0 357 visningar

6 svar

Ingen lukt på lukttickan!

Ewa lilliesköld

26 jun 2009 kl. 21:40

Jag hittade för en tid sedan en luktticka? (bilden) men den luktade/luktar inte något alls! Jag har en till som jag hittade ett par dagar tidigare på annan ort som fortfarande doftar gott och nu undrar jag om den på bilden verkligen är luktticka?. Den “luktfria” lukttickan ska väl bara finnas norr över, eller?
Mkt tacksam för hjälp!

0

klas jaederfeldt

26 jun 2009 kl. 22:55

din borde lukta

0

gunhild i Kåddis

26 jun 2009 kl. 23:42

Finns det en luktfri luktticka? Det visste jag inte. Din ser ut som dom jag luktat på.
Ewa,du skulle varit med i kväll jag har varit ute och slagits med myggen och jag fick tre fina öringar.

0

klas jaederfeldt

27 jun 2009 kl. 01:01

luktfri luktticka har mn förut kallat tallstockstickan Gloeophyllum protraktum, eller så tror jag det korrekta namnet var icke luktande luktticka.
larvigt eftersom tallstockstickan ock lukttickan inte är spec,lika varandra

0

Ewa lilliesköld

27 jun 2009 kl. 09:25

Tack Klas o Gunhild. Jag ska ge mig ut och ta en ny bit och lukta på men flera har luktat och det är 0-lukt!! Och den andra doftar så tydligt och gott! Det är en markant skillnad.
Den “luktfria” växer på en stubbe helt öppet där solen ligger på. Jag får rida förbi och hämta en bit…..innan det blir för varmt! :-)

Gunhild….så häftigt, hade gärna varit med!! :D

0

klas jaederfeldt

27 jun 2009 kl. 20:53

kan väl vara så att den i värmen tappat lukten ,men det är i allfall ingen tallstocksticka

0

Ewa lilliesköld

28 jun 2009 kl. 07:27

Nä, det tror inte jag heller men är det så att de gamla exemplaren luktar mindre än unga?
Jag red ut i skogen i går och fotade, här kommer lite bilder!
Är inte så förtjust i inkräktaren…...

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone