0 523 visningar

12 svar

sandskål?

svampstaff

24 jun 2009 kl. 19:26

Idag blev det sol o bad, men kameran fanns med, och stranden måste ju inventeras oxå:)

0

Irene A

24 jun 2009 kl. 21:29

Nej, ingen Geopora.
Den liknar inte dynskål heller, och jag vet inte vilka fler som kan hittas i sån miljö förutom brunskål, men den verkar lite blek för att vara en sån. Murskål brukar vara ännu blekare… Nej, det blir ett fall för Hans igen.

0

svampstaff

24 jun 2009 kl. 21:42

Dom är besvärliga dom där skålarna!
Växtplatsen var intill strandbrinken, på fuktig sand, ganska små rackare.

0

Irene A

24 jun 2009 kl. 22:02

Jag gissar att det var kallt i vattnet fortfarande - inte många badande där..?

0

svampstaff

24 jun 2009 kl. 22:04

Det där är en strand ingen hittar till:)
Och så får man inte åka bil dit, ca 3km från stora vägen.Vattnet är ca 18grader faktiskt i kalla vättern (i grunda vikar då).

0

svampstaff

24 jun 2009 kl. 23:30

Det där med peziza ammophila var ju intressant:) det är ju mkt.kalkrikt där.Hur fort växer dom där luringarna tro? Ska vänta en stund och ta bättre bilder, och utforska hela udden där, som inte finns nån väg till, med sandyner och tall bl.a
(tror inte olofsson varit där:)

0

Sandskål år det inte.

Hans v E

25 jun 2009 kl. 22:31

De är håriga.
Jag skulle just föreslå Peziza ammophila, så skriver svampstaff “Det där med Peziza ammophila…” fast ingen skrivit det! Vad fick du det ifrån, svampstaff?
Den heter dynskål och jag har aldrig sett den, tyvärr.

0

Dynskål är det inte

Irene A

26 jun 2009 kl. 08:10

Är nästan säker på att det är brunskål.

0

svampstaff

26 jun 2009 kl. 23:53

Intuition Hans! Minns inte var jag såg det?Nån utlänsk pezizasida.KansKe vanlig brunskåI..Ska dit igen för bättre bilder.

0

Trött

27 jun 2009 kl. 00:10

Svampstaff, jag hoppas att du inte rapporterar allt du hittar i Artportalen för då blir det en massa felaktigheter.

0

svampstaff

27 jun 2009 kl. 00:17

99procent av mina rapporter innehåller även bildbevis.Vill nån kommentera felaktigheter går det utmärkt.Däremot går det inte att kommentera 90procent av övriga fynd som görs lyvärr

0

Ännu tröttare

27 jun 2009 kl. 00:30

Om det behövs mikroskopering då?

0

svampstaff ännu piggare

27 jun 2009 kl. 00:42

Hoppar över dom tillsvidare! Tar dom enkla först. Ett par diffusa jag rapporterat invänlar jag nya ex som kommer snart. som ex.anistickan. Men det kanske är bättre att det får vara som det alltid varit? med fololösa rapporter på säkra?fynd.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone