Nyss hemkommen från Blekinge, varit i trakterna runt Askaremåla.
Så mycket fästingar som det fanns har det inte ens varit i närheten av förut. Myggen var oxå helt grotesco. För första gången har jag bestämt mig för en vaccinering mot TBE.
Sen att den ryska taigafästingen är på väg gör inte saken bättre(TV igår)
Nä det blir ett bad i något hemkok från svampguiden, täta kläder och vaccin. Lite sketna fästingar skrämmer väl inte oss svampnördar :)
OK, fler än jag som reagerat på mängden, kanske har de verkligen bra förutsättningar i år då.
Nån som vet om det finns nån central organisation för insamling av fästingar, för att hålla koll på smittspridning? I Norrköping tror jag nån av vårdcentralerna samlade in ett år, de ville veta mer om Borreliaspridningen, men om vi nu har en ny farlig TBE-smitta på ingång kanske någon instans håller koll rikstäckande?
Tycker det här motiverar en vaccination. Klippet är från aftonbladet.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2744025.ab
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.