0 598 visningar

13 svar

Småfjös?

svampstaff

28 jun 2009 kl. 18:45

Ligger lågt i solen ett tag, men har sett ett par vid några kissepausar som jag undrar över.
Bild 1-2 tror jag kan vara mjälmussling? på en asplåga, men på en levande tunn gren?

0

svampstaff

28 jun 2009 kl. 18:59

MJÖLmussling skulle det stå.

0

svampstaff

28 jun 2009 kl. 21:47

Av alla bilder idag, var det bara denna svamp jag var intresserad av, och det är INTE blek ostronmussling.
Eftersom den växte på en späd aspgren.
Mitt förslag är mjölmussling.
Andra svar ska beaktas:)

0

och varför

klas jaederfeldt

28 jun 2009 kl. 23:24

skulle det inte kunna vara Blek ostronmussling, den kommer så här års och gärna på asp

0

Irene A

28 jun 2009 kl. 23:29

Den bleka arten som tittar fram på asp under sommar och höst brukar vi kalla blek ostronmussling, men jag skulle sätta ett litet frågetecken efter det namnet..

I USA har man konstaterat med hjälp av DNA-analys att den som hittas på asp där, är en egen art. Den har fått namnet Pleurotus populinus.
Den har en blekt grålila till nästan vit färg, och är tydligt gulnande vid intorkning (som blek ostronmussling).

Jag känner inte till om någon liknande undersökning har gjorts i Europa. Det finns i alla fall en gammal art som kallades Pleurotus salignus, för att den växte på sälg (och kanske asp också), som sedan uppfattats som en synonym till Pleurotus ostreatus. Jag är inte övertygad om att det är en riktig tolkning.

0

möjligt att det finns svamp i amerika

klas jaederfeldt

29 jun 2009 kl. 00:44

oxå Irene, men eftersom vi svampplockare i gemen inte har tillgång till DNA teknik,och Funga Nordica inte tar upp din P.populinus,tycker jag att vi fortfarande ,iallafall till nästa upplaga av Fungan kommerut, kan kalla vår tidiga ljusa ostronmussling för blek ostronmussling P.pulmonarius

0

Tomaten

29 jun 2009 kl. 00:50

bra svarat klas !!!!!!!

0

Ursäkta..

Hans v E

29 jun 2009 kl. 09:12

..men vad är mjölmussling (vetenskapligt namn tack).

0

Ursäkta..

Jan A, Uppsala

29 jun 2009 kl. 09:22

Så kallades förr Clitocybe lignatilis, numera/för tillfället Ossicaulis.

0

Ursäkta..

svampstaff

29 jun 2009 kl. 09:23

Ja just det Hans:)
Det står i ryman/holmåsen att mjölmussling går på asp?
Den bleka ostronmusslingen jag hittat har inte så tjocka välvda hattar, utan är sprödare/tunnare och inte så vita,mer gulvita.
Men det får bli ännu ett frågetecken.

0

Irene A

29 jun 2009 kl. 09:24

Klas, kalla den vad du vill, jag vill bara göra andra uppmärksamma på att möjligheten finns att det kan vara en egen art på asp, och att det kanske kan vara en god idé att undersöka om namnet Pleurotus salignus kan återupprättas.
Förutom att ostronmusslingen ser lite annorlunda ut på asp, så växer den också vid andra tidpunkter på året än ostreatus och pulmonarius (på björk)..

Det finns fler som har samma uppfattning:
http://users.skynet.be/bs133881/champis/pleurotus_salignus_(yd)_1.htm

0

Hans v E

29 jun 2009 kl. 20:18

Jag tänkte på gamla Ossicaulis men den heter vedtrattskivling numera.

0

Ursäkta..

Jan A, Uppsala

30 jun 2009 kl. 09:00

Du tänkte nog inte alls Hans!
Du frågade nämligen: ”..men vad är mjölmussling (vetenskapligt namn tack).”
Jag svarade: ”Så kallades förr Clitocybe lignatilis, numera/för tillfället Ossicaulis.”
Hade möjligen fel i min förmodan att Ossicaulis kanske var tillbaka!;), men vem vet?

0

Ursäkta..

Hans v E

30 jun 2009 kl. 12:44

Jo jag tänkte på gamla Ossicaulis, som numera heter Clitocybe lignatilis. Men jag trodde inte på den och kunde inte komma på vad mjölmussling är, så därför frågade jag.
Och lignatilis tror jag fortfarande inte det är.
Däremot möjligen ringmussling eller den här Pleurotus cornucopiae med “fotnät” i Norstedts stora som inte ska finnas i Sverige.
Den gröna är ju också intressant. Grönmussling kan det väl inte vara.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone