0 273 visningar

9 svar

Fästingexplosion?

Lilla My

24 jun 2009 kl. 14:05

Sex fästingar på kroppen efter helgens promenad, varav fyra hann sätta sig fast innan jag såg dem. Stor överraskning för min del, så tidigt på säsongen i ö-götland. Likadant hos er andra?

0

Bo E

24 jun 2009 kl. 14:21

Nix!
Men ta en titt på inläggen om myggmedel…

0

Helena i Lund

24 jun 2009 kl. 15:47

Ja jag har haft sammanlagt 7 redan, dock bara pyttesmå. Mycket regn och hyfsad värme kanske har fått dom att vakna lite tidigare?

0

Grethe F

24 jun 2009 kl. 16:58

Vi har inte fått lika myckett regn här i HGB som du nere i Lund men det blir antagligen myckett fästing i år med det är dom milda vintrene som gör det prova på tjärsalva

0

Stefan hbg

24 jun 2009 kl. 17:49

Nyss hemkommen från Blekinge, varit i trakterna runt Askaremåla.
Så mycket fästingar som det fanns har det inte ens varit i närheten av förut. Myggen var oxå helt grotesco. För första gången har jag bestämt mig för en vaccinering mot TBE.
Sen att den ryska taigafästingen är på väg gör inte saken bättre(TV igår)
Nä det blir ett bad i något hemkok från svampguiden, täta kläder och vaccin. Lite sketna fästingar skrämmer väl inte oss svampnördar :)

0

svampstaff

24 jun 2009 kl. 20:09

Ingen överaskning för min del MY. Har haft fästingar i östergötland sen 2månader tillbaka:)

0

Totte Gbg

25 jun 2009 kl. 19:50

Hittade detta på DN:

“Det som kan hejda fästingarna är värme och torka. De är helt beroende av vätska, och när det blir torrt sänker de aktiviteten rejält.”

Jodå jag har oxå blivit fästingbiten i år :(

0

BirgittaD

25 jun 2009 kl. 22:42

Har de senaste tre åren åkt på borrelia den första veckan i sept. Någon som sätter emot? Odds mm ger sig haha.

0

Lilla My

26 jun 2009 kl. 09:41

OK, fler än jag som reagerat på mängden, kanske har de verkligen bra förutsättningar i år då.

Nån som vet om det finns nån central organisation för insamling av fästingar, för att hålla koll på smittspridning? I Norrköping tror jag nån av vårdcentralerna samlade in ett år, de ville veta mer om Borreliaspridningen, men om vi nu har en ny farlig TBE-smitta på ingång kanske någon instans håller koll rikstäckande?

0

Stefan hbg

26 jun 2009 kl. 10:18

Tycker det här motiverar en vaccination. Klippet är från aftonbladet.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2744025.ab

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone