0 500 visningar

9 svar

Vilken idé!

Jimmy Lindberg

26 jun 2009 kl. 18:16

Tänk om man kunde odla soppar bara genom att gräva ner deras mycel vid deras respektive träd?
Det verkar ju vara fullt möjligt att göra så, bara man “matar” det tills det fått fäste vid trädets rot. Tänk vilka möjligheter det kunde ge, idén fick jag genom att jag hittade en björksopp vid samma björk som jag grävde ner några maskätna exemplar vid i fjol.
Innan i år har det aldrig växt några soppar vid våra träd, så det var fascinerande att finna en sopp där man grävt ner andra bara för att “testa” och se om det skulle hända något.
Tacksam för svar om det är någon annan som också har varit med om att “så” sopp.

0

Birgtta D

26 jun 2009 kl. 20:19

Nä, men kul ide´

0

Irene A

26 jun 2009 kl. 21:28

Jag har aldrig aktivt försökt att “så” svamp, men är övertygad om att det fungerar om man hittar ett lämpligt ställe.

Jag har en mycket stark känsla av att mitt och andras tramp (med grovmönstrade stövelsulor) har hjälpt till att sprida sporer mellan de ställen vi har besökt. Inget konstigt egentligen, för det är väl så som svampar alltid har lyckats hitta nya växtplatser, en del spridda med insekter, andra med betande och kringvandrande djur.

Tanken att sporspridning främst sker genom luften stämmer inte något vidare, eftersom de allra flesta av svamparnas sporer landar i vegetationen alldeles intill växtplatsen.

0

Lill

26 jun 2009 kl. 21:30

Några experter borde ju kunna svara på den frågan.
Vet inte hur lång tid mycelet till björksopp behöver för att bilda fruktkroppar.
Vet att basidiomycota svampar som t.ex. björksopp har ett väldigt kortlivat haploid mycel som måste hitta en partner och bilda ett parmycel för att överleva.
De kan ju dock föröka sig asexuellt och jag antar att det tar kortare tid.
Nästan alla växter lever i en symbios med svamp och du kan nog vara säker på att det fanns mycel i marken sedan förut. För många svampar tar det många år mellan gångerna de bildar fruktkroppar.
Hoppas någon som är kunnig kan rätta mig.

0

anithau

26 jun 2009 kl. 21:40

Lill!
Inlägget före ditt, Irene´s, tillhör en av de kunnigaste här på forumet. Så du har redan fått ett expertutlåtande.

0

BirgittaD

26 jun 2009 kl. 22:11

Jag är benägen att tro att det går. Det tar nog dessvärre väldigt lång tid innan det blir några fruktkroppar, Har hört om folk som spritt ut rens från kantareller och att det där kommit nya efter ca 40 år.

0

Maria S

27 jun 2009 kl. 06:58

Med vissa arter är det nog mycket svårt att försöka “så”, medans andra kan vara lättare.
En del information hittas via länken.

http://www2.slu.se/forskning/fakta/faktatradgard/pdf96/Tr.96-11.pdf

0

Anitha

Lill

27 jun 2009 kl. 08:46

Irene och jag skrev nog samtidigt och hon blev klar före mig.
Menade att en kunnig person kunde rätta det jag skrev om jag har misstolkat det jag lärt mig.
Tror annars precis som Irene.

0

Lena M

27 jun 2009 kl. 09:15

Ja inte vet jag hur och om det funkar, men eftersom jag nästan dagligen tar en liten tur i skogen så får svamprenset följa med där de slängs i lämplig miljö.
Går de så går de :)

0

anithau

27 jun 2009 kl. 09:31

Lill!
Jag förstår precis vad du menar. Jag var osäker på hur väl du känner till Irene´s enorma kunskap.

Ha det så gott i myggvärmen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone