0 309 visningar

2 svar

Mjölskivling

Katja

25 jun 2009 kl. 15:09

Tar ni mjölskivlingen? Det finns massor runt mitt hus, men jag vet inte vad man gör med de. Svamparna luktar mjöl och det är lite obehagligt. Hur lagar man mjölskivlingar?

Tack för svaret!

0

Bo E i Örebro

25 jun 2009 kl. 15:30

Första gången jag på allvar plockat och testat den var förra sommaren då den gick till ordentligt här i Nerike.
Annars har jag mest gjort ströfynd.

Jag tycker den är helt ok som matsvamp, men ingen av de absoluta favoriterna.

Smak och doft lite grönsakslik, nästan blommig.

Jag har svårt för att karaktärisera doften av mjöl, då det ju skiljer mycket mellan olika sorterts mjöl, råg vete mm luktar ju inte helt lika!

Så jag vänder på det och brukar lära mig känna igen andra svampars doft för att de luktar likt mjölskivlingen, vårmusseronen är ett exempel.

Om det verkligen är mjölskivling du har i trädgården så har den en mer trattlik växtform än vårmusseron och skivorna blir så småningom rosafärgade av mjölskivlingens rödaktiga sporpulver.

Men se upp, det finns även oätliga arter av rödsporiga svampar!
Är det vårmusseron du hittat så är den minst lika fin matsvamp som mjölskivling!
En bild vore till stor hjälp så kan någon kunnig på forumet säkert ge dig närmare besked vad du hittat.

0

Peter, Linköping

25 jun 2009 kl. 20:59

Jag gillar mjölskivlingen. Stekt i smör får den en väldigt köttig smak. Jag skulle inte blanda den med andra svampar, sånt är en styggelse. Stek den ganska hårt, det tål den.

Om det nu är mjölskivling du har. Är det inte lite tidigt?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone