

0

Tina Nordberg

1 aug 2006 kl. 16:08

Vacker o vacker , beror på vad man har att jämföra med.Ångrar verkligen att jag inte haft kamera med mig i svampskogen.Vad mycket man skulle kunna få svar på nu med så mycket kunnigt folk på forumet.

0

Irene A

1 aug 2006 kl. 16:49

Jämför med den här då:
http://www.mushroomthejournal.com/coma/ey/Calost118.html

Den är väl gullig i alla fall?

0

Lena M

1 aug 2006 kl. 17:07

Med förundran ser jag på alla konstiga modeller av svampar och mer lär väl komma.

0

Affe

1 aug 2006 kl. 17:36

Det var nog bland det fräckaste jag sett i svampväg….
Tänk vilka underliga saker det finns.

0

Hans v E

2 aug 2006 kl. 09:48

Jaså Ravenel blev inte bara 28 år. Han blev tydligen 73.

0

Tina Nordberg

2 aug 2006 kl. 10:25

Ja du Irene, den är gullig.Det är nå`t bekant över den…..........

0

Hans v E

3 aug 2006 kl. 10:36

Vilken? Den vänstra eller den högra?

0

Tina Nordberg

3 aug 2006 kl. 22:20

Högra eller vänstra ? Jag menar Irenes bild.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone