1,3 kg rensad vikt på årets första svamptur. men otroligt torrt i skogen och inga andra svampar än kantareller. med fortsatt torka så får svampskogen vila tills det blir regn…..
men priset blev bra, 900 skr kg !! och de 300 gram jag åt själv smakade riktigt bra.
Ja priset låter väl lite otroligt, men vid den här årstiden kan det väl finnas nån lyxkrog eller nåt som betalar.
Själv plockar jag mest för nöjets skull och ger bort till vänner.
Men självklart fick man hyfsat betalt kanske man skulle plocka och sälja lite.
Fast ska man få en hyfsat timmpenning på all tid man lägger ned i skogen och med rensning och torkning sen så skulle det bli dyra svampar.
Tur man gör det för nöjes skuld.
lill !
jag gör det då också för nöjets skull, det är ju ett stort nöje att tjäna pengar på något så trevligt som en svamptur. priset är inte alls orimligt. sålde för 750 skr på torget i slutet på förra säsongen och stadens finaste varuhus tog 1500 skr kilot i februari för kandensiska kantareller !!!
så till dig som hellre skänker dina svampar till pensionärer !! tänk vilket lågt matkonto landets pensionärer haft om alla fiskare, grönsaksprodudenter, mjölkbönder, köttbönder, spannmålsproducenter och bagare varit lika godhjärtade som du !!!!!!!!!!!!!!
jo eva, det är en restaurang som profilerar sig på att ha produkter från det vilda och närproducerat på menuen. förutom kantareller har jag hittlls i år levererat nässlor, fläderblommor ramslök,kirskål,vild vattenkrasse och egenodlade potatis till dem.
detta gör mig givetvis till en stor bandit i vissas ögon här som hellre tycker att allt man plockar skall skänkas till pensinärer…......
Självlart tycker jag att det är bra att du kan kombinera nytta med nöje.
Själv har jag inte lyckats hitta någon som vill betala så mycket.
Här uppe i Skellefteå kostar väl kantarellerna drygt 300kr när de är som dyrast.
Tyvärr kommer det ju en del svamp från det du kallar tidigare kommunistländer och de kan vara så billiga som 49kr kilot.
Om jag hittade någon som ville betala bra så skulle nog jag också sälja, men jag ger hellre bort till vänner än att jag säljer billigt till affärer.
Men det är ju tur att det är så kul å plocka att man kan göra det bara för nöjes skuld också.
Valet är fritt!
Personligen skulle jag aldrig sälja svamp, ger bort det mesta när min frys är full.
Tror att det får intresset att svalna, när det blir kommersiellt.
Sålde visserligen mängder med gulisar i min femtonårsålder, men det betydde annat då, än nu när man är äldre.
visst flaggstaff, valet är fritt men nu tillhör jag inte den privilegarade överklkassen som kan glädja sig över en kronskål utan jag måste gå efter de “sketna hundra lappar” som du kan förakta. Lycka till i din jagt på kronskolar och annat. jag håller mig till det som ger cool cash och en gastronomisk upplevelse…...ss
Av ditt sett att skriva och uttrycka dig, tror jag varken du vet hur man plockar kantareller på riktigt, eller hur man säljer dom?
Jag skryter aldrig om mina fynd, men jag levererar med bilder.
Kom igen när du köpt en kamera, så får vi se vad du går för.
“Tomaten” står nog bara för färgen i ditt ansikte när du böjer dig ner!
svampstaff !! jag har mer än 40 års erfarenhet av kantarellplockning och kan “spotta” ett kantarellställe bättre än de flesta. dessvärre tillhär jag gruppen pensionärer som vissa här tycker man skall ge svamp i allmosor till så min kassa tillåter inte inköp av digitalkamera och för övrigt har jag inget intresse av dylik heller ! men håll du dig till att fota skålsvampar och bli lycklig av det så blir jag lycklig av att äta kantareller och sälja dem för 900 skr per kg !!! lycka till svampstaff
visst är det kul med att hitta nya arter,men vad är det för fel med att tjäna pengar på svamp,jag drar in en del när jag inventerar svamp åt länsstyrelser, och det är roligare och lättare än att bära massor med kantareller, men skulle de uppdragen ta slut.är jag inte främmande för att plocka svamp att sälja,några av svamparna skulle jag ju kunna skänka till en fattig pensionär som mej själv
he he bawa !! visst tar jag upp det i deklarationen !! problemet är bara att skattemyndigheten nekar mig avdrag för bussresan till svampskogen så framöver så skiter jag nog i att deklarera svampintäkterna…..
för övrigt så hoppas jag du deklarerar för pantflaskor som du kanske samlar upp på gatan någon gång…....sss
helena snälla du !! på vilket sätt sönker nedanstående svar till herr sandh tråden ????
“kantareller SVARA
bengt, billigaste jag sålde förra året var till 450 skr per kr. kantareller skall kosta och de som är kvalitetsmedvetna väljer aktivt bort den 3 sorteringssvamp som kommer från tidigare kommunistländer.
/Tomaten 2009-06-28 11:59:46 “
och du det jag syftade på om att herr sandh sänker trådar handlade inte om denna tråd där jag hänvisade till ett antal engångssignaturer.
däremot visade herr sandh sitt rätta jag och förakt för andra när han svarar i en tråd om vattning av kantareller på tomten att hans tomte hade kantareller i skägget eller något liknande pludder pladder !!!!
Anithau, du behöver inte vara orolig vad mig beträffar. Jag kommer inte att gå in i några som helst diskussioner med eller om tomaten-per d-trompette des morts i fortsättningen.
