0 2007 visningar

24 svar

Tips på kemikaliefritt myggmedel!!

anithau

23 jun 2009 kl. 13:52

Jag har mixat ihop ett eget myggmedel. Har testat det idag med mycket positivt resultat.

Recept:
ca 1 dl matolja (jag tog olivolja)
1 krossad vitlöksklyfta.

Blanda olja och vitlöken. Låt stå ett dygn. Skaka om med jämna mellanrum.
Det går ju att ta mer vitlök. Det är bara att testa sig fram.

For ut i skogen idag - mycket mygg.
Jag fick vara ifred. De var omkring, men landade inte på mig.

Ljuvligt.

0

Bo E

23 jun 2009 kl. 15:00

Jag har oxå kommit på detta knep.
Sedan några år tillbaka tycker jag inte myggen är något större problem.

Olja var nytt.
Vill man inte smeta in sig med olja så trycker jag att det funkar lika bra direkt med kroissad vitlök.
Eller att tugga den, om man gillar den.
Är väl inte helt onyttig att få i sig heller.

Skvattram är ju ett annat beprövat medel.

Låter som om lite krossad skvattram i din olja kanske skulle höja doftvärdet ytterligare?

Vad tror ni om krossad vitlök i skodonen och i strumpskaften mot fästingar?

0

anithau

23 jun 2009 kl. 15:30

Det var en bra tanke, det där med skorna och fästingarna.
Det tål att tänkas på.

0

Bo E

23 jun 2009 kl. 16:04

Jag gjorde så förra hösten och ingen fästing satte sig på mig.
Hade nå¨gra krypandes utanpå byxorna som jag viftade bort, men inga innanför…

I år har jag tack o lov inte sett några ännu…

0

svampstaff

23 jun 2009 kl. 16:39

ja med dom dofterna, så håller det nog snuskgubbar borta oxå:)

0

Evus

23 jun 2009 kl. 19:03

Skall testas, helt klart.
Det är ju mygginvation här nu.

Det som blir över av blandningen kan man ju steka en eller annan köttbit i.

Tack för tipset!

0

BirgittaD

23 jun 2009 kl. 19:45

Härligt, olja är på gång. Undrar om den hjälper mot fästingar också. Då ligger katten risigt till. Nu har jag lärt mig att vissa doftöverkänsliga tål både surströmming och vitlök. Kram anitha.

0

anithau

23 jun 2009 kl. 22:09

Kram själv Birgitta!

Men som du vet, innehåller varken surströmming el vitlök kemikalier och då kan det gå riktigt bra.

0

Helena i Lund

24 jun 2009 kl. 06:03

Tack för tipset Anitha! Jag är allergisk mot ( någon sorts) mygg, och får svullnader stora som handflator om det vill sej illa…. Kom att tänka på ett annat “recept” jag läst om, fritt ur mitt ganska dåliga minne: Hackad vitlök och hackad färsk rosmarin läggs i vatten ( i ett dygn kanske?), silas och hälls på sprayflaska. Detta ska tydligen avskräcka fästingar. Artikeln gällde hundar, men vadådå? Lukta lammstek kan väl vem som helst göra? ;)

0

anithau

24 jun 2009 kl. 06:54

Helena!
Det finns nog mycket som kan hjälpa, men det gäller att komma på det. Vi är så vana att bara sträcka ut handen till en hylla i affären och köpa en kemikaliebomb.

Matolja hade jag testat förra året och det hjälpte till en viss grad. Sedan så fick jag tips om vitlök - och då tänkte jag - om man blandar ihop dessa - vad händer då?

Jag blir väldigt ansatt av myggen - men i går var det en jätteskillnad. Ingen landade på mig, de var omkring. Då var det ändå både åska och regn i luften. De brukar vara ännu mer aggressiva
då.
Lycka till, alla ni som tänker testa. Låt oss få höra hur det går.

0

Trä båt?

24 jun 2009 kl. 06:55

Själv går jag om kring och luktar ny tjärad eka när knott och mygg blir för svåra! :)

0

Lena M

24 jun 2009 kl. 06:58

Låter intressant med olja / vitlök , det måste jag testa för oj vad omsvärmad jag var sist jag besökte skogen.

