Skulle vara intressant att veta hur man blir så duktig, så at man utan att bläddra kan bedömma olika svampar i miljö.
Har studerat bl.a Dan Olofssons strövtåg på omberg (intressant läsning Nada)
Faschineras av att vissa kan bedömma svampar själva utan er expertis?Eller är Dan och hagström m.fl dom verkliga experterna?
Har ju förstått att dom jobbar åt länstyrelsen? som inventerare eller?
Eller är dom utbildade mykologer?
Retar mig tyvärr på en sak, och det är att Mikael Hagström har rapporterat, rävticka, ormticka,kärnticka,tårticka mm,mm från samma träd, i tinnerö eklandskap!
ganska dåligt, med tanke på att jag eller vi försöker vara seriösa i våra försök att bli bättre på rapportering.
Men framtiden kan bli bättre, med bildbevis mm. på sällsynta fynd som krav.
Förövrigt kommer jag bli fodervärd (om det vill sig) till en lagottot tryffelhund:)
Bara min Staff acksepterar den så?
Dan olovsson är självlärd ,precis som Hans v, Irene och mej, han är duktig,inte tu tal om den saken, vem hagström är har jag ingen aning om,men jag har svårt att tro att han hittat alla de savmparna på samma träd, Orm ticka ,går på div,lövträd men är ej känd från ek,Rävticka finns nog bara på populusarter och kärn ticka och tårticka finns bara på ek
lycka till me jycken
Som sagt, jag är inte korkad:)
Ska ta kontakt med Dan nån dag, och få följa med på hans inventeringar, vore riktigt kul tycker jag.
Han rör sig efter mina fotspår har jag sett på artportalen:)
Sen har du Klas helt rätt, man ska lära sig själv.Men med dagens media kan det gå lite snabbare, så kanske man är hyfsat lärd vid 60?
Nu tar jag en svamp i taget, foto och böcker, försöker klura ut, men det är svårt.
Microskop får tyvärr stå åt sidan, då fotoutrustning är viktigare för mig.
Är det nåt som saknas i svampvärlden är det bra bilder!!
Söker man en svamp på google, ska man ta mig fan minst få en bild tycker man, sanslöst uselt av duktiga människor.
Så det anser jag är önskvärt av dom kunniga!
Att inte BARA påstå man hittar ditt o datt utan bildbevis.
Det skulle aldrig funka inom andra områden i naturen tyvärr.
HM? Mikael Hagström borde väl ni kunniga känna till?
Han har ju kartlagt hela Tinnerö bl.a åt länstyrelsen, mkt. duktig tydligen , men slarvig med var han hittar svamparna.
Jag menar inte att jag åker på koordinater, eftersom jag inte äger en naviator:) den sitter i mitt huvud.
Det hjälpmedel som jag har mest nytta av i sök efter sällsyntheter är skogsstyrelsens karta.
http://www.skogensparlor.se
där kan man få all info om kalkkärr, torrmarker mm.mm
Den är mkt. bra och informativ.
Svampstaff, har du sett att man kan ange noggrannhet på sin koordinat på Artportalen? Om man t.ex. inte har gått och mätt in alla fynd man har gjort så kan man rapportera alla från en och samma punkt, helst ungefär mitt i området, och ange noggrannhet 500 m, 1 km eller vad som nu är mest relevant.
Utan att ha kollat Mikael Hagströms fynd så anar jag att det är så det förhåller sig, att han inte har hittat allt på samma träd utan att han bara har angett en enda punkt för alla sina fynd.
Det är stor skillnad på vad som har 5 m noggrannhet och 1 km…
Jag kan ju tillägga att när man inventerar på någons uppdrag är man ofta under ganska stark tidspress, och det är inte säkert att man kan mäta in vartenda fynd. Uppdragsgivaren frågar kanske inte efter det, utan bara efter vad som finns inom ett givet område.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.