En rejäl mängd kantareller tittar upp på en bekants tomt, allt från knoppar till större, men de verkar torka ut i hettan. Vad rekommenderas? Kan man vattna dem eller täcka över på något sätt för rädda denna potentiellt rika skörd undan torkdöden?
så torde bengt sandh gjort sig förment lustig för sista gången här då han fullständigt än en gång saboterar en seriös tråd.
men det kan ju okså vara så att någon annan kallar sig bengt sandh då moderator här efter 3-4 år ännu inte tagit sig samman för att skapa en inloggningsfunktion trots massiv önskan om det. men moderator är kanske i maskopi med alla engångssignaturer här och andra sabotörer av forumet som bengt sandh, vem det nu må vara….....????
hasse, till skillnad från den där bengt sandh vill jag ge dig ett seriöst svar !!!
vattna så myclet du kan och täck därefter med med mossa. de stärsta o fräschaste kantaerller hittar jag oftast under mossa.
hoppas du är tillfreds med svaret plus att du anmäler begnt sandh till moderator så att vi till slut kan bli av med honom här på forumet. det handlar ju bara om att m krikerov skall blockera hans signatur för att vi skall slippa honom och alla hans provocerande inlägg här.
Jag håller med Tomaten angående vattning och täckning av kantareller. Gjorde faktiskt ett litet försök igår vid en ganska rik “kantarellkoloni” som jag följt i tre veckor nu. De största var faktiskt uppvuxna till god plockbar storlek och sen vattnade jag på de stackars knoppar som foprtsatt komma upp på platsen och täckte med lite ris och löv.
Är rädd att det inte räcker med engångsvattning, men hade jag dem inom “slangavstånd” skulle jag def. vattna regelbundet.
Att bära vattenflaskor flera kilometer känns dock lite överkurs….
Håller inte med Tomaten angående Bengt Sandh, i detta fallet tycker jag bara det är uppfriskande med ett litet skämt…karln är ju vitsig, varför reta sig på det?
Ett gott skratt i sommarvärmen kan aldrig vara fel!
Glad sommar på er!
helena A, Tomaten, BoE, Tack för era svar, skall försöka tomtägaren att både täcka över och vattna. Det kan handla om åtskilliga mängder som kan räddas och bli serverade så här ganska tidigt i säsongen. Fortsätter torkan kan det hända att inte så mycket svamp alls blir kvar.
Bengt Sandh är en riktig “menace” med sina goddag yxkaft kommentarer. Hur länge har det pågått nu…5 år?
tydligtvis er det ikke acceptabelt att påvisa övertramp av bengt sand här på forumet. dylikt raderas tydligen direkt av moderator på begäran av bengt sand. därför provar vi en gpng till fär att se om detta är en demokratisk site eller något som mer påminner om nordkorea, cuba eller iran…..
“Kantareller på tomten SVARA
När tomten var hos mig i julas hade han också kantareller på sig, de flesta satt faktiskt i skägget.
/Bengt Sandh 2009-06-28 22:20:17 “
Ibland undrar man om alla signaturer här verkligen är “på riktigt” eller om de bara är typologiska exempel av olika personlighetstyper.
Vissa är ju mycket karikatyrer, lixom…
Ganska underhållande och smålustiga alltsomoftast i alla fall.
Glad sommar
ett gott skratt och en god svamp förlänger livet!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.