0

Stina i Luddvilka

24 jun 2009 kl. 07:05

“Men som du vet, innehåller varken surströmming el vitlök kemikalier”.
Vad innehåller de då?
Nog innehåller de kemikalier alltid. Kan det vara så att de inte innehåller artificiella kemikalier tro?.

0

anithau

24 jun 2009 kl. 07:39

Stina!
Inga tillsatser av kemikalier, var vad jag avsåg.

0

Helena i Lund

24 jun 2009 kl. 13:03

Jag fattade direkt vad du menade Anitha! ;)

0

anithau

24 jun 2009 kl. 14:12

Ja, det är tur. Men vi pratar väl olika språk med olika tänk.

0

Mossning

24 jun 2009 kl. 15:07

Vet någon om medlet hjälper mot knott också? Om, inte så får jag väl göra en blandning och testa. Vi har inte så mycket mygg här men knotten äter upp en.

0

Tanja i Gagnef

25 jun 2009 kl. 05:35

Eftersom jag är myggens lilla älskling ska jag absolut prova det här! Är det någon som har testeat om olja+vitlök hjälper även mot de vidriga älg-/hjortlusflugorna?

0

anithau

25 jun 2009 kl. 08:17

Till Alla Er som testar detta, Ni kan väl meddela här på forumet om
Ni blev nöjda.

Tack så länge

0

Svampsmurfen

25 jun 2009 kl. 11:11

Pors och Rölleka är ytterligare växter som räknas som myggmedel och Röllekan anses vara bäst. Billigt och bra. Jag har gjort ett avkok och lagt i en sprayburk med lite natriumbensoat, men det verkar ändå som att den färska saften, i mitt fall på pors ska vara bäst.

Sedan ska Citronella-olja och Åbrodd vara bra.

0

Helge

25 jun 2009 kl. 12:06

oj så många växter att hålla reda på.
jag har ju nyss lärt mig skvattram.

får väl googla på dedär.

0

Helena i Lund

25 jun 2009 kl. 19:08

Citronella fungerar sådär tycker jag… Jag är så kluven i diskussionen om myggmedel, eftersom jag reagerar så starkt. Dels vill jag leva så “okonstifikt” som möjligt, dels vill jag naturligtvis slippa extrema bulor både här och där på kroppen…. Tar allergipiller (och hur kul är det att medicinera i förebyggande syfte?) från midsommar och fram till mitten på september ungefär, men det hade känts bättre att kunna slippa myggbetten helt och hållet. Jag ska testa Anithas vitlöksolja, men det blir under påverkan av Clarityn… ;)

0

Svampsmurfen!

A-m

27 jun 2009 kl. 10:34

Vill du vara snäll och beskriva hur du gör saften på pors?
I så fall kan man ju alternera med anitas recept ,som verkar tilltalande.

0

Svampsmurfen!

Kapten Hammock

27 jun 2009 kl. 23:01

Funkar ovanstående även mot varg, björn och arga bönder?
Har testat vitlök, rosmarin och citronmeliss i olja och det verkar funka någotsånär mot fästingar på hund. Fast färdigköpt örtmedel med bl.a. rosmarin och citrus var bättre.
Har själv smettat in mig med diverse otyg och det hittills bästa har varit Nordic Summer, vilket lär vara en blandning av Djungelolja II och beckolja. Man hör i alle fall hur myggorna tar sats mot örat och tvärvänder när de är en decimeter ifrån. Fast glöm det där med artidentifiering med hjälp av luktsinnet. Både kokosriska, stinksvamp, busksvamp och druvfingersvamp luktar likadant: Tjärad eka!

0

Svampsmurfen!

Svampsmurfen

28 jun 2009 kl. 12:11

Dumt nog fungerar färsk porsvätska direktsmetad på huden bäst, men annars har jag gjort ett avkok på låg värme och lock, och tillsatt lite natriumbensoat, då sådant möglar lätt efter ett antal dagar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone