Den bleka arten som tittar fram på asp under sommar och höst brukar vi kalla blek ostronmussling, men jag skulle sätta ett litet frågetecken efter det namnet..
I USA har man konstaterat med hjälp av DNA-analys att den som hittas på asp där, är en egen art. Den har fått namnet Pleurotus populinus.
Den har en blekt grålila till nästan vit färg, och är tydligt gulnande vid intorkning (som blek ostronmussling).
Jag känner inte till om någon liknande undersökning har gjorts i Europa. Det finns i alla fall en gammal art som kallades Pleurotus salignus, för att den växte på sälg (och kanske asp också), som sedan uppfattats som en synonym till Pleurotus ostreatus. Jag är inte övertygad om att det är en riktig tolkning.
oxå Irene, men eftersom vi svampplockare i gemen inte har tillgång till DNA teknik,och Funga Nordica inte tar upp din P.populinus,tycker jag att vi fortfarande ,iallafall till nästa upplaga av Fungan kommerut, kan kalla vår tidiga ljusa ostronmussling för blek ostronmussling P.pulmonarius
Klas, kalla den vad du vill, jag vill bara göra andra uppmärksamma på att möjligheten finns att det kan vara en egen art på asp, och att det kanske kan vara en god idé att undersöka om namnet Pleurotus salignus kan återupprättas.
Förutom att ostronmusslingen ser lite annorlunda ut på asp, så växer den också vid andra tidpunkter på året än ostreatus och pulmonarius (på björk)..
Det finns fler som har samma uppfattning:
http://users.skynet.be/bs133881/champis/pleurotus_salignus_(yd)_1.htm
Du tänkte nog inte alls Hans!
Du frågade nämligen: ”..men vad är mjölmussling (vetenskapligt namn tack).”
Jag svarade: ”Så kallades förr Clitocybe lignatilis, numera/för tillfället Ossicaulis.”
Hade möjligen fel i min förmodan att Ossicaulis kanske var tillbaka!;), men vem vet?
Jo jag tänkte på gamla Ossicaulis, som numera heter Clitocybe lignatilis. Men jag trodde inte på den och kunde inte komma på vad mjölmussling är, så därför frågade jag.
Och lignatilis tror jag fortfarande inte det är.
Däremot möjligen ringmussling eller den här Pleurotus cornucopiae med “fotnät” i Norstedts stora som inte ska finnas i Sverige.
Den gröna är ju också intressant. Grönmussling kan det väl inte vara.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.