Däremot kommer jag med stor spänning avvakta starten av den RIKTIGA svampsäsongen. Det som blir mest spännande är att se om den torra sommaren kommer att följas av ett bra KJ-år.
I går upptäckte jag till min stora glädje att Google Earth har blivit mycket bättre än tidigare. Gå in och kika på ditt eget närområde. Detaljerna är fantastiska och man kan leta svampskogar bättre än någonsin. Dessutom är alla koordinater inlagda! Nu blir det ännu mer spännande att leta svampställen.
Ha ha, vilken lekstuga…och vadå engångssignaturer som skriver negativa saker?
Nej, den ende negativa skribenten här har väl använt samma mumsiga grönsak som signatur ett bra tag…
För övrigt, Tack Bengt för tipset om Google Earth. har aldrig hört om det förr, brukar använda http://www.gis.lst.se/lanskartor/
men det finns kanske nåt bättre då....ska kolla upp!
Glad sommar på er, var nu lite positiva och surna inte till i värmen!
Testade just google maps, bra uppdaterade satelitbilder, och möjlighet att se områden ur olika aspekter, som rena vägkartor eller med terräng-vegetationskartor som satelitbilder.
Nästan så man skulle kunna söka kantareller efter den…ha ha…nej men i alla fall lära känna områden, vägsträckningar och var det är skog, öppen mark etc.
Ja jag vet inte vad det var jag skrev som du anser vara en attack, men jag var den första du kommenterade så jag antar att det är mej du menar.
Tycker det är jättesvårt att skriva något utan att någon tar till sig. Försöker verkligen väga mina ord, men det verkar inte hjälpa.
Tänk om alla kunde försöka läsa med ett glatt sinne? Hur man läser det som står skrivet påverkar mycket.
Om någon skriver något som verkar negativt, läs det flera gånger och försök se det med glimten i ögat.
Självklart finns det vissa fega signaturer som endast används av retstickor, men det är just vad jag tror de är, fega retstickor.
De ska man ignorera!!
Hoppas på ett fortsatt trevligt och givande forum!!
P.S. Vilka svampar kan man förvänta sig efter en sådan här torr sommar?
lill ! jag har inte attackerat dig !! detta var vad jag skrev till dig
“kantareller SVARA
lill !
jag gör det då också för nöjets skull, det är ju ett stort nöje att tjäna pengar på något så trevligt som en svamptur. priset är inte alls orimligt. sålde för 750 skr på torget i slutet på förra säsongen och stadens finaste varuhus tog 1500 skr kilot i februari för kandensiska kantareller !!!
så till dig som hellre skänker dina svampar till pensionärer !! tänk vilket lågt matkonto landets pensionärer haft om alla fiskare, grönsaksprodudenter, mjölkbönder, köttbönder, spannmålsproducenter och bagare varit lika godhjärtade som du !!!!!!!!!!!!!!
/Tomaten 2009-06-28 09:45:03 “
det var nedanstående inlägg jag attackerade.
“kantareller SVARA
Danska kantareller är inte värda 900:-/kg!!! De svenska jag hittar skänker jag hellre bort till pensionärer.
/tom i maten 2009-06-27 19:35:44
tom i maten är med stor sannolikhet bengt sand eller bo reyer. dessa gossar önskar inget annat än att få bort mig från detta forum efter att jag hade synpunkter på ett mycket klantigt försök av bo reyer att göra sig lustig här om något som ABSOLUT inte handlade om svamp !!!
Ja du är rolig du!
Försök läsa mitt förra inlägg några gånger till. Sen kan du läsa ditt eget svar.
Den där attacken läste du nog på fel ställe.
Hoppas du kan läsa inläggen med en possitivare attityd. Det underlättar tolkningen av det som skrivs. Om du förväntar dig en attack innan du läser så spelar det nog inte så stor roll vad som står skrivet. Då ser du det som en attack i alla fall.
Hoppas du nu har läst mitt svar med en possitiv attityd. Annars läs det en gång till och var possitiv! Förstå att jag absolut inte har något emot dig!
Jag försöker uttrycka mig glatt.
lill !
jag har heller inget emot dig utan svarade dig i en positiv anda.
de jag attakerar är de som lärts upp i bengt sands anda och som ständigt attakerar andra med engångssignaturer.
du vet väl att bengt för några år sedan raljerade med ny signatur baserad på vad inlägget handlade om.
och ønnu en engångsignatur som dykt upp ser jag !!!!
mikael krikerow, tala om för mig hur mycket finansiellt stöd du behäver för att bygga om svampguiden så att det blir en inloggningsfunktion här.
och du skapa så en dantes inferno sida där bengt sandh kan hålla till med sina töntigheter och där bo reyer kan lägga ut sina förmenta bersålustigheter.
om det är mig du kallar engångsnamn kan jag genast nämna att så inte är fallet !!
Mit nicknamne har figurerat här en del gånger förut,,kanske inte så frekvent,men ändå,
jag är en helt äkta person som går till vardags under namnet Toni magnusson från norra dalsland,
jag är dessutom moderator på sveriges största modellflygforum svenskt modellflyg och har som andra största hobby svamplockning.
som moderator på ett forum med flera tusen medlemmar allt från ungdomar till pensionärer är jag van med forumstjafs,och vet att det leder ingenstanns att hålla på och larva sig.
så åter igen,
UT i skogen istället med er!!
Det här tar förmycket psykisk energi och bry sig med.
gå och sura för vad andra skriver?
ja di barna di barna ;-))
nja..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.