En sak jag funderade på igår var.
Om du /ni hittar många svampar som skall artbestämmas, så är det väl bråttom.
Det går väl inte att frysa dem ?
Gotland badar i sol och värme, men jag hoppas att det kommer regn även där. Tänker på din stundade svampresa dit. Lena
Frågan om hur man tar tillvara svamparna skulle nog kunna besvaras bättre av Klas, egentligen.
Svampar som man inte hinner artbestämma direkt, läggs på tork för att kunna sparas och undersökas senare när man får tid. Om inte förr, så till den kommande vintern.
En del karaktärer på de färska svamparna måste man anteckna, bl.a. lukt och smak. En noggrann beskrivning med färger och mått, och en bild av svampen i färskt tillstånd är också bra att ha. Detaljer om växtplatsen är ofta viktiga att notera.
Regnet på Gotland får gärna dröja 2-3 veckor till för min del - fast det kanske inte bönderna tycker?
Passerade Gästrikland och Hälsingland onsdag em. Det rasade skogsbränder på flera ställen - då är det nog ganska torrt…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.